تاثیر تصویر بدنی بد بر زندگی جنسی بسیار گسترده است. برای زنان، نحوه ای که آنها بدن خود را می بینند می تواند تأثیر زیادی بر احساسات میل جنسی و توانایی آنها در تحریک شدن داشته باشد.

مردان هم ممکن است از تصویر بدنی بد در رابطه جنسی رنج ببرند، اما عملکرد جنسی مردان به اندازه ی زنان تحت تاثیر تصویر بدنی نیست.در حقیقت با توجه به تحقیقات، تصویر بدنی بد بزرگترین مانع در برابر میل و لذت جنسی زنان است.

دو نوع مشکل در تصویر بدنی که می تواند در رابطه ی جنسی زنان تاثیر بگذارد وجود دارد – اول تصوری که فرد درباره ی بدنش دارد و دوم تصوری که فکر می کند همسرش درباره ی بدن او دارد.


همچنین بخوانید:چرا اعتماد به نفس ندارم؟ ۵ دلیل نداشتن اعتماد به نفس


تصوری که فرد درباره ی بدنش دارد!

اگر یک زن احساس کند بدن او جذاب نیست، عزت نفس او کاهش می باید که اغلب منجر به اجتناب از فعالیت جنسی می شود. هنگامی که یک ناحیه از سیکل جنسی قطع می شود اغلب مناطق مختلفی از سیکل جنسی مختل می شوند – تمایل، تحریک و ارگاسم.

فرد هرچه بیشتر دید انتقادی نسبت به بدن خود داشته باشد، هنگام دیده شدن و یا لمس شدن بیشتر احساس اضطراب خواهد کرد و توانایی کمتری برای تحریک شدن خواهد داشت. نگرانی های خاص در مورد بدن، مانند نگرانی در مورد اندازه ی قسمت های مختلف بدن و یا به طور کلی وزن، قوی ترین پیش بینی کننده مشکلات ارگاسم است.

تصوری که فکر می کند همسرش درباره ی بدن او دارد!

اگر یک زن تصور کند که به نظر همسرش جذاب است، عملکرد جنسی بالاتری خواهد داشت. با این حال اگر صرفه نظر از حقیقت، او معتقد باشد که همسرش یا دیگران او را جذاب نمی بینند، تمایل او به رابطه ی جنسی و به مراتب توانایی تحریک شدنش هم کاهش پیدا خواهد کرد.


همچنین بخوانید:آیا فاصله ی زیاد بین روابط جنسی نشان از بی علاقگی زوج ها به هم دیگر است؟


به عنوان مثال در زمان یائسگی علاوه بر هورمون ها، احساسی که زنان از تصور دیگران درباره ی خودشان دارند بر زندگی جنسی شان تاثیرگذار است. همچنین زنان سالخورده بخاطر اینکه دیگر نظر کسی را جذب نمی کنند شکایت می کنند و این یکی از مهم ترین دلایلی است که از فعالیت های جنسی دست می کشند.

اگر تصویر بدنی بد روی زندگی جنسی تان تاثیر گذاشته است، به توصیه های زیر عمل کنید:

به همسرتان اعتماد کنید! بسیاری از مردان شکایت می کنند که همسرشان را بسیار جذاب می دانند اما خودشان اینطور فکر نمی کند و بنابراین آنها را رد می کنند. به نظر همسرتان درباره ی بدن تان اعتماد کنید و احساسات او را باور کنید.

گفتار منفی را قبل و هنگام رابطه ی جنسی کاهش دهید! تمرین کنید که از گفتار منفی و انتقادی درونی در هنگام رابطه ی جنسی در خودتان آگاه شوید. هنگامی که افکار منفی به سراغتان آمدند به خود یادآوری کنید که شما شایسته ی لذت جنسی هستید و رابطه ی جنسی شما را به همسرتان نزدیک تر خواهد کرد.  همچنین 2 یا 3 نفس عمیق کشیدن در هنگام رابطه ی جنسی می تواند افکار منفی را از شما دور کند تا بتوانید روی احساسات آن لحظه تمرکز کنید.


همچنین بخوانید:رابطه ی جنسی در صبح یا شب ؟ ۶ راهکار برای حل این کشمکش در زوج ها


ذهن آگاهی را  یا تمرین کنید! ذهن آگاهی قضاوتگر بودن نیست. هر روز برای چند دقیقه تمرین کنید که در لحظه و حالا زندگی کنید. چیزهایی که افکارتان به ذهن شما وارد می کنند را بدون قبول کردن صحت آنها بررسی کنید. افکار و احساسات تان را قضاوت نکنید بلکه فقط آنها را بررسی کنید و در مورد آنها کنجکاو باشید. وقتی ما افکار و احساساتمان را زیر سوال می بریم متوجه می شویم که آنها واقعیت محض نیستند.

در ادامه بخوانید: