بهترین کنسول‌های بازی 2020

با راهنمای خرید بهترین کنسول‌های بازی 2020 همراه ما باشید. ما نقاط ضعف و قدرت بهترین کنسول‌های بازی 2020 را برایتان توضیح خواهیم داد.  با ما همراه باشید. کنسول بازی را باید دستگاه گیمینگی دانست که بهترین ویژگی‌ها برای تجربه گیم پلی جذاب رقم می‌زند. در بازار مدل‌های متعددی کنسول بازی نمی‌توان یافت و در مدل محدودی شاهد عرضه کنسول گیمینگ هستیم.

از مزایای اصلی بهترین کنسول‌های بازی 2020 قیمت مناسب در کنار سخت افزاری ایده آل است. همچون هزاران بازی نیز برای آنها دردسترس قرار داده می‌شود تا بازیکنان به تجربه هریک بپردازند.

ما در این مطلب تصمیم گرفتیم شما را با بهترین کنسول‌های بازی 2020 آشنا سازیم. کنسول‌هایی که ساعت‌ها می‌توانند موجب سرگرم شدن ما شوند و تجربه گیم پلی لذت بخشی را رقم زنند.


همچنین بخوانید:

60 سال با سگا و رونمایی از چهار کنسول نمادین

رکوردشکنی سونی در فروش کنسول پلی استیشن 4


بنابراین اگر به دنبال خرید بهترین کنسول‌های بازی 2020 هستید این مطلب را ادامه دهید:

1-سونی پلی استیشن 4 پرو

پلی استیشن ۴ پرو (PlayStation 4 Pro) نسخه بهبود یافته و قدرتمندتر از کنسول پلی استیشن 4 است که مزایای زیادی نسبت به برادر کوچک‌تر خود دارد. این کنسول که یکی از بهترین کنسول‌های بازی 2020 است، از پردازش عظیم گرافیکی ۴.۲ ترافلاپس و سرعت بالاتر پردازنده مرکزی استفاده می‌کند، قادر است بازی‌هایی که از قابلیت 4K پشتیبانی می‌کنند را در این رزولوشن به نمایش بگذارد. همچنین به گفته شرکت سونی، پلی استیشن ۴ پرو گزینه بهتری برای استفاده با هدست واقعیت مجازی پلی استیشن VR خواهد بود. تفاوت پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۴ پرو نیز در همین قسمت است. بازی‌های منتخب که از رزولوشن 4K و کنسول پلی استیشن ۴ پرو پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند در کنار اجرای بازی‌ها در این رزولوشن، فریم ریت بالاتر و همچنین فناوری HDR را به بازی‌های شما بیاورند؛ عواملی که باعث می‌شوند کیفیت بازی‌های قابل پشتیبانی در پلی استیشن ۴ پرو، از دیگر نسخه‌های پلی استیشن ۴ بسیار بالاتر باشد.

در روز ۲ اسفند سال ۱۳۹۱ بود که سونی با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی اختصاصی خود، کنسول پلی استیشن 4 (PlayStation 4) را معرفی کرد؛ کنسولی که طراحی شده بود تا با دیگر رقبای خود در نسل هشتم کنسول‌های خانگی همچون ایکس باکس وان و Wii U رقابت کند.

سونی تصمیم گرفت تا برای پیشی گرفتن کنسول خود از دیگر حاضرین در نسل هشتم کنسول‌های خانگی، به سراغ پردازنده‌ قدرتمند شرکت AMD برود؛ پردازنده‌هایی که بر اساس معماری X86-64 طراحی شده‌اند و با قدرت پردازشی بسیار زیاد، می‌توانند تا ۱.۸۴ ترافلاپس عملیات را انجام بدهند. اما پلی استیشن جدید سونی چه ویژگی‌های دیگری دارد که باعث تمایز آن از سایر رقبا می‌شود؟

