آیا دخترتان فکر می کند که بیش از حد چاق است؟ یا پسرتان نگران است که به اندازه ی کافی عضله ندارد؟ تصویربدنی خوب در کودکان یکی از ویژگی های تعریف کننده ی اختلال خوردن است. و همچنین، باعث مشکلات اجتماعی و عاطفی می شود که کودکان با اضافه وزن آنها را تجربه می کنند.

زمانی که کودکی بدن خود را دوست ندارد، ممکن است به رژیم غذایی ناسالم، افزایش و یا کاهش افراطی وزن و کناره گیری از کودکان دیگر یا فعالیت ها بپردازد.تصویر بدنی به ویژه در دوران کودکی، نقش مهمی در عزت نفس دارد. وقتی احساس می کنید بیش از حد چاق یا ضعیف هستید، سخت است که در مورد خودتان احساس خوبی داشته باشید.


همچنین بخوانید:آیا انتقاد والدین از ظاهرشان، اعتماد به نفس و تصویر بدنی کودکان را منفی می کند؟


تصویربدنی خوب در کودکان

اگر شما نگران اضافه وزن فرزندتان هستید، چطور می توانید بدون اینکه به تصویر بدنی او صدمه ای بزنید او را کاهش وزن تشویق کنید؟ تنظیم رژیم غذایی برای کودک و یا اظهار نظر در مورد وزن او، حتی اگر با طنز همراه شود، مفید نخواهد بود. به جای بحث در مورد وزن، تغذیه سالم و فعالیت بدنی لذت بخش را تشویق کنید. اگر بقیه ی فرزندان تان لاغر و یا دارای وزن طبیعی هستند، آنها نیز می توانند عادات غذایی و تغذیه خود را بهبود ببخشند، پس نیازی نیست که حساب فرزند دارای اضافه وزن تان را از آنها جدا کنید.

یکی از مفیدترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که تصویر بدنی که از خود را بررسی کنید. اگر از بدن خود ناراضی هستید، قسمتی از آن را دوست ندارید و یا تصور می کنید که خیلی چاق هستید، این الگویی برای فرزندتان خواهد بود. به عنوان مثال دخترها احتیاج ندارند که از مادرشان بشنوند: “به نظرت این لباس من را چاق تر نشان نمی دهد؟” و یا پسرها سودی از شکایت های پدرشان درباره ی شکم بزرگی که دارند نخواهند برد!

اگر در مورد بدن خود احساس بدی دارید، به زبان آوردن این احساسات به شما یا به فرزندتان کمکی نخواهد کرد. در عوض می توانید هنگامی که تغییر مثبتی ایجاد کردید، احساس افتخارتان را به زبان بیاورید. و به کودکتان نشان دهید که چقدر از تغذیه سالم تان و ورزش کردن (نه فقط نگاه کردن آن) احساس خوبی دارید.


همچنین بخوانید: 11 راهکار موثر برای ایجاد انگیزه و علاقمندی به ورزش در کودکان 


اگر دختر شما به بلوغ نزدیک است، بخصوص اگر زود تر از دوستان و همکلاسی هایش به بلوغ رسیده است، احتمالا حس خواهد کرد و آگاه خواهد بود که شکل تازه ای که بدنش به خود گرفته به معنی چاق شدن او خواهد بود. شما می توانید به او کمک کنید که درک کند تغییرات بدنی او به جای اینکه نشانه ای از چاق شدن او باشند، نشانه ای از این است که او در حال تبدیل شدن به یک زن است.

اگر کودک تان در مورد یک قسمت خاص از بدنش ناراضی است، به او توضیح دهید که شکل بدن به طور عمده به ارث برده می شود، اما کاهش وزن می تواند به کوچک شدن آن قسمت از بدن کمی کمک کند. به فرزندتان کمک کنید که درک کند حتی در بدنی که “عالی” نیست، می توانند سالم و جذاب باشند. می توانید به قسمت ها و ویژگی های جذاب دیگر فرزندتان (مثل لبخند زیبا و یا بازوهای قوی) اشاره کنید تا نارضایتی از قسمت های دیگر بدن در ذهن کودک تان کمرنگ تر شود. همچنین می توانید یک بزرگسال یا یکی از دوستانش که مورد علاقه ی اوست و همان شکل از بدن را دارد مثال بزنید.

در ادامه بخوانید: