آلودگی هوا سبب عقب ماندگی ذهنی می شود

تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت مغز! بر اساس تحقیقات انجام شده ،مشخص شده است که آلودگی هوا در آمار بسیار بالایی سبب عقب ماندگی ذهنی می شود ،متاسفانه تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت مغز و بدن ما بیش از آن است که ما می دانیم.

تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت مغز

بر اساس مطالعات انجام شده در Proceedings of the National Academy of نتایج تای حاصل از آزمون زبان و آزمون ریاضی بر روی 20000 نفر در بین سال های 2010 تا 2014 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .نتایج آزمون با آلودگی دی اکسید نیتروژن و گوگرد دی اکسید مقایسه شد.بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که هر چقدر فرد بیش تر در معرض آلودگی هوا قرار گیرد بیشتر دچار عقب ماندگی ذهنی می گردد.


همچنین بخوانید :

۷ نکته برای جلوگیری از آلودگی پوست


همچنین مشخص شده است که مهارت های زبانی فرد بیش از مهارت های ریاضی او تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می گیرد.اگر بخواهیم تاثیر آلودگی هوا بر سلامت مغز را از لحاظ جنسیت بررسی کنیم ، مردان بیش تر از زنان تحت تاثیر قرار می گیرند.محققان می گویند این ممکن است به علت اختلاف در عملکرد مغز زن و مرد باشد.

تحقیقات انجام شده در چین نشان می دهد که آلودگی هوا بالا باعث کاهش قابل توجهی در نمرات آزمون های زبان و ریاضی می شود.این کاهش به طور متوسط برابر یک سال بدون آموزش است.اشاره شده است که اگر این کاهش در افراد مسن، به ویژه در مردان و کسانی که دارای سطوح پایین تحصیل هستند، در سن 64 سالگی و بالاتر، ممکن است معادل فقدان تحصیلات برای چندین سال باشد.

در گذشته تحقیقاتی مبنی بر تاثیر آلودگی هوا بر عملکرد دانشجویان انجام شده بود اما  این مطالعه، اولین مطالعه برای بررسی تفاوت بین افراد در تمام گروههای سنی و بین مردان و زنان است. استرس اکسیداتیو، التهاب عصبی ،سبب عقب ماندگی ذهنی ناشی از آلودگی هوا می گردد.

محققان می گویند که این تنها یک رابطه نیست بلکه آلودگی هوا باعث عقب ماندگی ذهنی می شود ،و سطح آلودگی هوا از سال به سال متفاوت است ،با تجزیه و تحلیل همان افراد از ابتدا عوامل دیگری نیز که ممکن است موجب عقب ماندگی  (اختلافات ژنتیکی) و ضعف شناختی ناشی از پیری شوند، نیز مورد توجه قرار می گیرند.

شی چن از تیم تحقیقاتی در دانشکده بهداشت عمومی ییل ،علاوه بر اثرات دراز مدت آلودگی هوا ،آلودگی هوا  بر روی هوش در کوتاه مدت نیز می تواند تاثیر بگذارد و این امر منجر به نتایج جدی مانند تأثیرگذاری بر افرادی خواهد شد که امتحانات مهمی را در روزهای آلودگی سنگین هوا  انجام می دهند.