پلی استیشن در کنار بهره بردن از سخت افزار قدرتمند و به روز برای پردازش محتوای پرجزئیات، امکانات عمومی و اولیه ورودی/خروجی و همچنین راه‌های ارتباطی مختلف را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. چهارمین کنسول خانگی سونی به فناوری‌های Wi-Fi، اترنت (Ethernet)، بلوتوث و دو پورت USB 3.0 مجهز شده است. سونی در پلی استیشن 4 سیستم دوربین پلی استیشن (PlayStation Camera) را نیز فراموش نکرده و پورت مخصوص آن را در اختیار شما قرار می‌دهد. دیگر پورت‌های ورودی و خروجی شامل کابل HDMI و همچنین کابل S/PDIF می‌شود. بدین ترتیب کنسول پلی استیشن 4 فاقد پورت‌های آنالوگ صدا و تصویر است. از دیگر ویژگی‌های جدید کنسول پلی استیشن 4 می‌توان به Rest Mode اشاره کرد؛ حالتی که کنسول را به وضعیت مصرف پایین انرژی می‌برد و با قرار دادن پلی استیشن 4 در این حالت، دستگاه شما هر لحظه آماده به کار خواهد بود. همچنین اگر پلی استیشن در این وضعیت قرار گرفته باشد، می‌تواند آیتم‌های دیجیتالی مورد نیاز را دانلود کند تا در زمانی دیگر از آن‌ها استفاده کنید.


همچنین بخوانید: مایکروسافت برای نسل آینده کنسول دومی را در نظر دارد که ارزان‌تر و ضعیف‌تر است!


دوال‌شاک 4 (DualShock 4) کنترلر اصلی پلی استیشن 4 است. این کنترلر که شباهت زیادی به نسل قبلی خود یعنی دوال‌شاک 3 دارد، همانند این کنترلر از طریق بلوتوث به کنسول پلی‌استیشن 4 متصل می‌شود. البته نباید فراموش کرد که دوال‌شاک 3 قابلیت اتصال به پلی‌استیشن 4 را ندارد. دوال‌شاک جدید سونی ویژگی‌های تازه‌ای را نیز با خود به همراه دارد. از صفحه لمسی در جلوی کنترلر گرفته تا سیستم ویبره بهبود یافته، از جمله مواردی هستند که تجربه‌ای بهتر در کنترل بازی‌های موردعلاقه شما را در اختیارتان می‌گذارند. در کنار این موارد، دوال‌شاک 4 می‌تواند حرکات و سرعت را از طریق ژیروسکوپ و دیگر سنسورهای خود تشخیص بدهد. همچنین نباید فراموش کرد که این کنترلر، اولین کنترلر در سری دوال‌شاک است که با ویندوز شرکت مایکروسافت نیز سازگار خواهد بود. انرژی موردنیاز دوال‌شاک 4 نیز از طریق باتری غیرقابل جداشدن تامین می‌شود. البته ویژگی‌های دوال‌شاک 4 به همینجا ختم نمی‌شود. کنترلر جدید پلی استیشن 4 پورت‌های جدید و متنوعی همچون جک هدفون و USB به همراه دارد. جک هدفون به شما اجازه می‌دهد تا ایرفون یا هدست خود را برای شنیدن و انتقال صدا استفاده کنید. از طرفی یک اسپیکر مونو در دسته تعبیه شده تا از آن برای محتویات مختلف بازی‌های گوناگون استفاده شود. گفتنی است که این کنترلر از طریق اتصال با کابل USB به کنسول – حتی در حالتی که کنسول خاموش باشد و از اتصال برق بهره ببرد – شارژ می‌شود. همچنین پایه‌های شارژ مخصوصی برای شارژ دوال‌شاک‌ 4 درنظر گرفته شده که به صورت جداگانه به فروش می‌رسند.

