فهمیدن تفاوت پانیک اتک و حمله ی قلبی بسیار سخت است، زیرا علائم آنها بسیار مشابه هستند. پانیک اتک با حمله قلبی چه فرقی دارد؟ حمله ی قلبی می تواند باعث اضطراب و علائم پانیک شود که این وضعیت را گیج کننده تر می کند.  اگر کسی فکر می کند که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشد، باید به مراقبت اورژانسی مراجعه کند.همچنین باید بدانید پانیک اتک با حمله اضطرابی متفاوت است.

تفاوت پانیک اتک و حمله ی قلبی

علائم یک حمله ی پانیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید در قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • تپش قلب
  • تعریق
  • لرز

علائم حمله قلبی عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تعریق

در حالی که نشانه های این دوحالت همپوشانی زیادی با هم دارند، دانستن تفاوت بین آنها می تواند نجات دهنده باشد. تشخیص دادن این تفاوت برای کسی که هیچ یک از این دو حالت را تجربه نکرده باشد سخت تر هم خواهد بود. 

اما توجه به عوامل زیر می تواند تشخیص تفاوت پانیک اتک و حمله ی قلبی را مشخص کند:

ویژگی های درد

اگر چه درد قفسه سینه در پانیک اتک و حمله قلبی مشترک است، اما ویژگی های درد اغلب متفاوت هستند. درد قفسه ی سینه در پانیک اتک در وسط قفسه ی سینه متمرکز است و احساس تیر کشیدن دارد. اما درد قفسه ی سینه در حمله ی قلبی با احساس فشار و سنگینی همراه است.

درد قفسه سینه که به علت حمله ی قلبی اتفاق می افتد هم ممکن است در مرکز قفسه سینه شروع شود، اما اغلب از سینه به بازو، فک و یا تیغه های شانه انتشار می یابد.

شروع حمله

هرچند هر دو حالت می توانند ناگهان و بدون هشدار ایجاد شوند، ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد. گاهی اوقات حملات قلبی به دلیل اعمال جسمی مانند بالا رفتن از پله ها رخ می دهد.


همچنین بخوانید: با ماهیت، دلایل و انواع پانیک اتک یا حمله ی وحشت زدگی آشنا شوید!


مدت زمان

گرچه ممکن است متفاوت باشد، بیشتر حملات وحشت زدگی 20 تا 30 دقیقه طول می کشد.

در طی حمله قلبی، علائم طولانی تر هستند و در طول زمان بدتر می شوند. برای مثال، درد قفسه سینه ممکن است در شروع حمله قلبی خفیف باشد اما بعد از چند دقیقه شدید می شود.

آیا پانیک اتک می تواند باعث حمله ی قلبی شود؟

پانیک اتک باعث حمله قلبی نمیشود. انسداد در یک یا چند رگ خونی به قلب، که منجر به وقفه جریان خون حیاتی می شود، باعث حمله قلبی می شود. اگرچه پانیک اتک به خودی خود باعث حمله ی قلبی نمی شود، اما استرس و اضطراب در ابتلا به بیماری انسداد شریان خونی نقش دارند.

پانیک اتک می تواند به عنوان رویدادهای جداگانه یا به عنوان بخشی از اختلال اضطراب رخ دهد. برخی تحقیقات نشان می دهند که افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به دلیل تغییرات ضربان قلب کم (HRV) افزایش دهند.

HRV زمان بین هر ضربان قلب است. سیستم عصبی اتونومیک میزان ضربان قلب را کنترل می کند. ضربان قلب بسته به فعالیت و احساسات فرد در طول روز متفاوت است. HRV بالا نشان می دهد که ضربان قلب فرد در طول روز، بر اساس فعالیتی که دارد به طور موثر تغییر می کند. همچنین نشانه ای است که سیستم عصبی اتونومیکی او به خوبی کار می کند.بعضی از مطالعات HRV پایین را با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط می دانند.

در تحقیقی با مطالعه ی HRV در افرادی که به انواع اختلالات اضطرابی، از جمله اختلال پانیک دچار بودند، نتایج نشان داد که  HRV این افراد پایین تر از افراد بدون اختلال اضطرابی است.

در ادامه بخوانید: