برای به حداکثر رساندن اکوسیستم استارت آپ چه باید کرد؟ هر کجا که باشید، داخل یا اطراف یک اکوسیستم هستید. این اصطلاح مربوط به بخش منابع انسانی شرکت شما، گروهی از محصولات یا خدمات یا حتی کل کشور است. اکوسیستم شامل هر موجودیتی است که سایر موجودات کوچک‌تر از خودش را در بر بگیرد. در حقیقت، طبق گفته Sloan Review، این کلمه 13 برابر بیشتر در گزارش‌های سالانه نسبت به 10 سال پیش وجود دارد.


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید: 


چرا این‌قدر بی‌مقدمه میخش را روی محبوبیت کوبید؟ آیا این فقط به این دلیل است که مردم تصمیم گرفتند که این اصطلاح درستی است؟ خب بله شاید. هرچند که  ظهور غول‌های چندکاره‌ای مانند Alphabet، اپل و AT&T دنیای جدیدی را به وجود آورده است که اکوسیستم‌ها جزئی جدا نشدنی از زندگی روزمره شده‌اند. 

انگیزه‌های کارآفرینی اخیر آمازون احتمالاً یکی از بارزترین نمونه‌های این امر است. این شرکت هم اکنون 10.000 دلار و سه ماه دستمزد کارگران را برای ترک کار در آمازون و ایجاد مشاغل کوچک فراهم می‌کند و در عوض بسته‌هایی را برای شرکت تحویل می‌دهد. هدف آن ایجاد یک اکوسیستم منحصر به فرد از مشاغل است که در عین اینکه موجود جداگانه‌ای است برای پشتیبانی از آمازون طراحی شده.

همه این‌ها خوب و عالی هستند، اما اکوسیستم برای افرادی که استارت آپ‌های کوچک را به وجود می‌آورند که جزئی از مجامع چند میلیارد دلاری نیستند، معنی دارد؟ اگر شما یکی از این کارآفرینان هستید، آیا واقعاً اصطلاح اکوسیستم برای شما مهم است؟ پاسخ کوتاه این است، بله، اگر بدانید که چگونه از آن استفاده کنید. دنیای استارت آپ‌ها پر از اکوسیستم است که می‌تواند به شما در رسیدن به جایگاه در صنعت انتخابی کمک کند. شما فقط باید همه حرکات و تصورات غلط را مدیریت کنید تا به آنچه مفید است برسید.

برای کارآفرینان «اکوسیستم» چه معنایی دارد؟

یک اکوسیستم سالم محیطی است که در آن استارت آپ‌ها به سمت موفق رشد می‌کنند. همه باید احساس تضمین را با هدف بیشتر ایجاد کنند تا جلوه‌ای از شبکه ایجاد شود که حرکت چشمگیری در موفقیت داشته باشد. به عنوان یک کارآفرین، اکوسیستم شما شامل همه مشارکت کنندگان در ساخت یک استارت آپ فنی خواهد بود: سرمایه گذاران، بنیانگذاران، اپراتورها، مربیان، اعضای تیم، شرکای شرکت و سایر موارد.
گروه‌هایی مانند Y Combinator و Techstars شاید برخی از مشهورترین آن‌ها باشند، اما اکوسیستم‌های استارت آپ‌ها نیز در سطوح کوچ‌کتر و محلی وجود دارند. لازم نیست به اکوسیستم آمازون در سیاتل یا والمارت در بنتونویل، آرکانزاس وصل شوید. احتمال اینکه نزدیک‌ترین منطقه شهری شما دارای اکوسیستم استارت آپی در حال جوانه زدن باشد که منتظر ورود شماست، زیاد است. 

با این حال، وارد شدن به یک اکوسیستم و کارآیی آن برای شما ساده نیست بلکه فقط در تبلیغ و ایجاد زمینه فروش است. یک اکوسیستم سالم از کسی که فقط چیزی را می‌گیرد پشتیبانی نمی‌کند. این امر در مورد به اشتراک گذاشتن تجربه و مهارت و ساختن جامعه بی‌نظیر شما برای همکاری با دیگران است. با توجه به این نکته، راه‌های خوبی وجود دارد که می‌توانید از اکوسیستم خود نهایت استفاده را ببرید. این شما و این سه راه به حداکثر رساندن اکوسیستم استارت آپ …

۱. مرکز ثقل اکوسیستم خود را پیدا کنید.

بیشتر مکان‌ها دارای مرکز اصلی هستند که افراد برای برقراری ارتباط، آنلاین یا آفلاین به آنجا می‌روند. برای اینکه دریابید که محل ملاقات صنعت شما در کجا قرار دارد، با گروه‌های توسعه اقتصادی که حامیان فعال اکوسیستم هستند، شروع کنید. اگر جواب نداد، می‌توانید با شرکت‌های سرمایه گذاری محلی یا حتی مدیر عاملان استارت آپ‌های موفق نیز بررسی کنید.

برای من، پیوستن به یک گروه نوپا با نام Positive Connections در کالج یک پله بسیار باورنکردنی و با ارزش برای ورود به جامعه استارت آپ بود. این مرا به سمت مشتریان اولیه و مربیان مادام العمر، همکاران و دوستان سوق داد. با پیدا کردن قطب اکوسیستم، در آینده می‌توانید به سعادت مادام العمر در دنیای کارآفرینی دست پیدا کنید.

۲- برای مشارکت زمان بگذارید.

براساس نظرسنجی Gallup، حتی با یک اقتصاد پررونق، آمریکایی‌ها نسبت به سال گذشته استرس و عصبانیت بیشتری را در سال 2019 نشان دادند. مردم بیش از حد کار می‌کنند و کمتر از همیشه وقت دارند که از روزهای استرس زا خود را با آرامش سپری کنند، به همین دلیل انجام چنین کاری دقیقاً از همیشه مهم‌تر است. به عنوان یک شرکت کننده فعال در اکوسیستم، حضور در این امر بسیار مهم است. هنگامی که محل تجمع، میزبان رویدادها است یا از شما می‌خواهد که در مورد یک رقابت یا داوطلب داوری کنید، حضور پیدا کنید و دیگران را با خود همراه کنید.

بنابراین از این فرصت استفاده کنید تا آنچه را که می‌خواهید بفهمید را به دست آورید. یک ترفند مفید برای پایان دادن به هر مکالمه پرسیدن “چگونه می‌توانم کمک کنم؟ ” است! 

۳- تبدیل به یک رابط فوق العاده شوید.

تقریباً در هر اکوسیستم، شکاف‌هایی وجود دارد. در شناسایی آن شکاف‌ها و پر کردن‌شان نقش فعال ایفا کنید. ساختاری را که فکر می‌کنید گم شده است، آغاز کنید و و آن را به یک هدف تبدیل کنید تا VCهای بیشتری جذب کنید. یا یک پل بین شرکت‌های محلی و استارتاپ‌ها ایجاد کنید.

در آخر اگرچه اکوسیستم یک اصطلاحی است که بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرد، اجازه ندهید که شما را از استفاده کامل از اکوسیستم‌های واقعی کارآفرینی باز دارد. با کار و نگرش مشارکتی صحیح، می‌توانید قدرت شخصی خود را ارتقا دهید و ارتباطاتی برقرار کنید که طول عمر آن‌ها دوام بیاورد.