سونی سیستم عامل پلی استیشن 4 را با نام Orbis OS معرفی می‌کند. این سیستم عامل درواقع نسخه‌ای از FreeBSD است و در پلی‌ استیشن 4 قرار دارد. کنسول پلی استیشن 4 برای کار کردن به اتصال دائم اینترنت نیازی نخواهد داشت، اما نباید فراموش کرد که بخش عظیمی از ویژگی‌های آن به کمک اینترنت کاربرد دارند. این اولین‌بار است که سونی از مرورگر اینترنت بر پایه WebKit استفاده می‌کند؛ موضوعی که باعث شده تجربه اینترنت با مرورگر پلی استیشن 4 بسیار راضی کننده باشد. رابط کاربری پلی استیشن 4 چیزی است که سونی آن را با عبارت PlayStation Dynamic Menu معرفی می‌کند. این منو یک پوسته گرافیکی جذاب و بسیار زیبا است که انواع رنگ‌های مختلفی را نیز در خود قرار داده است. پس جای نگرانی برای انتخاب مدل دلخواه وجود نخواهد داشت. در سیستم عامل پلی استیشن 4، کاربران می‌توانند برای خود حساب کاربری جداگانه داشته باشند که از رمزعبور جداگانه نیز پشتیبانی می‌کند. هر کاربر، این قابلیت را دارد تا در کنار انتخاب تصویر خود، نام واقعی یا هرگونه جزئیات دیگری را با دوستان خود به اشتراک بگذارد. باید گفت به روزرسانی‌های اخیر سونی تجربه نرم‌ افزاری از پلی استیشن 4 را بسیار بهبود بخشیده است و مشکلی در آن دیده نمی‌شود.

2-سونی پلی استیشن 4 اسلیم

در روز ۲ اسفند سال ۱۳۹۱ بود که سونی با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی اختصاصی خود، کنسول پلی استیشن 4 (PlayStation 4) را معرفی کرد؛ کنسولی که طراحی شده بود تا با دیگر رقبای خود در نسل هشتم کنسول‌های خانگی همچون ایکس باکس وان و Wii U رقابت کند. سونی تصمیم گرفت تا برای پیشی گرفتن کنسول خود از دیگر حاضرین در نسل هشتم کنسول‌های خانگی، به سراغ پردازنده‌ قدرتمند شرکت AMD برود؛ پردازنده‌هایی که بر اساس معماری X86-64 طراحی شده‌اند و با قدرت پردازشی بسیار زیاد، می‌توانند تا ۱.۸۴ ترافلاپس عملیات را انجام بدهند. اما پلی استیشن جدید سونی چه ویژگی‌های دیگری دارد که باعث تمایز آن از سایر رقبا می‌شود؟

فناوری به کار رفته در کنسول پلی‌ استیشن 4 دقیقا همانند سخت افزار موجود در کامپیوترهای شخصی است. درواقع سونی سعی داشته تا با استفاده از طراحی مشابه سخت افزاری با رایانه‌های شخصی، ساخت و توسعه بازی‌های این کنسول را برای استودیوهای بازی‌سازی آسان‌تر کند. باید اعتراف کرد که سونی در طراحی سخت افزاری پلی استیشن 4 نهایت دقت و ظرافت را به خرج داده است تا توان پردازشی آن در سطح بسیار بالایی قرار بگیرد. همان‌طور که گفتیم، کنسول پلی استیشن 4 از APU ساخته شده به دست شرکت AMD استفاده می‌کند. درواقع این APU همان جایی است که جادوی پلی استیشن 4 در آن رخ می‌دهد.

