آیا ماری‌جوانا بر روی دیابت نوع دو تأثیر دارد؟

تحقیقات مقدماتی درباره تاثیر ماری‌ جوانا بر دیابت انجام‌شده است و نتایج این تحقیقات‌ مقدماتی، دانشمندان را ترغیب کرده که تحقیقات مفصل‌تری دراین‌باره، انجام دهند.

در ابتدا بخوانید » حقایق علمی ناگفته درباره ماری جوانا (گُل) پر مصرف ترین ماده روانگردان جهان!!! 

سوءاستفاده‌های بسیاری از این دارو شده است و این اتفاقات باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به ماری‌جوانا شده. این در حالی است که ماری‌‌جوانا خاصیت‌های دارویی زیادی دارد و می‌تواند به‌عنوان یک داروی کارآمد استفاده شود.

در ادامه بخوانید » ساتیوا و ایندیکا | تاثیرات و خطرات انواع ماری جوانا 

روش هایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت

سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) استفاده‌های پزشکی از این دارو با تجویز دکتر متخصص را قانونی اعلام کرده است. اغلب از ماری‌جوانا به‌عنوان مسکن استفاده می‌شود ولی تحقیقات جدید نشان‌دهنده‌ی خاصیت‌های دارویی جدید و جالب مثل تأثیرات ماری‌جوانا بر دیابت نوع ۲ هستند.

آیا ماری‌جوانا در پیشگیری از دیابت دارد؟

پاسخ به تاثیر ماری‌جوانا بر دیابت دشوار است؛ چون هنوز پزشکان و محققان نتوانسته‌اند به یک پاسخ جامع دست یابند.

در ادامه بخوانید » تاثیر ماری جوانا بر رابطه جنسی خوب است یا بد؟ 

ماری‌جوانا به علت داشتن مواد شیمیایی‌ای به نام کانابینوئید، دارای اثراتی مثل افزایش اشتها، کاهش درد و التهاب است. دیابت نوع دوم به علت عدم حساسیت گیرنده‌های بدن نسبت انسولین به وجود می‌آید؛ و ماری‌جوانا به این دلیل که می‌تواند میزان حساسیت این گیرنده‌ها را نسبت به انسولین افزایش دهد، در دیابت تأثیر دارد.


همپنین بخوانید: روش هایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت


مطالعات انجام‌شده در ژورنال آمریکایی Medicune در سال ۲۰۱۲ بر روی ۶۰۰ مرد و زن بالغ، نشان‌دهنده آن است که ماری‌جوانا توانسته سطح مقاومت بدن نسبت به انسولین را کاهش دهد. این نتایج بر اساس تحلیل میزان قند خون در سه نوبت از شبانه‌روز، به‌دست‌آمده است. این باعث شده که این نتیجه برای پزشکان قابل‌قبول نباشد و آنان خواستار آزمایش‌هایی با دقت و کیفیت بلا شده‌اند.

آیا ماری‌جوانا در کنترل عوارض دیابت نقش دارد؟

برخی شواهد حاکی از آن است که ماری‌جوانا می‌تواند عوارض دیابت را کاهش دهد.

تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۵، نشان داده پزشکان می‌توانند برای بیمارانی که از نوروپاتی-یکی از بیماری‌های رایج به خاطر دیابت-رنج می‌برند، ماری‌جوانا تجویز کنند.

بیشترین این نتایج بر اساس مشاهدات و ثبت شرح‌حال بیماران به‌دست‌آمده است.


همچنین بخوانید:مهم ترین تاثیرات ماری جوانا بر بدن و مغز که حتما باید از آنها مطلع باشید! “قسمت اول”


موانع استفاده از ماری‌جوانا

متخصصان مغز و اعصاب نسبت به آسیب جسمی و روانی ماری‌جوانا هشدار داده‌اند.

و این باعث شده که فعلاً تجویز این دارو، کم باشد. برخی از پزشکان نسبت به یافته‌های جدید گارد می‌گیرند و این گارد گرفتن باعث می‌شود که اطلاعات کاملی درباره عوارض منفی و تأثیرات مثبت ماری‌جوانا نداشته باشند. اصولاً تجویز یا عدم تجویز داروها تابع تناسب میان عوارض و تأثیرات مثبت آن است و تشخیص این تناسب بر عهده پزشکان هست.

مسئله دیگر این است که ماری‌جوانا اشتها را زیاد می‌کند و این باعث می‌شود که رعایت رژیم غذایی برای بیماران دیابتی، سخت و گاهی غیرممکن شود.

 استفاده خودسر از ماری‌جوانا، کار بسیار خطرناکی است، چون‌که این ماده، اعتیادآور است و فقط استفاده‌ی دارویی از آن در صورت تجویز پزشک مجاز است.

امیدوارم شاد و سالم باشید.