تمیز کردن هوای خانه

در این روزها که شاخص آلودگی هوا در کلان شهرها بسیار بالاست و برای بسیاری از ما خانه پناهگاهی در برابر آلودگی هوا محسوب می شود، بسیاری نگران این هستند که چطور می شود هوای داخل خانه را از آلودگی هوا پاک کرد؟ زیرا هرچه باشد هوای آلوده بیرون راه های زیادی برای ورود به خانه دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا توصیه هایی برای تمیز کردن هوای خانه از آلودگی هوای بیرون را خدمت تان ارائه کنیم.


همچنین بخوانید: راهکارهای موثر برای محافظت از خود در مقابل آلودگی هوا


تمیز کردن هوای خانه : مشکل ذرات ریز هستند!

ذرات ریز موجود در هوا کوچکتر از ده میکرون هستند. برای مقایسه، بهتر است بدانید قطر موی انسان چهل تا پنجاه میکرون است. و این ذرات به ویژه برای سلامتی انسان مضر هستند. آنها می توانند به داخل ریه ها وارد شوند، ذرات کوچکتر حتی می توانند به عمق جریان خون نفوذ کرده و باعث التهاب گسترده شوند. کودکان، بزرگسالان شصت و پنج سال به بالا، افراد باردار و افراد مبتلا به بیماری های ریوی یا قلبی به ویژه آسیب پذیر هستند.

مشخص است که اولین و راحت ترین راه برای جلوگیری از ورود این ذرات ریز اما خطرناک آلودگی، بسته نگه داشتن در و پنجره ها تا جای ممکن است. به درز بین پنجره و درها توجه کنید، خصوصاً اگر در یک ساختمان قدیمی زندگی می کنید. اگر به دود حساس هستید، بهتر است این شکاف ها را با استفاده از درزگیرها ببندید.

توجه: گرمای بیش از حد می تواند یکی دیگر از خطرات جدی سلامتی باشد، بنابراین اگر خانه تان بیش از حد گرم می شود، بهتر است پنجره ای را باز کنید و خانه را خنک کنید، حتی اگر مقداری دود وارد شود.


همچنین بخوانید: تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت مغز !


برای تمیز نگه داشتن هوای داخلی اتاق، از سایر منابع آلودگی هوا دوری کنید. از فعالیت هایی که باعث ایجاد ذرات ریز در داخل خانه می شوند، خودداری کنید، از جمله:

  • شمع سوزاندن
  • سیگار کشیدن
  • استفاده از اسپری های پرفشار
  • استفاده از اجاق های چوبی یا شومینه
  • درست کردن غذاهای سرخ کردنی
  • جاروبرقی کشیدن

تمیز کردن هوای خانه : از دستگاه تهویه هوا استفاده کنید!

دستگاه های قابل حمل تمیز کننده هوا از طریق فیلتر، چندین بار در ساعت به سرعت فضای داخلی را تمیز می کنند. برای اطمینان از تمیز ماندن هوا، آن را به طور مداوم، 24 ساعت شبانه روز، 7 روز در هفته روشن بگذارید. حتماً علاوه بر خود دستگاه، هزینه فیلترهای جایگزین را نیز در نظر بگیرید، زیرا اینها اغلب می توانند هزینه پنهانی در پی داشته باشند. در زمان هایی که آلودگی هوا زیاد است، فیلتر را مرتباً عوض کنید. به عنوان یک قانون کلی، اگر فیلتر شروع به تغییر رنگ و تیره شدن کرد، آن را تعویض کنید. 

آخرین مرحله تمیز کردن هوای داخل خانه بهبود کیفیت هوا با باز کردن پنجره ها و تمیز کردن سطوح است. قبل از انجام هر یک از این مراحل کیفیت هوای بیرونی را بررسی کنید.

از تهویه هوای طبیعی یعنی گل ها استفاده کنید!

وجود گل و گیاه در خانه تان هم به بالابردن روحیه و خلق و هم به زیبایی خانه و از همه مهم تر به تصفیه طبیعی هوای آن کمک می کند. گل و گیاه هایی مثل سانسوریا، گیاه عنکبوتی، نخل بامبو، پتوس قلبی، بنجامین فیکوس، پتوس طلایی و … به تصویه هوای خانه تان کمک می کند. می توانید دستگاه بخور تهیه کنید و در آن گیاه اسطوخودوس را بخور دهید.

در ادامه بخوانید: 

7 روش برای مراقبت از پوست در هوای آلوده 

ورزش کردن در هوای آلوده ؛ آیا آلودگی هوا ورزش کردن را خطرناک می کند؟