پردازنده مرکزی (CPU) اولین بخشی است که در APU قرار دارد. این پردازنده شامل دو ماژول ۴ هسته‌ای جگوار می‌شود که با معماری‌های X-86-64 ساخته شده‌اند. قسمت بعدی در بخش APU کنسول، پردازنده مرکزی (GPU) آن است که با استفاده از ۱۸ واحد پردازشی، می‌تواند از نظر تئوری ۱.۸۴ ترافلاپ پردازش را انجام بدهد. از طرفی حافظه ۸ گیگابایتی دستگاه نیز که از نوع GDDR5 است می‌تواند پهنای باندی برابر با ۱۷۶ گیگابایت بر ثانیه را ارائه کند. نباید فراموش کرد که این حجم از حافظه گرافیکی و حافظه رم در مقایسه با کنسول پلی استیشن ۳، می‌تواند بسیار بهینه‌تر باشد و سرعت پردازشی بیشتری را ارائه دهد. البته این همه چیزی نیست که در بخش APU قرار دارد. سونی از چیپ‌های ثانویه‌ای نیز استفاده می‌کند که وظایفی همچون آپلود، دانلود یا دیگر وظایف را انجام می‌دهند. در این بین نباید فراموش کرد که چیپ‌های شرکت سونی از فناوری رنگ HDR نیز پشتیبانی می‌کنند.


همچنین بخوانید: آنالوگ پاکت، کنسول دستی زیبا، مدرن و جذاب برای تجربه دوباره بازی‌های GameBoy


تغییرات پلی استیشن 4 در مقابل نسل گذشته خود به همینجا ختم نمی‌شود. سونی تصمیم گرفته تا تغییرات بزرگی را در بخش درایو نوری دستگاه به وجود بیاورد و نتایج آن بسیار رضایت بخش بوده است. شکی نداریم که پلی استیشن 4 یکی از سریع‌ترین درایوهای نوری را در بین کنسول‌های خانگی در اختیار دارد؛ موضوعی که به لطف بهره گیری از یک سیستم جدید در ساختار درایو نوری بلو-ری آن ممکن می‌شود. به‌ علاوه، درکنار بهتره گیری از سیستم درایو نوری بهینه شده، پلی استیشن 4 یک سیستم بافر جدید دارد که دسترسی به محتوا را بسیار ساده‌تر می‌کند.

دوال‌شاک 4 (DualShock 4) کنترلر اصلی پلی استیشن 4 است. این کنترلر که شباهت زیادی به نسل قبلی خود یعنی دوال‌شاک 3 دارد، همانند این کنترلر از طریق بلوتوث به کنسول پلی‌استیشن 4 متصل می‌شود. البته نباید فراموش کرد که دوال‌شاک 3 قابلیت اتصال به پلی‌استیشن 4 را ندارد. دوال‌شاک جدید سونی ویژگی‌های تازه‌ای را نیز با خود به همراه دارد. از صفحه لمسی در جلوی کنترلر گرفته تا سیستم ویبره بهبود یافته، از جمله مواردی هستند که تجربه‌ای بهتر در کنترل بازی‌های موردعلاقه شما را در اختیارتان می‌گذارند. در کنار این موارد، دوال‌شاک 4 می‌تواند حرکات و سرعت را از طریق ژیروسکوپ و دیگر سنسورهای خود تشخیص بدهد. همچنین نباید فراموش کرد که این کنترلر، اولین کنترلر در سری دوال‌شاک است که با ویندوز شرکت مایکروسافت نیز سازگار خواهد بود. انرژی موردنیاز دوال‌شاک 4 نیز از طریق باتری غیرقابل جداشدن تامین می‌شود. البته ویژگی‌های دوال‌شاک 4 به همینجا ختم نمی‌شود.

کنترلر جدید پلی استیشن 4 پورت‌های جدید و متنوعی همچون جک هدفون و USB به همراه دارد. جک هدفون به شما اجازه می‌دهد تا ایرفون یا هدست خود را برای شنیدن و انتقال صدا استفاده کنید. از طرفی یک اسپیکر مونو در دسته تعبیه شده تا از آن برای محتویات مختلف بازی‌های گوناگون استفاده شود. گفتنی است که این کنترلر از طریق اتصال با کابل USB به کنسول – حتی در حالتی که کنسول خاموش باشد و از اتصال برق بهره ببرد – شارژ می‌شود. همچنین پایه‌های شارژ مخصوصی برای شارژ دوال‌شاک‌ 4 درنظر گرفته شده که به صورت جداگانه به فروش می‌رسند.

