تاثیر رژیم غذایی در افسردگی

این گزارش در مورد تاثیر رژیم غذایی در افسردگی شما است. بر اساس اظهارات آکادمى آمریکایى نورولوژى، غذایى که می خورید نقش بسزایى در افسردگى آینده شما ایفا میکند.

دیگر یافته ها در مورد تاثیر رژیم غذایی در افسردگی شما نشان میدهند که کسانی که مواد خوراکى ضد فشار خون مصرف میکنند کمتر از سایرین به افسردگی مبتلا میشوند. به این نوع رژیم غذایى DASH گفته میشود.

سرشمارى هایی که در مورد تاثیر رژیم غذایی در افسردگی شما هستند حاکى از آنند که در طول ۶ سال کسانی که رژیم غذایى DASH را دنبال میکنند ١١ درصد کمتر از کسانى که این رژیم را دنبال نمیکنند به افسردگی مبتلا میشوند.

بر اساس محاسبات سازمان تامین دارو و سلامت ۵ درصد از کسانی که به افسردگی مبتلا میشوند در سن ۵٠ سالگی و یا بالاتر هستند.



رژیم غذایی DASH

رژیم غذایى DASH که شامل مواد غذایی ضد فشار خون است در واقع برای کمک به افرادی که فشار خون بالایی دارند طراحی شده است. در این رژیم مصرف نمک، گوشت قرمز، شکر ، کره نباتی و کره حیوانی کنترل شده است.

هم چنین به مصرف غلات سبوس دار، میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب و بی چربی توصیه شده است. این رژیم غذایى برای همه ى اقشار جامعه توصیه میشود چرا که علاوه بر کاهش وزن موجب سلامت قلب و عروق هم هست.

لارل چریان پزشک متخصص در دانشگاه شیکاگو بیان کرده است غذایى که ما میخوریم همه ى اعضاى بدن ما را تحت تاثیر قرار میدهد از جمله کارکرد مغز و سیستم عصبی.

او میگوید اینکه غذا میتواند تاثیر مثبتی بر سلامتی ما داشته باشد موضوع جدیدی نیست. در ادامه به ضرب المثل معروفی از افلاطون اشاره میکند. “باشد که غذای ما داروی ما باشد و داروی ما غذای ما”.

افسردگی در دنیای مدرن معمولا با درمان ها پزشکی برطرف میشود. در واقع بر مداخله ى دارویى تاکید شده است. داروهاى فوق العاده اى که برای بیماران بسیار حائز اهمیت است. ولی آیا بهتر نیست که از رژیم غذایى به عنوان روشی تکمیل کننده برای درمان استفاده کنیم؟

رژیم غذایى DASH بهتر از انواع رژیم های غذایى غربی و مدیترانه اى

چریان و همکارانش برای بررسی بهتر تاثیر رژیم غذایی در پایین آوردن خطر ابتلا به افسردگی از اطلاعات موجود در پروژه سن و حافظه دانشگاه راش استفاده کردند.

مخاطبین شان آن دسته از افراد میانسالی بودند که هنوز آلزایمر نداشته تا شرایط آن ها از ابتدای ابتلای به بیمارى بررسى شود. در این صورت فاکتور های تاثیر گذار بهتر تعیین میشوند.

این ٩۶۴ نفر با میانگین سنی ٨١ سال در طول ۶ سال مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه های کاملی در مورد رژیم غذایی شان تدوین  و بررسی شد که به افسردگی مبتلا هستند یا خیر.

محققین با توجه به رژیم غذایى و بر اساس میزان نزدیکى به DASH افراد را به دسته های مختلفی تقسیم بندی کردند. دسته بندی ها حاکی از تقسیم بندی افراد به سه گروه است: گروه رژیم غذایى DASH ، گروه رژیم غذایى مدیترانه اى و گروه رژیم غذایى غربی یا سنتی.



رژیم مدیترانه ای، رژیم غربی، رژیم DASH

رژیم مدیترانه ای شامل غذاهاى گیاهى است. اساس این رژیم جایگزین کردن کره با روغن زیتون یا کانولا، مصرف کم گوشت قرمز،و مصرف زیاد گوشت ماهی و مرغ و خروس است.

رژیم غذایى MIND تلفیقى از رژیم غذایى DASH و مدیترانه اى است. این رژیم بر استفاده از مواد مغزی که سلامت مغز را تامین میکنند توصیه میکند. مانند برگ سبز گیاهان، مغز ها، توت ها، روغن زیتون و مقدار کمی الکل.

رژیم سنتی یا غربی پر از گوشت قرمز، نمک، انواع چربى هاى اشباع مانند کره است. در عوض شامل مقدار کمی میوه و سبزیجات است. میزان غذاى فرآوری شده بیشترى در آن وجود دارد مانند نان سفید، شکر و انواع میان وعده هاى پر کالرى.

مطالعات نشان داده است افرادی که رژیم غذایى DASH را دنبال میکنند کمترین خطر ابتلا به افسردگى را دارند. در حالیکه افرادی که رژیم غذایى غربى را دنبال میکنند بیشترین خطر ابتلا به افسردگی را دارند.

لازم به ذکر است که این تحقیق تنها ارتباط میان رژیم غذایى DASH و کاهش ابتلا به افسردگی را بیان میکند. این لزوما به معنای رابطه ى علت و معلولى نیست.

در این تحقیق سایر عوامل تاثیر گذار در افسردگى کنترل شده تا تاثیر رژیم غذایى بهتر نمایان شود.



چطور رژیم غذایى DASH خلق و خوى شما را تغییر میدهد؟

همانطور که بر سلامتى قلب و عروق موثر است بر سلامتى مغزشما هم موثر است. یک رژیم غذایى سالم عملکرد درست انسلین را تضمین کرده و از سندروم متابولیک جلوگیری میکند.

چریان پیشنهاد میکند براى داشتن بدنى سالم رژیم غذایى سالمى را در پیش بگیریم. مساله اى که بسیار حائز اهمیت است رعایت کردن این رژیم حتى به صورت جزیى است. حتی با رعایت کردن اندکى از اصول این رژیم میتوانیم عادات روزانه خود را تصییح کنیم.

البته اگر با ورزش همراه باشد. ما در فرهنگی زندگی میکنیم که در آن خوردن غذا بسیار ساده انگاشته شده و خوردن غذاى سالم بسیار سخت انگاشته میشود. مساله فقط تصییح عادات غذایى خودمان و در نهایت خانواده مان است.