اشتغال زنان نقش های والدین، روابط زناشویی و ساخت خانواده را تغییر داده است!

تاثیر کار کردن زنان بر رضایت زناشویی چگونه است؟ آیا این تغییر در ساخت خانواده مضر است؟ یا به بهزیستی خانواده در زمینه های مختلف کمک می کند؟ کار کردن زنان چه تاثیری در فرزندان و همسران آنها ایجاد می کند؟ با توجه به افزایش روز افزون اشتغال زنان در مشاغل مختلف در باب این موضوع پژوهش های متعددی صورت گرفته است که به نتایج مختلفی دست یافته اند و اختلاف نظر بسیار است.

اول از همه باید خاطر نشان کرد که شغل زنان از نظر دشواری و پاره وقت یا تمام وقت بودن و مکان آن از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه با تعدد مشاغل در سطوح پایین، متوسط و بالا، (به لحاظ سطح درآمد و راحتی کار) در این مطلب  به بررسی مشاغلی که سطح متوسط و بالا دارند می پردازیم.

به طور کل بدیهی است که اکثر زنان شاغل از این مستقل بودن احساس رضایت زیادی دارند و خشنود تر هستند. اما زمانی که شغل دشواری های زیادی داشته باشد و فرد را دچار سردگمی در نقش های متفاوت بکند (مانند نقش مادر، همسر و یک زن شاغل) قطعا فرد و خانواده اش دچار مشکل خواهند شد. زمانی که شغل مورد علاقه ی فرد و دارای فشار کمتری باشد، زنان راحت تر پاسخگوی نیازهای همسر و فرزندان خود هستند.


همچنین بخوانید :راهنمایی برای خودباوری زنان


تاثیر کار کردن مادر در فرزندان

از عوامل مهم تاثیر گذار دیگر می توان به درآمد فرد، سطح سواد زن و شوهر و تعداد و سن فرزندان اشاره کرد.  اشتغال مادران در نیمه اول کودکی فرزندان در رشد رفتاری و شناختی آنها تاثیرگذار است. همینطور اشتغال مادران در سنین بالاتر فرزندانشان در سازگاری آنها تاثیر مثبتی دارد، و این بخاطر سطح تحصیلات بالا و رضایت مادر از کارش حاصل می شود.

به لحاظ سطح درآمد هم باید خاطرنشان کرد، زنانی که در مشاغل سطح متوسط و بالا فعالیت می کنند، توان مالی برای بردن کودکانشان به مهدکودک هایی با خدمات خوب و عالی را دارا هستند تا اندکی نبود خود را جبران کنند. درست است که مادران شاغل فرصت نگهداری تمام وقت فرزندانشان را ندارند ولی همین امر که در نبود موقتی مادر کودک با افراد دیگر، مثل اعضای دیگر خانواده و مربیان مهد در ارتباط است، باعث سازگاری هرچه بیشتر و اجتماعی شدن کودک می شود و از گوشه گیری او جلوگیری خواهد شد.



اوفن باو و جیتل من، در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که این عقیده که اشتغال مادران باعث رفتارهای مخاطره آمیز در نوجوانانشان ( مثل سیگار کشیدن، مشروب خوردن یا بی بندو باری) می شود غلط است، زیرا مادران شاغل الگوی خوبی برای کسب استقلال و پیشرفت در زندگی هستند و تاثیر مثبتی بر روی رفتار فرزندانشان دارند.

تاثیر کار کردن زنان بر رضایت زناشویی به چه صورت است؟

در این باب میزان سواد و همچنین رضایت همسر از شغل زن عامل مهمی محسوب می شود، زیرا در صورت عدم رضایت نزاع و درگیری مدامی در زندگی زناشویی به وجود خواهد آمد. در صورتی که همسر از شغل زن راضی باشد به احتمال بیشتری در کارهای خانه به او کمک خواهد کرد و هردو طرف رضایت زناشویی بیشتری را تجربه خواهند کرد. زمانی که شغل زن از مقبولیت اجتماعی و درآمد خوبی برخوردار باشد و به لحاظ دشواری در سطح متوسط یا پایین باشد به مراتب رضایت زناشویی بالا خواهد رفت.

کمک نکردن همسر در کارهای خانه باعث می شود که زن در بین نقش های خود گم شود و کارهایش را به درستی انجام ندهد و در شغلش یا زندگی زناشویی اش و شاید هر دو شکست بخورد. این نارضایتی زناشویی در گوشه گیری و پرخاشگری فرزندان هم بی تاثیر نخواهد بود و کانون خانواده را متشنج خواهد کرد.

در ادامه بخوانید :