سونی سیستم عامل پلی استیشن 4 را با نام Orbis OS معرفی می‌کند. این سیستم عامل درواقع نسخه‌ای از FreeBSD است و در پلی‌ استیشن 4 قرار دارد. کنسول پلی استیشن 4 برای کار کردن به اتصال دائم اینترنت نیازی نخواهد داشت، اما نباید فراموش کرد که بخش عظیمی از ویژگی‌های آن به کمک اینترنت کاربرد دارند. این اولین‌بار است که سونی از مرورگر اینترنت بر پایه WebKit استفاده می‌کند؛ موضوعی که باعث شده تجربه اینترنت با مرورگر پلی استیشن 4 بسیار راضی کننده باشد. رابط کاربری پلی استیشن 4 چیزی است که سونی آن را با عبارت PlayStation Dynamic Menu معرفی می‌کند.

3-مایکروسافت ایکس باکس وان ایکس 

ایکس باکس وان ایکس جدیدترین محصول مایکروسافت است که قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 4K را دارد و یکی از بهترین کنسول‌های بازی 2020 است. اولین فردی باشید که کنسول Xbox One X را تجربه می‌کند. این کنسول، دارای طراحی منحصربفردی است. این کنسول ۴۰ درصد قدرت بیشتری نسبت به سایر کنسول‌ها دارد و بازی‌ها را با رزولوشن 4K واقعی، حتی روی نمایشگرهای فول اچ‌دی اجرا می‌کند. تمام بازی‌ها و لوازم جانبی کنسول ایکس باکس وان، با ایکس باکس وان ایکس سازگار هستند و این کنسول، از سرویس Xbox Live نیز بهره می‌برد. به زبان ساده، بازی‌ها روی کنسول ایکس باکس وان ایکس بهتر هستند.

کنسول ایکس باکس وان ایکس قدرتمندترین کنسول حال حاضر جهان است. این کنسول قدرت گرافیکی 6 ترافلاپ دارد که بیشتر از هر کنسول دیگری است. سرعت پردازنده این کنسول، 2.3 گیگاهرتز است و به 12 گیگابایت رم GDDR5 مجهز است. ایکس باکس وان ایکس از رزولوشن 4K و تکنولوژی HDR پشتیبانی می‌کند و دارای یک درایو نوری 4K است و می‌توانید دیسک‌های بلوری 4K را با آن تماشا کنید. تمام بازی‌ها و لوازم جانبی ایکس باکس وان، با این کنسول نیز سازگارند.


همچنین بخوانید: هرآنچه باید درباره کنسول Xbox Series X بدانید


ایکس باکس وان از دو سیستم عامل برای ارائه سرویس به کاربران خود استفاده می‌کند. سیستم عامل اول، همان بستر فراهم شده‌ای است که بازی‌ها روی آن اجرا می‌شوند. این درحالی است که سیستم عامل دوم، وظیفه اجرا و به نمایش گذاشتن رابط کاربری، اپلیکیشن‌ها و دیگر موارد رسانه‌ای را بر عهده خواهد داشت. گفتنی است که این سیستم عامل بر پایه ویندوز ۱۰ ساخته شده و به کاربران سرویس دهی می‌کند. این کار به کنسول اجازه می‌دهد تا با اختصاص دادن منابع مختلف برای پردازش‌های گوناگون، اجرای بازی‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام بدهد. ایکس باکس وان همچنین از قابلیت تقسیم صفحه نمایش برای باز کردن برنامه‌ای دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، انجام کارهای مالتی تسکینگ روی آن بسیار ساده‌ خواهد بود. البته این تمام ویژگی‌های نرم افزاری ایکس باکس وان نیست. این کنسول اکنون از ویژگی اپلیکیشن‌های همگام با Universal Windows Platform نیز پشتیبانی می‌کند و امکان اجرا کردن آن‌ها را خواهد داشت.

