توضیح مفهوم مرگ برای کودک و صحبت درباره ی آن به دلیل اضطراب مرگی که در خودمان وجود دارد، کار سختی است. اما یادگیری این مفاهیم به کودکان کمک می کند بهتر برای رویارویی با مرگ و فقدان آماده شوند. 

کودکان از سن پایین متوجه مرگ می شوند. زیرا آنها تصاویری از مرگ را در فیلم های تلویزیون (از جمله کارتون ها) می بینند. یا ممکن است یک حیوان خانگی را از دست بدهند. بعضی از کودکان هم ممکن است یکی از اعضای خانواده شان از دست بدهند که این می تواند بسیار تاثر برانگیز باشد.

در ادامه بخوانید» به فرد عزادار چه باید بگوییم؟ 4 راه ساده برای کمک به کسی که دوستش دارید! 

توضیح مفهوم مرگ برای کودک

مفاهیم بسیاری درباره ی مرگ وجود دارد که برای کودکان گیج کننده هستند، اما فهمیدن این 4 مفهوم به آنها کمک می کند که قبل از روبه رو شدن با فقدان واقعی، آمادگی لازم را کسب کنند. کودکان 5 تا 7 سال معمولا به راحتی متوجه این مفاهیم می شوند در حالیکه کودکانی که سن کمتری دارند برای فهم این مفاهیم به کمک احتیاج دارند. حتی نوجوان در درک این مفاهیم برای مواجهه با مرگ ممکن است سوالاتی را مطرح کنند.

1. مرگ غیر قابل بازگشت است!

اغلب  شخصیت های کارتونی و تلویزیونی که کودکان می بینند زمانی که “می میرند” بعدا به زندگی باز می گردند. از طرفی بزرگسالان معمولا مرگ را به عنوان “رفتن به یک سفر طولانی” یا “پیش خدا رفتن” توصیف می کنند. در نتیجه کودکان مرگ را به عنوان یک جدایی موقت در نظر می گیرند و هیچ دلیلی برای آغاز روند عزاداری ندارند.


همچنین بخوانید: ۱۱ راهکار موثر برای ایجاد انگیزه و علاقمندی به ورزش در کودکان


آنها حتی ممکن است از فرد فوت شده عصبانی شوند که با آنها تماس نگرفته یا برای روزهای مهم بازنگشته و به آنها سر نزده است. اولین گام ضروری در فرایند عزاداری، شناختن و پذیرش این موضوع است که از دست دادن و فقدان، دائمی است. درک این مفهوم به کودکان اجازه می دهد شروع به عزاداری کنند.

2. تمام کارکارد های زندگی در زمان مرگ کاملا از بین می روند!

کودکان در سن پایین همه چیز را زنده می بینند، مثلا اسباب بازی ها و ماشین ها. یک ربات ممکن است زنده برسند اما درخت نه! کودکان ممکن است تصور کنند فردی که فوت کرده حرکت نمی کند، زیرا در تابوت جایی برای حرکت وجود ندارد. آنها تصور می کنند که اگر برای فرد فوت شده نامه ای بنویسند و یا نقاشی بکشند، حتما آن را خواهد دید. آنها تصور می کنند که فرد فوت شده تاریکی داخل قبر را می بیند و یا صدای خاکی که روی او ریخته می شود را می شنود.

آنها ممکن است فکر کنند که فرد فوت شده در حال آزار دیدن و درد کشیدن است یا ممکن است ترسیده یا گرسنه باشد، یا از تنهایی او ناراحت اند. درک این مفهوم که هنگام مرگ همه ی کارکردهای زندگی کاملا از بین می روند، به کودکان کمک می کند تا متوجه شوند فردی که درگذشته در رنج نیست.


همچنین بخوانید:۷ رازی که معلم کودک تان درباره ی او می داند اما شما از آنها بی خبر هستید!


3. هر چیزی که زنده است روزی خواهد مرد!

کودکان ممکن است تصور کنند که آنها و عزیزانشان هرگز نخواهند مرد. از طرفی بعضی از والدین به فرزندان خود اطمینان میدهند که همیشه برای مراقبت از آنها در دسترس هستند. آنها ممکن است به فرزندان شان بگویند که نیازی به نگرانی در مورد مرگ ندارند. قابل درک است که والدین می خواهند فرزندان خود را از مرگ محافظت کنند، اما هنگامی که کودک در زندگی با مرگ و فقدان مواجهه می شود، این پیام ها می توانند فاجعه بار و گیج کننده باشند.

کودک ممکن است تصور کند که همه ی کسانی که دوستش دارند خواهند مرد و او تنها خواهد ماند. اگر کودکان مرگ را به صورت اجتناب ناپذیر درک نکنند، به دنبال علت وقوع مرگ آن شخص می گردند. آنها اغلب نتیجه می گیرند که این امر به دلیل کار بدی است که آنها انجام دادند یا کاری که نتوانسته اند انجام دهند. این می تواند به احساس گناه منجر شود.

 همچنین ممکن است به این باور برسند که این امر به دلیل کاری است که مرحوم انجام داده یا نتوانسته انجام دهد. این می تواند منجر به احساس شرم شود. درک این مفهوم باعث می شود که کودکان به احتمال کمتری مرگ را با احساس گناه یا شرم مرتبط بدانند.

4. مرگ دلیل فیزیکی دارد!

هنگامی که کودکان دلیل واقعی وقوع یک مرگ را درک نمی کنند، احتمال بیشتری دارد که در ذهن خود توجیحات اشتباهی که باعث ایجاد احساس گناه یا شرم می شود را ایجاد کنند. بزرگسالان می توانند با استفاده از زبان ساده، مختصر و مناسب با سطح رشدی کودکان به آنها در جهت فهم علت فیزیکی مرگ کمک کنند. درک این مفهوم موجب می شود تا در زمان مرگ یکی از عزیزان احتمال سردرگمی و احساس گناه و شرم  کودک کم شود.

در ادامه بخوانید: