همه ما می‌دونیم که حفظ تعادل یکی از چالش‌های اساسی برای ربات‌ها هست. اما به همون اندازه که دوست داریم تصور کنیم که وارد دوره‌ای می‌شیم که ربات‌ها دیگر مستقل هستند، اون‌نها در واقع هنوز بسیار درمانده‌اند. برای جلوگیری از افتادن اون‌ها در تمام مدت، واکنش سریع انسان می‌تونه راه حل باشه. اما انسان باید احساس کند که روبات چه حسی داره. و این تنها چیزی هست که محققان در حال آزمایشش هستند. اما تقلید ربات از تعادل انسان می‌تونه راه حل باشه.


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید:


ربات‌های Bipedal از لحاظ تئوری بسیار مناسب برای حرکت در محیط‌های انسانی هستند، اما به طور طبیعی مستعد سقوط بیشتر از ربات‌های چهار چرخ یا چرخ‌دار هستند. اگرچه اون‌ها اغلب الگوریتم‌های پیچیده‌ای دارند که به صاف نگه داشتن‌شون کمک می‌کنه، اما در بعضی موارد ممکن هست این موارد کافی نباشه.

محققان MIT و دانشگاه ایلینوی شمپین به عنوان راهی برای عبور از این شکاف، بسته به هم ترازی nerd، نوعی از سیستم ربات ترکیبی با انسان رو که یادآور Pacific Rim یا Evangelion هست، به وجود آورده‌اند. 

تقلید ربات از تعادل انسان : هرمس کوچولو

João Ramos گفت: ما از تماشای فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در سال 2011، توهوکو، ژاپن، زلزله، سونامی و عواقب اون انگیزه گرفتیم. ما فکر کردیم که اگر یک ربات می‌تونست پس از فاجعه وارد نیروگاه بشه، همه چیز می‌تونست به گونه دیگری خاتمه پیدا کنه.”

رباتی که ایجاد کردند یک دو قطبی کوچک هست که اون رو هرمس کوچک می‌نامند و مستقیماً به یک اپراتور انسانی وصل می‌شه، که روی صفحه حسگر فشار ایستاده و جلیقه نیرو بازخورد داره. این ربات عموماً حرکات اپراتور رو دنبال می‌کنه، نه به معنای حس 1:1 (به ویژه اینکه ربات بسیار کوچک‌تر از یک شخص هست)، اما پس از تفسیر اون حرکات از نظر مرکز ثقل و بردارهای نیرو، تقریباً به طور هم‌زمان یک حرکت رو ایجاد می‌کنه. 

در ضمن، اگر ربات می‌خواست، مثلاً با شیب یا مانعی غیرمنتظره روبرو بشه، نیروی مورد نیاز از طریق جلیقه به اپراتور منتقل می‌شه. 

این حلقه بازخورد می‌تونه ربات‌های نجات در محل و سایر افراد رو از بلاتکلیفی در بیاره. هرچند این فناوری محدود به پاها یا حتی به هرمس کوچک نیست. این تیم می‌خواد سیستم‌های بازخورد مشابهی رو برای پاها و دست‌ها ایجاد کنه، بنابراین تحرک و تعادل اون‌ها می‌تونه بیشتر بهبود پیدا کنه.

امیدوارم از خوندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شیم در بخش دیدگاه‌ها برامون بنویسید.