سرویس ایکس باکس لایو (Xbox Live) با ۳۰۰هزار سرور اختصاصی، از کاربران ایکس باکس وان پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت به شما اجازه می‌دهد تا در کنار استفاده از بازی‌های آنلاین، حافظه ابری را نیز در اختیار داشته باشید تا موسیقی، بازی، فیلم و دیگر محتوای خود را به صورت آنلاین ذخیره کرده و در هر مکانی به آن دسترسی داشته باشید. در کنار دسترسی به محتوای حساب کاربری خود در سرویس ایکس باکس لایو، قادر خواهید بود تا ۱۰۰۰ دوست مجازی داشته باشید و آوتار خود را انتخاب کنید. نباید فراموش کرد که استفاده از برنامه Upload Studio در ایکس باکس وان، به شما اجازه می‌دهد تا کلیپ‌های ۵ دقیقه‌ای از بازی خود را ذخیره کرده و با دیگر بازیکنان به اشتراک بگذارید. در ایکس باکس وان نیز همچون ایکس باکس ۳۶۰، بسیاری از ویژگی‌های اصلی ایکس باکس لایو همچون بازی آنلاین چند نفره، ارتباط صوتی، آپلود کلیپ و بازی‌های رایگان با گلد، به وسیله خرید اشتراک گلد ایکس باکس لایو عملی هستند. البته اگر یک اشتراک گلد برای کنسول خود خریداری کنید، تمامی کاربران آن کنسول می‌توانند از آن اشتراک استفاده کنند.

4-مایکروسافت ایکس باکس وان اس 

بهترین کنسول‌های بازی 2020

کنسول ایکس باکس وان اس در سال 2016 عرضه شد. این کنسول ظاهر کوچک‌تری دارد و قدرتمندتر است. این کنسول از نظر ابعاد 40 درصد کوچک‌تر و از نظر وزن، 600 گرم سبک‌تر است. همچنین، ایکس باکس وان اس دارای یک واحد برق داخلی، برعکس ایکس باکس وان است. همچنین کنسول ایکس باکس وان اس از شر دکمه پاور لمسی مزاحم ایکس باکس وان خلاص شده است و پورت کینکت نیز از این کنسول حذف شده است. بر خلاف کنسول ایکس باکس وان، کنسول ایکس باکس وان اس به صورت عمودی نیز قابل استفاده است.


همچنین بخوانید: نگاهی به Xbox One X، قدرتمندترین کنسول جهان


از نظر مشخصات فنی نیز ایکس باکس وان اس نسبت به ایکس باکس وان بهبودهایی داشته است. قدرت پردازنده گرافیکی این کنسول بهبود یافته و سرعت کلاک آن از 853MHz به 914MHz افزایش یافته است. این افزایش قدرت، اثر کمی روی فریم‌ریت بازی‌ها دارد و تأثیر آن بیشتر هنگام پخش فیلم‌های 4K قابل مشاهده است. پشتیبانی از استریم 4K و HDR از ویژگی‌های کنسول ایکس باکس وان اس هستند که ایکس باکس وان فاقد آن‌ها است. همچنین، ایکس باکس وان اس دارای یک درایو بلوری 4K HDR است.

