تاریخ سینمای ایران از کجا آغاز شد؟

قسمت پیش، گشت و گذاری در ژاپن داشتیم، این بار در مملکت خودمان می گردیم و به نگاهی به تاریخ سینمای ایران می کنیم! با سینمایی که اوج و فرودهای فراوانی از سر گذرانده و جان به در برده است.

زمانی که ما صاحب سینما شدیم، مملکت در دست مظفرالدین شاه بود. قبل تر از سینمایی شدنمان، قرار شده بود تا انگلیس، خط تلگرافی را از زیر دریا و از مسقط عمان به پاکستان برساند اما طرح به شکست خورد و گزینه جایگزین آن گذر از ترکیه و ایران بود.

در ادامه بخوانید » آشنایی با تاریخ سینما بخش پنجم – سینمای ایران قسمت دوم 

به این ترتیب در طول دهه 1850 ما مالک خطی از تلگراف شدیم. تا 1880 تقریبا کل ایران، دارای تلگراف شد. شاه قاجار از وضعیت ممالک دیگر مطلع گردید و همچنین روزنامه های ایران بسیار پیشرفت کردند ناگفته نماند که در 1898 اولین روزنامه ایران به زیور طبع آراسته شد! و قبل از آن در 1888 نوای تلفن به واسطه کامران خان، در میهن مان یا به عبارتی کاخ های شاه، طنین انداز گردید.

همچنین حضرت اشرف بسیار علاقه مند به عکاسی بودند چنان که در مدرسه دارالفنون، استودیو عکاسی ساخته بودند تا حضرت اجل شخصا نگاتیف ها را ظاهر کنند.

به غیر از این قضایا  در 1844 موسیو ریشار (Jules Richard) در دادگاه های ایران به عکاسی مشغول بود و بعدها در دارلفنون به خدمت گرفته شد. اما محدوده فعالیت او صرفا در دادگاه بود و اولین کسی که از ساختمان های تاریخی عکاسی کرد، یک کلنل ایرانی الاصل بود که برای آموزش ارتش به وطن بازگشته بود. خلاصه در تابستان 1900 چشم مملکت به جمال سینماتوگراف روشن شد.

شاه در سفرش به بلژیک، به میرزا ابراهیم خان عکاس باشی دستور داد تا جهت ضبط مراسم، یک دستگاه دوربین بخرد و به این ترتیب مظفرالدین شاه – اولین عاشق سینه چاک سینما – به نخستین فردی بدل می شود که تصویرش بر سلولوئید نقش می بندد و ابراهیم خان به اولین فیلمبردار.

چهار سال بعد ابراهیم خان دیگری (صحاف باشی)با داشتن اجازه شاهنشاه، به پخش فیلم های کوتاه در سالن پرداخت اما مذهبیون تصاویر متحرکه را نماد شیطان دانستند و با فتوای شیخ فضل الله نوری، شاه، مجبور شد سالن را تعطیل، اموال ابراهیم صحاف باشی را مصادره و او را به همراه اهل بیتش تبعید کند.

فعلا در همین برهه زمانی، این غمنامه را تمام می کنم تا هفته ی بعد به بررسی تاریخ سینمای ایران بپردازیم.

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید