تاثیر کیفیت روابط بر سلامت

تاثیر کیفیت روابط بر سلامت ما بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید، افرادی که ازدواج کرده اند به احتمال بیشتری از سلامت جسمی و روانی برخوردارند اما داشتن شریک زندگی به تنهایی برای برخورداری از این مزیت کافی نیست! رابطه باید خوب باشد، برای سلامت شما نداشتن هیچ رابطه ای بهتر از داشتن روابط سمی است. با توجه به بررسی اخیر “جانیس کیکولت گلاسر و استفانی ویلسون” روابط صمیمی ما می تواند با 5 روش بر سلامتی ما تاثیر بگذارد:

1. افرادی که کیفیت روابط شان بالاست به احتمال بیشتری زندگی طولانی خواهند داشت!

در واقع، داشتن روابط حمایتی خوب، یکی از قوی ترین پیش بینی کننده های مرگ و میر است، حتی قوی تر از ترک سیگار! (بر اساس یک متاآنالیز انجام شده توسط هولت لونستاد و همکارانش در سال 2010)

2. افرادی که کیفیت روابط شان بالاست، خواب بهتری دارند!

اگر در روابط صمیمی تان شاد هستید، با آرامش بیشتری به خواب خواهید رفت و همسرتان هم این نفع را خواهد برد! اما برعکس – افرادی که روابط خسته کننده و ناراحت کننده ای را تجربه می کنند، بسیار سخت می خوابند. (یانگ و همکاران، 2013)


همچنین بخوانید: چرا همیشه در رابطه جذب افراد بد می شویم؟ 


3.روابط خصمانه می توانند باعث افزایش وزن شوند!

استرس و افسردگی با افزایش وزن مرتبط هستند، و کیکولت گلاسر و همکارانش دریافتند زوج هایی که در کشمکش ها بیشتر درگیری های خصمانه داشتند پس از غذا انژری کمتری صرف می کردند (کالری کمتری می سوزاندند). اختلافات زناشویی نیز موجب می شود که شما به غذای نا سالم و پر کالری تمایل داشته باشید.

4. افراد در روابط اضطراب آور از کمتر از مداخلات بهداشتی بهره می گیرند!

افرادی که در حالت افسردگی و در روابط ناراحت کننده هستند، در درمان های مبتنی بر دارو یا روان درمانی فوائد مشابهی را نسبت به افرادی که روابط شان کیفیت بالایی دارد تجربه نمی کنند. از سوی دیگر، زمانی که افراد قادر به حل مشکلات ارتباطی خود هستند، بسیاری از مشکلات سلامت آنها نیز بهبود می یابند.


همچنین بخوانید:9 نشانه ی واضح که نشان می دهند شما در رابطه ی دوستی مخرب و سمی قرار دارید!


5. سلامت شریک زندگی تان برای سلامتی شما نیز اهمیت دارد!

پارتنر ها مخصوصا آنهایی که خیلی به هم نزدیک هستند،  بسیاری از رفتارهای بهداشتی و تجربیات عاطفی خود را با هم به اشتراک می گذارند. این لحظات مشترک منجر به نتایج سلامتی مشابه می شود. اما بیشتر از آن، پارتنرها می توانند یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهند. اگر کسی همسری چاق داشته باشد، خطر چاق شدن خودش هم دو برابر می شود.

خبر بهتر اینکه اگر یک همسر برای یک مشکل بهداشتی تحت درمان قرار بگیرد، دیگری هم به مراتب می تواند نفع ببرد. در مطالعه ای شوهران خانم هایی که در مداخلات کاهش وزن شرکت کرده بودند هم وزن کم کردند.


همچنین بخوانید: چطور مایندفولنس یا ذهن آگاهی باعث افزایش صمیمیت در روابط می شود؟ 


روابط و سلامت ما با هم ارتباط نزدیکی دارند – یک دعوای بد با همسر ممکن است خواب شما را بدتر کند و یا باعث رفتار بد غذایی شود. این رفتارهای بهداشتی بر خلق و سلامت جسمانی شما تاثیر می گذارد. بد خلق هستید و احساس خوبی ندارید؟ این می تواند بر نحوه ی برخورد با همسرتان تاثیر بگذارد.

هنگامی که شما در معرض خطر سلامتی قابل توجهی قرار می گیرید، کیفیت رابطه یتان ممکن است در چگونگی برخورد با آن خطر و پاسخ به درمان تاثیر بگذارد. ازدواج اضطراب آور و همسری که حمایت کننده نیست و یا بیش از حد کنترل کننده است ممکن است بهبودی شما را مختل کند. از سوی دیگر، یک همسر حمایت کننده و دلگرم کننده که پاسخگو است و به شما اعتماد دارد، به شما کمک می کند سریعتر بهبود پیدا کنید. و در حالی که شما در حال بهبود هستید، همسرتان می تواند برخی از مزایای جانبی زندگی سالم تر شما را دریافت کند.

در ادامه بخوانید: