چگونه ناخودآگاه خودمان را بشناسیم؟

چرا خواب ها انقدر مهم هستند؟ اهمیت تعبیر خواب و یا تفسیر رویا توسط خودمان در چیست؟ همانطور که ما بزرگتر می شویم تمایلاتمان در زندگی پیچیده تر می شود. بعضی وقت ها ما چیزهایی می خواهیم که حس می کنیم درست نیستند. برای مثال: ممکن است جایگاه رئیس مان را بخواهیم. که اگر او این موضوع را بفهمد می تواند برایمان دردسر شود. بنابراین ما این تمایل را هم از خودمان و هم از رئیس مان پنهان می کنیم.

به جای صحبت کردن یا فکر کردن در مورد گرفتن این شغل، ممکن است در خواب ببینیم که در یک بازی در حال ضرب و شتم کسی هستیم. فردی که درحال ضرب و شتم او هستیم ممکن است که از جهات مهم شبیه رئیس مان باشد و یا همچنین از جهات مهم دیگر شبیه او نباشد.

ناخودآگاه ما این شخص نمادین را برابر با رئیس می داند. و این خواب باعث ایجاد رضایت مندی می شود، زیرا آرزوی مخفی ما به نوعی به تحقق پیوسته است.


همچنبن بخوانید: با ۹ اشتباه رایج در مورد خواب آشنا شوید !


خوابیدن یک فعالیت بسیار پیچیده است. با توجه به سخن زیگموند فروید: هدف یک رویا این است که خواسته هایی را برآورده سازد که حتی نمی توانیم صدای آنها را بشنویم. و در زمان بیداری تلاش کمی برای تحقق آنها انجام می دهیم. این به این معنی است که ما باید رویاهایمان را رمزگشایی کنیم، تا آنها بتوانند آرزوهای ناخودآگاه ما را نشان دهند. این همیشه آسان نیست!

رویاها تصادفی نیستند!

بعضی ازشما ممکن است رویاهایتان را اعصاب خورد کن و بدون معنای خاصی توصیف کنید. اما در واقع رویاها اطلاعاتی مهم و مرتبط با آنچه در حال حاضر در زندگی تان اتفاق می افتد و در مورد آرزوها و خواسته هایتان به دست می دهند. رویا ها نه تنها تصادفی نیستند، بلکه دارای معناهای مهمی هستند.

رویاها ممکن است نگران کننده باشند!

هنگامی که یک رویا تعبیر می شود، ممکن است چیزهای نگران کننده ای را فاش کند. به عنوان مثال: ممکن است از طریق رویایمان کشف کنیم که نامزدمان بسیار شبیه به پدر یا مادرمان است و این حس بسیار بدی به ما بدهد. در واقع حسی عجیب و غریب مثل زنای با محارم که مطمئنا بسیار عذاب آور است. به هرحال رویاها می توانند جنبه های غریب، فوق العاده و غیر منتظره ای از ما را نشان دهند.


همچنین بخوانید: برای داشتن خوابی آسوده و راحت دکوراسیون اتاق شما باید چگونه باشد ؟


اهمیت تعبیر خواب و یا تفسیر رویا توسط خودمان

  1. از رویاهایتان بهره ببرید: شما هرشب خواب می بینید. زمانی که از خواب بیدار می شوید و رویایتان را به خاطر می آورید، درباره ی آن فکر کنید. زیرا فرصت دسترسی به محصولی از ناخوآگاه تان را پیدا کرده اید.
  2. رویاها قلمرویی آشنا هستند: آنها به طور جزئی توسط آنچه در طی روز یا روزهای قبل اتفاق افتاده تشکیل شده اند، از احساسات واقعی خود نسبت به این اتفاقات با خبر شوید. 
  3. رویاها فقط تکرار آنچه در طول روز اتفاق افتاده نیستند: رویاها همچنین فعالانه به دنبال حل مشکلاتی هستند که در زمان بیداری آنها را غیرقابل حل شدن می دانیم. بعضی از اکتشافات مهم علمی نتیجه ی یک رویا بوده اند. 
  4. یادآوری و تفسیر رویاهای تان می تواند: بخش های عجیب و غریبی از وجودتان که آنها را از خودتان هم مخفی کرده اید را به شما نشان دهد. 
  5. اگرچه ممکن است ما دسترسی به ناخودآگاه مان نداشته باشیم، اما رویاها آن را فاش می کنند: اگر ما درک کنیم که چگونه رویایی ساخته می شود، می توانیم چیزی که در مورد بخشی از ذهنمان نمی بینیم را درک کنیم. 
  6. رویاها پر از معنا هستند: هریک از ما مجموعه ای از نمادها را داریم و از این نماد ها برای پنهان کرده معنای رویایمان استفاده می کنیم. یک نماد ممکن است برای یک شخص به معنای خانواده باشد، ولی برای شخص دیگر این معنا را نداشته باشد. 
  7. معنای رویاها پنهان است، زیرا حقیقت رویاها می تواند عجیب و پریشان کننده باشد: هدف رویا این است که ما در خواب نگه دارد. بنابراین رویا خواسته هایی را تحقق می بخشند که بخشی از وجود ما آن را می خواهد و احتمالا برای دستیابی به آن بیدارخواهیم شد. مثل کودکی که گرسنه است و خواب می بیند که غذایی بسیار عالی می خورد. و این به قدری رضایت بخش است که کودک را در خواب نگه دارد.

همچنین بخوانید: قبل از خواب چی بخوریم؟ 9 خوراکی و نوشیدنی برای افزایش کیفیت خواب 


برای شروع تفسیر و تعبیر رویاهایتان این فنون را امتحان کنید:

  • یک دفتر برای ثبت رویا کنار تخت تان داشته باشید و همین که بیدار شدید آن را یاد داشت کنید تا فراموش نکنید. حتی ممکن است در طول روز کم کم خواب به یادتان بیاید. آن را یادداشت کنید. 
  • بعد از خواب دیدن سعی کنید سریع به آن فکر کنید. هرچه بیشتر طول بکشد یادآوری و تفسیر رویا سخت تر می شود. 
  • رویایتان را برای کسی که به او خیلی نزدیک هستید و شما را خوب می شناسد تعریف کنید. نیازی نیست حتما یک روان درمانگر باشد. یک دوست صمیمی و یا شریک عشقی ممکن است چیزهایی را متوجه شود که خارج از آگاهی شماست. 
  • در مورد رویای خود به عنوان یک اثر داستان یا شعر فکر کنید. و سعی کنید آن را به عنوان یک اثر هنری تفسیر کنید.

خواب های خوب ببینید. 🙂

همچنین بخوانید