کنسول ایکس باکس وان (Xbox One) نسل هشتم کنسول‌های خانگی از شرکت مایکروسافت (Microsoft) است که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این کنسول که به عنوان سومین عضو از خانواده کنسول‌های خانگی ایکس باکس شناخته می‌شود، در نوامبر ۲۰۱۳ در بازارهای سراسر جهان به صورت رسمی عرضه شد. ایکس باکس وان، یکی دیگر از کنسول‌های نسل هشتمی است که در کنار پلی استیشن 4 (PlayStation 4) از شرکت سونی و Wii U از شرکت نینتندو، در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

ایکس باکس وان، برخلاف نسخه قبلی خود یعنی ایکس باکس 360، از معماری x86 استفاده می‌کند که به نظر بازده بیشتری در پردازش‌های سنگین خواهد داشت: موضوعی که باعث ایجاد تغییرات ساختاری در کنسول ایکس باکس وان شده است. اما ویژگی‌های سخت‌افزاری، لوازم جانبی و مزایای نرم‌ افزاری ایکس باکس وان، می‌توانند آن را به گزینه‌ای مثبت برای انجام بازی‌های نسل هشتم تبدیل کنند؟


همچنین بخوانید: مقایسه نسل فعلی و آینده کنسول‌های سونی ؛ ps5 و ps4


ایکس باکس وان از APU جگوار استفاده می‌کند که توسط شرکت ای‌ام‌دی (AMD) ساخته شده است. این واحد پردازشی دو ماژول چهار هسته‌ای با معماری x86-64 را در خود قرار داده است که سرعت کلاک برابر با ۱.۷۵ گیگاهرتز را ارائه می‌کنند. حافظه رم ۸ گیگابایت از نوع DDR3، ماژول بعدی است که در واحد پردازشی ایکس باکس وان مشاهده می‌شود و پهنای باندی برابر با ۶۸.۳ گیگابایت بر ثانیه دارد. البته برای پردازش بهتر در قسمت حافظه رم، ایکس باکس وان از یک سیستم جداگانه بهره می‌برد که با استفاده از حافظه ۳۲ مگابایتی از نوع ESRAM، عملیات خواندن و نوشتن را بسیار سریع‌تر می‌کند. ساختار سخت افزاری ایکس باکس وان شامل یک هارد درایو غیرقابل جداشدن، درایو نوری بلو-ری و همچنین پورت‌های USB 3.0 می‌شود. گفتنی است که با به‌روزرسانی ایکس باکس وان خود به آخرین نسخه نرم افزاری، قابلیت استفاده از هارد درایوهای خارجی را نیز خواهید داشت.

کنترل ایکس باکس وان شباهت ظاهری خود به کنترلر ایکس باکس ۳۶۰ را حفظه کرده است، اما تغییرات و بهبودهای بسیار زیادی در آن مشاهده می‌شود. اما در میان تغییراتی که از آن صحبت کردیم، می‌توان به فرم نرم‌تر کنترلر، کنترل‌کننده‌های آنالوگ از نوع بافت‌دار، پد جهت‌یابی چهارطرفه و همچنین دکمه‌های پشتی بازطراحی شده اشاره کرد. این بار دیگر از دو دکمه Start و Select خبری نیست و این دو دکمه قدیمی، جای خود را به دو دکمه Menu و View داده‌اند.

ایکس باکس وان که یکی از بهترین کنسول‌های بازی 2020 است، از دو سیستم عامل برای ارائه سرویس به کاربران خود استفاده می‌کند. سیستم عامل اول، همان بستر فراهم شده‌ای است که بازی‌ها روی آن اجرا می‌شوند. این درحالی است که سیستم عامل دوم، وظیفه اجرا و به نمایش گذاشتن رابط کاربری، اپلیکیشن‌ها و دیگر موارد رسانه‌ای را بر عهده خواهد داشت. گفتنی است که این سیستم عامل بر پایه ویندوز ۱۰ ساخته شده و به کاربران سرویس دهی می‌کند. این کار به کنسول اجازه می‌دهد تا با اختصاص دادن منابع مختلف برای پردازش‌های گوناگون، اجرای بازی‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام بدهد. ایکس باکس وان همچنین از قابلیت تقسیم صفحه نمایش برای باز کردن برنامه‌ای دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، انجام کارهای مالتی تسکینگ روی آن بسیار ساده‌ خواهد بود. البته این تمام ویژگی‌های نرم افزاری ایکس باکس وان نیست. این کنسول اکنون از ویژگی اپلیکیشن‌های همگام با Universal Windows Platform نیز پشتیبانی می‌کند و امکان اجرا کردن آن‌ها را خواهد داشت.

