آیا از تاثیرات بوتاکس روی مغز مطلع هستید؟ به تازگی مطالعات بسیاری تاثیرات تزریغ بوتاکس روی مغز را مورد بررسی قرار داده اند. استفاده از بوتاکس امروزه امری فراگیر شده است و فرض بر این است که تزریغ بوتاکس برای کاهش یا از بین بردن چین و چروک های پوست طبیعی و بدون ضرر است. و البته استفاده ی فراگیر سلبریتی ها از بوتاکس به محبوبیت آن کمک کرده است.

با این حال تحقیقات مداوم نتایج نگران کننده ای درباره ی تاثیرات بوتاکس روی مغز نشان می دهند: تزریغ بوتاکس در پیشانی و صورت، مسیر حسی مغز که مرتبط با دست است را مجددا تنظیم می کند.

نکته قابل توجه این است که مشتریان معمولاً برای تزریق منظم مراجعه می کنند، زیرا فلج محدود ناشی از سم فقط دو تا سه ماه دوام دارد. سؤال متداول این است که آیا درمان های مکرر در طی چند دوره منجر به تغییرات دائمی در مغز فرد می شود؟



بوتاکس نام تجاری سم بوتولینوم است، یکی از کشنده ترین سموم شناخته شده. نوروتوکسین توسط باکتری کلستریدیوم، یک تخم میکرب که معمولاً در گیاهان، خاک،  آب و حیوانات یافت می شود، تولید می شود. سندرم بالینی بوتولیسم، که اغلب کشنده است، معمولاً از طریق عفونت زخم یا خوردن غذای نپخته یا غذای کنسرو خراب بروز می کند.

سم بوتولینوم با مسدود کردن استیل کولین، انتقال دهنده عصبی اصلی بین عصب و عضله، عضلات را فلج می کند.

مدتهاست که می دانیم مغز مثل پلاستیک است، به این معنی که مدارها و آناتومی میکروسکوپی آن قابل انعطاف است. آنها از لحاظ جسمی در پاسخ به تعدادی از ورودی های خارجی تغییر می کنند.

به عنوان مثال، در ویولونیست ها، مسیر مغزی اختصاص داده شده به خم نشدن انگشتان بسیار بزرگتر از همان ناحیه انگشت در غیر ویولونیست ها است. یا در افرادی که تازه کور شده اند و درحال یادگیری خط بریل هستند، ناحیه قشر اختصاص داده شده به “انگشت خواندن” تا حد زیادی به قشر بینایی که به تازگی بدون استفاده شده است، بسط داده می شود.

مسیر های مغزی مربوط به دست و صورت در قشر حسی در کنار یکدیگر قرار دارند. پس از قطع شدن دست، ورودی های لمسی از صورت به طور مرتب گسترده شده و به داخل قلمرو تازه محروم شده از ورودی حسی دست تغییر مکان می دهند. به همین دلیل است که در بیماران مبتلا به فلج صورت به دلیل فلج بل یا سکته مغزی، فعالیت متابولیکی در ناحیه ی دست از قشر حسی افزایش پیدا می کند.



این اصل به خوبی تثبیت شده است که وقتی قسمتی از بدن آسیب می بیند، نماینده ی قشر مغز از قسمت دیگر بدن در پی جبران آن نقص بر می آید.

براساس این دانش، انتظار می رود مسیرهای حسی دست پس از فلج شدن چهره بیمار با تزریق بوتاکس افزایش یابد. اما اتفاقی دقیقا برعکس این رخ می دهد. این نشان می دهد که سازماندهی مجدد قشر مغز ناشی از فلج صورت با بوتاکس با آنچه که پس از نقص عملکرد ناشی از قطع عضو، آسیب دیدگی عصب صورت یا سکته مغزی مشاهده می شود، متفاوت است.

توضیح فعلی برای این مطالعه این است که فلج محدود ناشی از بوتاکس، مغز را از ورودی های حسی که معمولاً با حرکات پیشانی و حرکت صورت ایجاد می شود، محروم می کند. حتی غیر منتظره تر این است که هر دو دست به دنبال از دست دادن فعالیت قشر مغزی ناشی از فلج نسبتاً ناچیز حرکات صورت، رنج می برند.

تغییرات در مسیرسازی مجدد مغز وابسته به دوز است: هرچه بیشتر استفاده کنید ، تأثیر آن بیشتر می شود.

مطالعات اولیه بررسی نکردند که آیا مسیرسازی مجدد قشر فقط به دستها محدود می شود یا اینکه سایر اعضای بدن نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند. مطالعات بعدی اثرات گسترده تر و عواقب ناخواسته ای را در سیستم عصبی نشان داد. این برای همه کسانی که این روش “آرایشی” را انتخاب می کنند یک بلاکلیفی است، آیا شما تزریغ بوتاکس را تجربه کرده اید؟ نظر شما دراین باره چیست؟ آیا به تزریغ آن ادامه خواهید داد؟

در ادامه بخوانید: