بیماری های مسری در باشگاه

در این گزارش با بیماری های مسری در باشگاه آشنا خواهید شد. شما برای سلامت ماندن به باشگاه میروید ولی نمیدانید باشگاه خود عامل سرایت بیماری هایی است که ممکن است شما را هم دچار کند.



التهاب فولیکول های موهای صورت

یکی از بیماری های مسری در باشگاه ها التهاب فولیکول ها است.

دکتر راس رادوسکی پزشک متخصص پوست و مو میگوید: این بیماری التهاب فولیکول های مو است که در اثر عرق کردن، گرما، باکتری ، قارچ و بسیاری از عوامل دیگر ایجاد میشود.

گرمای ایجاد شده توسط فشار لباس های ورزشی موجب کنده شدن فولیکول های مو میشود و باکتری و قارچ از طریق حوله و صابون و لیف حمام منتقل میشود.

علائم

به دنبال قرمزی و تورم اطراف هر فولیکول مو باشید. ممکن است چرک هم مشاهده شود.

درمان

اگر خیلی عرق میکنید لباس ورزشی ضد عرق بپوشید و پس از ورزش دوش بگیرید و خوب خودتان را خشک کنید. شامپوی بدن ضد باکتری به از بین رفتن باکتری های مضر روی پوست کمک بسزایی میکند.

دکتر رادوسکی اسپری های حاوی سالیسیلیک اسید را که فولیکول های متورم و باکتریایی شده را درمان میکند پیشنهاد میکند.



کرم حلقوی

مورد بعدی از بیماری های مسری در باشگاه کرم حلقوی است. این بیماری مسری پوستی است که توسط بسیاری از قارچ ها ایجاد میشود. از طریق لمس پوستی، حوله ی آلوده، کف خیس حمام و مکان های آلوده ی دیگر منتقل میشود.

علائم

پوست قرمز و برآمده میشود و جوش های پوستی در اطراف دستگاه تناسلی دیده میشود. دیگر نقاط بدن که امکان دارد به این بیماری مبتلا شوند زیر سینه ها، پشت، زیر باسن ها، و درون ران ها است.

ولی در واقع جوش های ناشی از این بیماری ممکن است هر جایی باشند.

در ادامه بخوانید » رنگ ادرار و بیماری ها

درمان

از داروهای آزاد موجود در بازار مانند پماد کلوریتمازول استفاده کنید. اگر قرمزی و پوسته پوسته شدن کم نشد از متخصص پوست کمک بخواهید.

دکتر پوست شما را بررسی میکند و اگر درمان موضعی تاثیر گذار نبود از داروهای خوردنی استفاده میکند. قبل از استفاده از ماشین های شست و شوی بدن از تمیز بودنشان اطمینان حاصل کنید.

جوش ها را در مرحله اول پدیدار شدنشان جدی بگیرید. چرا که ممکن است به جاهای دیگر بدنتان سرایت کند.

خارش شوخی

یک بیماری قارچی است که معمولا در کشاله ی ران اتفاق می افتد. خانم ها در ناحیه زیر سینه به آن مبتلا میشوند. ولی مردان به علت مرطوب بودن پوست بیشتر از زنان به آن مبتلا میشوند.

علائم

اولین نشانه خارش است. نشانه ی بعدی جوش های ریز صورتی رنگ و پوسته پوسته شدن ناحیه متورم است.

درمان

از پودر زینک اکساید برای خشک کردن پوست استفاده کنید. دنبال پودرهایی باشید که ضد قارچ هم هستند. بلافاصله پس از ورزش دوش بگیرید و از لباس زیر ضد عرق استفاده کنید.

اگر پودر های موجود در بازار کمکی نکرد، از پماد کلوریتمازول ١٪؜ استفاده کنید. اگر علائم پس از گذشت چند هفته خوب نشد یا بیماری به نقاط دیگر پوست سرایت کرد و پوستتان دردناک شد به دکتر پوست مراجعه کنید.

بیماری قارچی انگشتان پا

بیماری قارچی پوست که از طریق پوست، کف خیس حمام و استخر ها منتقل میشود.

علائم

مهمترین نشانه خارش است. مانند بیماری کرم حلقوی، پوست پر از جوش های ریز شده و پوسته پوسته میشود. معمولا پوست میان انگشتان پا به این بیماری دچار میشود.

درمان

بیماری قارچی انگشتان پا با کرم های موضعی ضد قارچ مانند لتریمین درمان میشود. ولی در صورتی که بیماری شدید شد به یک دوره درمان کوتاه مدت و داروهای تجویز شده توسط پزشک نیاز خواهد داشت.

پیشگیری بهتر از درمان است. پس همیشه در باشگاه کفش ورزشی لژ دار بپوشید. هدف این است که کف باشگاه برخوردی با پای شما نداشته باشد.

خشک نگه داشتن پا بسیار مهم است. اگر وزنتان زیاد است قبل و بعد از ورزش انگشتانتان را به پودر ضد قارچ آغشته کنید. با این روش احتمال ابتلا به این بیماری و مشکلات پوستی میشود.



شپش

دکتر رادوسکی میگوید: این بیماری هجوم حشرات به پوست سر و کشاله ی ران است. به این نکته توجه کنید که شپش ممکن است در هر جایی از بدن شما که موهای زیاد یا فر دارد رشد کند.

مانند سینه ها، زیر بغل، ابروها، مژه ها، و حتی ریش. تماس مستقیم به مو، شانه، کلاه، حوله و لباس آلوده به این حشرات موجب ابتلای به این بیماری میشود.

علائم

خارش شدید مهمترین نشانه ی این بیماری است.

درمان

داروهای آزاد زیادی برای درمان شپش سر موجود است. نکته ی مهم این است که نیازی به تراشیدن موهای سر نیست. از پرمسرین ١٪؜ ( permethrin) یا پایرسرین ١٪؜ (pyrethrin ) یا پایپرونیل بوتاکساید (piperonyl butoxide) استفاده کنید.

در باشگاه از ضدعفونی کننده های پوست استفاده کنید. از کلاه، شانه و حوله دیگران استفاده نکنید. اگر ریشتان را در باشگاه اصلاح میکنید یا موهایتان را پس از ورزش مرتب میکنید، شانه و تیغ را در یک کیسه ضد هوا نگهداری کنید.

با این روش باکتری هایی که وارد کیف شما میشوند میمیرند.

زگیل کف پا

نوعی عفونت کف پا است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد میشود.

علائم

اگر کف پای شما برآمدگی گل کلم مانند با دانه های سیاه دارد به این بیماری مبتلا هستید. نقطه های سیاه در واقع رگ های خونی کوچکی هستند که ویروس برای خون رسانی زگیل ایجاد میکند.

درمان

دکتر رادوسکی پیشنهاد میکند برای درمان خانگی این بیماری هر شب پایتان را ١٠ دقیقه در محلول سالیسیلیک اسید قرار دهید.

پایتان را بانداژ کنید. صبح مواد را از پایتان بشویید و با یک لایه ی وازلین چربش کنید. پس از درمان میتوان هر شب با سنگ پا پوست آسیب دیده را جدا کرد.