5-نینتندو سوییچ 

بهترین کنسول‌های بازی 2020

بعد از مدت‌ها انتظار از سوی علاقه‌مندان شرکت نینتندو، این شرکت رسما از کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) رونمایی کرد. این کنسول که پیش از این با اسم رمز NX شناخته می‌شد، به عنوان نسل بعدی کنسول‌های خلاقانه شرکت نینتندو شناخته می‌شود که خلاقیت‌های زیادی را در آستین خود دارد. بسیاری عقیده دارند که نینتندو سوییچ، می‌تواند به عنوان جایگزینی کامل‌تر از کنسول Wii U شناخته شود. آیا ایده‌ای که نینتند قصد ارائه آن را دارد، می‌تواند در مقابل رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد؟


همچنین بخوانید: بررسی کنسول نینتندو سوییچ لایت؛ بازگشتی غیر منطقی به بازی‌های دستی


بخش اصلی نینتندو سوییچ شامل یک صفحه تبلت مانند می‌شود. همچنین دو کنترلر مجزا برای این کنسول درنظر گرفته شده که Joy-Con نام دارند و در کنار استفاده از آن‌ها به صورت مجزا، قابلیت اتصال به صفحه اصلی دستگاه را نیز دارا هستند. به علاوه، می‌توانید آن‌ها را به یک گریپ مخصوص متصل کنید تا حس یک کنترلر معمولی را هنگام تجربه بازی‌های مختلف داشته باشید. نینتندو سوییچ از طریق یک داک مخصوص به صفحه‌نمایش یا تلویزیون شما متصل می‌شود و با قرار گرفتن در آن، حس یک کنسول خانگی را به شما منتقل می‌کند. اگرچه قابلیت حمل کنسول نینتندو سوییچ را خواهید داشت، اما نینتندو هنوز هم معتقد است که سوییچ یک کنسول خانگی است.

اگر بخواهیم اجزای اصلی سوییچ را معرفی کنیم، به سخ بخش اصلی می‌رسیم: سوییچ کنسول (Switch Console)، سوییچ داک (Switch Dock) و جوی-کان (Joy-Con). کنسول سوییچ، همان بخشی است که به تبلت شباهت دارد و از باتری به عنوان منبع انرژی خود استفاده می‌کند. همچنین بارزترین ویژگی در این بخش از کنسول سوییچ، صفحه نمایش آن خواهد بود که به وضوح قابل مشاهده است. بخش بعدی سوییچ داک نام دارد که وظیفه اتصال سوییچ به صفحه‌نمایش یا واحد نمایش دیگر را برعهده خواهد داشت. به‌علاوه، همین بخش است که برق موردنیاز برای اجرا و البته شارژ شدن کنسول سوییچ را تامین می‌کند.

بارزترین نکته بعدی درباره کنسول نینتندو سوییچ، کنترلرهای آن خواهد بود که جوی-کان نام دارند. البته نیتندو آن‌ها را با نام‌های Joy-Con L (جوی-کان چپ) و Joy-Con R (جوی-کان راست) معرفی می‌کند. همان‌طور که گفتیم، این کنترلرها می‌توانند به صورت جداگانه نیز استفاده شوند و محدودیتی در کاربرد آن‌ها وجود ندارد. حتی می‌توانید از آن‌ها به صورت جداگانه و بدون نیاز به استفاده از جفت دیگر نیز استفاده کنید؛ موضوعی که نینتندو سوییچ را به یک کنسول عالی برای انجام بازی‌های چندنفره ساده تبدیل خواهد کرد.