تاثیر ماری‌جوانا بر قلب و مغز چگونه است؟ ماریجوآنا در بسیاری از کشورهای جهان، مصرف می‌شود. این گیاه دارای خواص دارویی است و در برخی از کشورها، به‌عنوان داروی پزشکی استفاده می‌شود. برای همین در سال‌های اخیر تحقیقاتی برای مشخص کردن تأثیرات این گیاه بر روی ارگان‌های بدن، انجام‌شده است.


همچنین بخوانید:

ماری جوانای پزشکی و روغن CBD چیست؟ تمام آنچه نیاز است بدانید!

تاثیر کانابیس (ماری جوانا یا گل) روی مغز و مخچه چگونه است؟


امروز ما نتیجه‌ی به‌دست‌آمده، در مورد تاثیر ماری‌جوانا بر قلب و مغز را، بررسی می‌کنیم. نتایج منتشرشده توسط انجمن قلب آمریکا، نشان می‌دهد؛ جوانانی که به‌طور مکرر از ماریجوانا استفاده می‌کنند تا سه برابر بیشتر از افراد دیگر، دچار سکته مغزی می‌شوند. همچنین تحقیقات نشان داده است که افرادی که از ماری‌جوانا بدون تجویز پزشک استفاده کرده‌اند؛ ۵۰ درصد بیشتر در معرض اختلال در ریتم ضربان قلب (آریتمی قلب) هستند.

مصرف خودسرانه ماریجوآنا باعث بیماری‌هایی مثل سکته مغزی، آریتمی و آنفارکتوس میوکارد قلب می‌شود. کارشناسان و پزشکان نگرانی‌های زیادی در مورد گسترش این بیماری‌ها دارند. برای کشف ارتباط میان مصرف ماریجوآنا و سکته مغزی، مرکز کنترل پیشگیری بیماری آمریکا، تحقیقاتی انجام داده است. این تحقیقات نشان داده‌اند؛ بزرگسالانی که ماریجوانا مصرف می‌کنند، بیشتر از دیگران دچار سکته مغزی می‌شوند و همچنین مصرف مکرر ماریجوآنا باعث اختلال در عملکرد عروق می‌شود.

با توجه به اینکه تنها یک عامل نمی‌تواند باعث بیماری شود؛ محققان عادت‌های روزانه، سابقه مصرف مواد مخدر و سطح رفاه و درآمد داوطلبان را نیز بررسی کرده‌اند. بر اساس مقاله‌ی منتشرشده در مجله علمی Medicana آنالیزهای صورت گرفته بر شرح‌حال و سوابق بیماران قلبی افراد بستری‌شده در بیمارستان، نشان‌دهنده‌ی وضعیت حاد مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا در سنین بالا است. نکته مهم این است که مصرف ماری‌جوانا، تنها باید با تشخیص پزشک صورت بگیرد.


همچنین بخوانید:

آیا صحبت‌ها درباره‌ی تاثیر ماری‌جوانا بر دیابت حقیقت دارند؟ 

اثر ماری‌جوانا تا چه مدت در بدن می ماند؟ هرآنچه باید بدانید!

آیا ماریجوانا باعث اسکیزوفرنی خواهد شد؟ روانپریشی در کمین نوجوانان


آریتمی قلب و ماری‌جوانا

تحقیق دیگری نیز با شرکت ۵۷۵۵۶ داوطلب مبتلابه آریتمی قلبی بین سنین ۱۵ تا ۵۴ سال انجام شد. این تحقیق نشان داد؛ افرادی که ماریجوآنا مصرف می‌کنند، ۵۰ درصد خطر ابتلای آن‌ها به آریتمی قلبی بیشتر می‌شود. آریتمی قلبی نیز مانند سایر بیماری‌ها، دارای شدت و ضعف است. نوع ضعیف این بیماری مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند ولی نوع شدیدش می‌تواند حتی زندگی فرد را نیز تهدید کند.

اثرات مصرف ماری جوانا تا ۱۵ دقیقه بعد از مصرف شروع می‌شود و تا 3 ساعت ادامه می‌یابد. دوزهای مصرف پایین، ضربان قلب را کند و دوزهای مصرف بالا ضربان قلب را کند می‌کنند. با توجه به وجود تأثیرات مثبت ماریجوآنا در درمان برخی بیماری‌ها، محققان و دانشمندان معتقدند که باید تحقیقات جامع‌تری در مورد ماریجوانا انجام شود. این تحقیقات بر اساس مشاهده انجام‌شده‌اند و همچنین باید تنوع جامعه موردمطالعه، بالا باشد تا نتایج به‌دست‌آمده قابل‌قبول باشد. این تنوع باعث می‌شود تا پزشکان بتوانند با استناد درست به این تحقیقات در مورد مصرف ماری‌جوانا تصمیم بگیرند.