تجربه هیجان زیاد می تواند باعث مرگ شود

بنظر شما هیجان های منفی مانند غم یا خشم و هیجان های مثبتی مانند شادی یا دلتنگ معشوق شدن می تواند باعث مرگ شود؟ آیا تجربه هیجان زیاد می تواند باعث مرگ شود ؟ هیجان ها نیروی قدرتمند و بخش غیر قابل اجتنابی از زندگی ما هستند. این نیرو تاثیر قابل توجهی بر سلامت جسمانی و روانی ما دارد، بویژه اگر هیجان ها منفی باشند. بدن ما بطور خودکار بسیاری از آسیب های ناشی از هیجان زده شدن ناگهانی را کنترل می کند، اما در کنار سیستم پیچیده بدن نیاز هست که ما شیوه مقابله درست نسبت به هیجان ها (بویژه هیجان های منفی) را بیاموزیم.

با توجه به بررسی پژوهشگران نوع هیجان (مثبت یا منفی) نمی تواند تنها عامل تاثیرگذار باشد و بنظر می رسد شدت هیجان تجربه شده عامل مهمی برای آسیب دیدن یا ندیدن فرد در موقعیت هیجانی است. 

در ادامه 5 هیجانی که می توانند تاثیر منفی بر سلامت شما بگذارند را معرفی می کنیم:

  1. شنیدن و یا در معرض اخبار خوب قرار گرفتن

حتما تا به حال گفته اید “تقریبا از شدت خنده مردم” و این اصطلاحی برای بیان شدت لذت از موقعیت بوده است، اما بنظر می رسد با توجه به یافته های علمی پژوهشگران، بطور ناراحت کننده ای این احتمال به واقعیت نزدیک است!


همچنین بخوانید : رعایت ۱۱ نکته که باعث آرامش روح شما در زندگی و خانه می شود !!!


تجربه شادی بسیار زیاد می تواند باعث ناراحتی قلبی شبیه به نشانه های حمله قلبی شود.

البته به طور معمول در اکثریت موارد، افراد در تجربه هیجان های منفی است که دچار حمله قلبی و شوک و آسیب های جسمانی می شوند. اما درصد کمی از افراد نیز وجود دارند که در موقعیت هایی مثل جشن های تولد، عروسی، پیروزی های ورزشی و برنده شدن یک مسابقه ممکن است دچار حمله قلبی شوند.

هر زمان که احساس درد در ناحیه سینه یا نفس تنگی کردید حتما برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید.

شما بطور مشترک در تجربه هیجان های مثبت یا منفی بسیار زیاد ممکن است دچار آسیب های جسمانی بویژه مشکلات قلبی شوید. دلیل این تاثیر مشابه هیجان های مثبت و منفی در آسیب زا بودن در این است که در هیجان های شدید بدن مقدار بسیار زیادی آدرنالین ترشح کرده و به سمت قلب هدایت می کند. علت ایجاد این هیجان زیاد می تواند یک شوک عاطفی یا فیزیکی باشد ولی در نهایت تفاوتی در تاثیر بر بدن ندارد. اگر بدن تان در مقابل این حجم از آدرنالین به درستی واکنش نشان ندهد، شما ممکن است در نتیجه شنیدن خبر برد یا باخت تیم فوتبال مورد علاقه خودتان نیز دچار حمله قلبی شوید!

  1. خشم

مطالعات نشان می دهند که خشم (عصبانیت) می تواند باعث حمله قلبی شود و احتمال مشکلات قلبی را افزایش دهد. این اتفاق عجیب و غیرقابل باور نیست، چون با انفجار خشم موجی از مواد شیمیایی مانند آدرنالین و نورآدرنالین در تمام بدن انتشار پیدا می کند.


همچنین بخوانید : یوگا و مدیتیشن چگونه سبب آرامش می گردند؟


در یک دوره خشم که فرد تجربه می کند، آمیگدال در مغز بیش از اندازه فعال می شود. همچنین خون با فشار به سمت لوب پیشانی مغز (که مسئول تصمیم گیری است) حرکت کرده و به آن فشار می آورد.

به همین خاطر است که می گویند خشم شما را کور می کند و نمی توانید به درستی تصمیم بگیرید و ممکن است از شدت خشم یک وسیله را پرت کنید!

محققان کشف کرده اند که خشم باعث تغییرات فیزیولوژیکی نیز می شود که به معنای آسیب به سلامت جسمانی شما است.

دو ساعت بعد از انفجار خشم، احتمال حمله قلبی پنج برابر و احتمال سکته قلبی سه برابر می شود.

  1. استرس و اضطراب

همه ما  با تاثیرات منفی استرس بر بدن آشنا هستیم. استرس تقریبا همیشه خودش را با نشانه های جسمانی نشان می دهد: میگرن، دندان قروچه، سرگیجه، تهوع، خستگی، بی خوابی، تپش قلب و کاهش یا افزایش بیش از حد نرمال اشتها برای غذا خوردن


همچنین بخوانید : ۸ نشانه ی خاموش که نشان می دهند استرس شما را بیمار کرده است!


داشتن نگرانی و اضطراب برای مدت طولانی می تواند باعث پیری زودرس، فشار خون بالا، درد در قفسه سینه و ضعف در سیستم ایمنی بدن شود.

  1. شوک و تجربه استرس ناگهانی

شوک و تروما می توانند پیامدهای طولانی مدت و یا کوتاه مدت بر سلامت جسمانی و روانی داشته باشند. در شرایطی که فرد شوکه می شود معمولا موقعیت غیرقابل پیش بینی بوده و فرد برای مقابله مناسب با آن آمادگی نداشته است.

در اثر تجربه شوک ناشی از تروما (که شدت هیجان در آن بسیار بیشتر از شوک شدن عادی است)، تاثیر جسمانی آن در مغز رخ می دهد و در حقیقت ساختار مغزی فرد را تغییر می دهد. این تغییر ساختار در ناحیه  کورتکس پیشانی، مغز هیجانی و بخش های مرتبط با حفظ بقای فرد ایجاد می شود.


همچنین بخوانید : ۱۰ نشانه واضح که شما مبتلا به بیماری پانیک اتک (وحشت زدگی) هستید


تروما می تواند باعث اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شود. افرادی که حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و یا تصادف ها شدید یا جنگ را تجربه کرده اند، درصورتیکه بعد از آن مداخله بحران برای آنها انجام نشده باشد ممکن است دچار  PTSDشوند. نشانه های این اختلال در افراد: مشکلات خوردن و خوابیدن، ایجاد اشکال در عملکرد جنسی، کاهش انرژی، احساس عذاب وجدان شدید و دردهای مزمن است.

  1. غم

تجربه غم اکثرا زمانی اتفاق می افتد که فرد به اصلاح قلبش شکسته شود. غم و اندوه شدید در سلامت جسمانی شما اثر قابل توجهی می گذارد. تحقیقی در در دانشگاه لندن نتایجی از احتمال مرگ به دلیل تجربه شکسته شدن قلب یا از دست دادن عشق پیدا کرده است!

احتمال سکته قلبی یا حمله قلبی بعد از دست دادن همسر می تواند تا دو برابر افزایش پیدا کند.

  • از بهترین راه ها برای حفظ سلامت روانی و جسمانی در موقعیت های هیجانی، آشنایی با شیوه های آرامش بخشیدن سریع به بدن (تنفس عمیق و ریلکس کردن) و داشتن صبوری در تجربه های عاطفی است. داشتن جهان بینی عمیق نیز می تواند شما را در تجربه های دردناک و غم انگیز آرامش ببخشد.

همچنین بخوانید: