تحقیقات نشان می دهند که این بازی ها آنطور که ما فکر می کینم مخرب نیستند!

بازی های ویدیویی خشن چه تاثیری روی افراد می گذارند؟ این سوالی است که در این مطلب در پی پاسخ گویی به آن هستیم. اگر کسی را می شناسید که عاشق بازی کردن است، احتمالا درباره ی آخرین پدیده ی بازی های ویدیویی یعنی Fortnite شنیده اید.

در بازی Battle Royale، بیش از 100 بازیکن با چتر نجات روی یک جزیره ی کوچک فرود می آیند و به دنبال زره و سلاح می گردند. سپس برای اینکه تنها زنده مانده ی این داستان باشند از بازیکنان دیگر پنهان می شوند یا آنها را می کشند. این بازی بیش از 125 میلیون بازیکن را در سراسر جهان از زمان انتشار آن در سپتامبر گذشته، جذب کرده است.

پایه و اساس بازی Fortnite خشونت است، زیرا بر کشتن بازیکنان دیگر بنا شده است. محبوبیت این نوع بازی ها، و مخصوصا این بازی، سوالاتی روشن در مورد تاثیرات بازی های خشونت آمیز را مطرح می کند. مخصوصا این سوال که، آیا بازی های ویدیویی خشونت آمیز منجر به خشونت های واقعی می شوند؟


همچنین بخوانید: اعتیاد به بازی های ویدیویی به عنوان اختلال روانپزشکی 


 برای چندین دهه، محققان مطالعاتی انجام داده اند تا ببینند آیا بازی های ویدیویی خشونت آمیز منجر به مشکلاتی مانند پرخاشگری، عدم همدلی و عملکرد ضعیف در مدرسه می شوند؟

بسیاری از مطالعات نشان داده اند افرادی که بازی های ویدئویی خشونت آمیز را بازی می کنند بیشتر احتمال دارد که دچار رفتارهای پرخاشگری شوند. در واقع، انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) در سال 2015 یک بیانیه سیاسی منتشر کرد و نتیجه گیری کرد که بازی های ویدیویی خشن باعث حالات و رفتارهای پرخاشگری می شود و احساس همدلی و حساسیت فرد به پرخاشگری را کاهش می دهد.

اما تعداد زیادی از محققان که بر اختلال در سلامت کودکان و نوجوانان متمرکز بودند؛ گروهی از 230 دانشمند از دانشگاه های سراسر جهان در سال 2013 یک نامه باز را منتشر کردند و موضع APA درباره ی بازی های ویدیویی خشونت آمیز را «گمراه کننده و باعث ترس بی مورد» دانستند. و بسیاری از این محققان پس از انتشار بیانیه سیاسی سال 2015 سخنرانی کردند.


همچنین بخوانید: SnapType راهی آسان برای انجام تکالیف کودکان با اختلال یادگیری


تابستان گذشته یک بخش از APA که بر رسانه ها متمرکز بود، بیانیه خود را منتشر کرد که به مقامات دولتی و رسانه های خبری توصیه می کرد که از نسبت دادن اعمال خشونت آمیز به بازی ها و دیگر رسانه های خشونت آمیز اجتناب کنند. دلایل این بیانیه از این قرار بود:

  • تجزیه و تحلیل بزرگی که از جرایم خشونت آمیز و استفاده از بازی های ویدئویی خشونت آمیز به انجام رسیده است، هیچ شواهدی مبنی بر اینکه افزایش فروش بازی های ویدیویی خشن منجر به افزایش جرایم خشونت آمیز می شوند را ارائه نمی دهد. محققان معتقدند که اگر بازی های خشونت آمیز به طور مستقیم به رفتار خشونت آمیز منجر شود، داده ها باید بیانگر این باشند که افزایش جرایم خشونت آمیز در مقیاس وسیع، با افزایش استفاده از بازی های ویدیویی خشن هم سو است. در حقیقت، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بازی های ویدئویی در جوانان، میزان خشونت های آنها را کاهش داده است.
  • تجزیه و تحلیل اخیر نشان می دهد که تحقیقاتی که در مورد بازی های ویدئویی انجام می شوند، تمایل دارند که مثبت و منفی را اشتباه بشمارند که منجر به نتیجه گیری معیوب می شود.
  • بررسی دیگری نشان می دهد که بسیاری از تحقیقات انجام شده در مورد خشونت و بازی های ویدئویی تحت تأثیر سوگیری قرار دارند؛ اساسا، مطالعاتی که نتیجه گرفتند بازی های ویدئویی به پرخاشگری و خشونت منجر می شوند نسبت به آنهایی که این نتیجه را به دست نیاورند، بیشتر احتمال دارد که منتشر شوند.
  • تحقیقی به زودی منتشر می شود که نشان می دهد هیچ ارتباطی بین بازی های خشونت آمیز و پیامدهای منفی از قبیل کاهش همدلی، پرخاشگری و افسردگی وجود ندارد.

همچنین بخوانید: بهترین بازی‌های ماشینی موبایل که نباید از دست‌شان بدهید!


دیدگاه های بسیار متناقضی را مورد بررسی قرار دادیم، بنابراین پیام اصلی در اینجا چیست؟ اول، شواهد جامعی وجود ندارد که بازی های ویدیویی خشونت آمیز منجر به رفتار تهاجمی می شوند. این بدان معنا نیست که هر بازی مناسب برای هر کودک است. مطمئنا، بسیاری از بازی های خشونت آمیز برای بعضی از بچه ها ترسناک و نامناسب هستند. درک نیازهای هر کودک و ایجاد برنامه ای که قوانین مربوط به استفاده از رسانه ها را تنظیم می کند و نظارت کردن فعالیت های بچه ها با دیوایس های دیجیتالی، راه معقولی برای برخورد با بازی های ویدئویی است.

در ادامه بخوانید: