درود. امروز مثل دو روز قبل و احتمالا مثل پسفردا با یک مطلب روانشناسی در خدمت شما هستم. به جد می گویم که این مطالب روانشناسی بسیار مفید فایده هستند و می توانند مسیر زندگی یک شخص یا طیف وسیعی از افراد را تغییر دهند. چرا که به شما می آموزند چگونه درست فکر کنید و شما را از خطا های اندیشه باز می دارند.

مطلب امروز، درمورد یک توهمی است که احتمالا همه ی افراد روی کره ی زمین حداقل یک بار در زندگی شان با آن روبرو می شوند و دچار این توهم می شوند. توهم بدن شناگر. مثال می زنم. شما امروز در تلویزیون یک ورزشکار را می بینید که بدن بسیار خوش فرمی دارد و تصمیم می گیرید که مثل او بشوید. در حالی که چیزی در حدود سی کلیوگرم اضافه وزن دارید. تصمیم می گیرید که ورزش کنید و مثل او شوید اما به احتمال خیلی خیلی زیاد، شکست می خورید. چون با دو خطا مواحه هستید. یکی خطای بقا و دیگری توهم بدن شناگر. با ما هماه باشید:


همچنین بخوانید:

چطور باهوش تر به نظر برسم؟ 

خطای بقا! چرا باید به قبرستان ها سری بزنی؟


یک دوستی دارم که چندی یش تصمیم گرفت فکری به حال چند کیلوگرم اضافه وزنی که با خود این طرف و آن طرف می برد بکند. او به چند رشته ی ورزشی سنگین و فرسایشی برای کاهش وزن فکر کرد. اما به نظرش دونده ها استخوانی و لاغر بودند؛ بدن ساز ها پهن و ابله و بازیکنان تنیس؟ آه، طبقه ی نیمه مرفه جامعه. او سرانجام تصمیم گرفت که به استخری در نزدیکی محلشان برود و در هفته چند ساعت در آنجا شنا کند. 

توهم بدن شناگر

کمی بعد، متوجه شد که تسلیم یک توهم شده است. شناگر های حرفه ای به این خاطر که با شدت تمرین می کنند بدن هایشان زیبا و ورزیده نمی شود، بلکه بخاطر اندام مناسبشان است که شناگران خوبی می شوند. فرم کلی بدن آن ها یکی از عوامل انتخابشان است، نه نتیجه ی فعالیت ورزشی شان. به همین ترتیب، مدل های زن در تبلیغات لوازم آرایشی شرکت می کنند و به همین دلیل، خیلی از خانم های دیگر فکر می کنند که این مدل های زیبا، بخاطر استفاده از لوازم آرایشی شرکتی خاص، اینگونه زیبا شده اند.

اما اشتباه است. این مدل ها چون زیبا هستند، از محصولات آرایشی آن شرکت استفاده می کنند. خیلی ساده است. مدل ها جذاب به دنیا می آیند و تنها به همین دلیل است که از آن ها در تبلیغات لوازم آرایشی استفاده می شود. در مورد شناگر ها هم همین قضیه صدق می کند؛ زیبایی یک عامل انتخاب است. نه نتیجه ی آن.

هرگاه ما عوامل انتخاب را با نتایج آن اشتباه می گیریم، طعمه ی چیزی می شویم که دوست من به آن توهم بدن شناگر می گوید. بدون این توهم، نیمی از کمپین های تبلیغاتی از کار خواهد افتاد. اما این خطا، به استخوان گونه ی مخروطی شکل و سینه ی عضلانی محدوود نمی شود. مثلا هاروراد یکی از بهترین و مطرح ترین دانشگاه های جهان است. بسیاری از افراد فوق العاده موفق در آنجا تحصیل کرده اند. آیا این بدان معناست که هاروارد موسسه ی خوبی است؟


همچنین بخوانید: روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون منزل ! کدام رنگ ها باید در دکوراسیون منزل استفاده شود ؟


ما نمی دانیم. شاید دانشگاهی افتضاح باشد و صرفا فقط دانشجویان تیزهوش و نخبه را جذب می کند. گفته می شود که دانشگاه سنت گالن سوییس یکی از ده دانشگاه برتر اروپا در زمینه ی اقتصاد است. اما درس هایی که سال ها در آنجا ارائه می شدند، صرفا متوسط بودند. با وجود این، بسیاری از فارغ التحصیل های آنجا افراد موفقی بودند. دلیل پشت این قضایا نامعلم است. ممکن است به علت هوای خوب آن اطراف یا حتی غذای خوب رستوران دانشگاه باشد. اما آنچه که مسلم است، گزینش سخت گیرانه ی دانشگاه می باشد.

در سراسر دنبا، دانشکده های MBA (درجه ی کارشناسی ارشد در بازرگانی) متقاضیان خود را با آمار هایی مربوط به درامد آن ها در آینده جذب می کند. این محاسبات ساده قرار است شخص را متقاعد کند نرخ بالای شهریه ی دانشگاه، پس از یک بازه ی زمانی کوتاه بازخواهد گشت. خیلی از دانشجویان آینده نگر اسیر این شیوه می شوند.  منظور من این نیست که  دانشکده ها در آمار ها دست می برند؛ اما گفته های آن ها را نباید تمام و کمال پذیرفت. چرا؟ به این خاطر که کسانی که دنبال MBA می روند، با دیگران متفاوت اند.

اختلاف میزان درامد بین این افراد و گروه های دیگر، از دلایل متعددی ناشی می شود که ارتباطی با خود مدرک MBA ندارند. یک بار دیگر میبینم که تیک توهم بدن شناگر وارد کار شده است: عامل انتخاب با نتیجه، اشتباه گرفته شده است. از این رو، اگر به فکر اداممه ی تحصیل هستی، دنبال دلایلی به غیر از چک حقوقت باش.

وقتی از افرادی که از زندگی خود راضی اند درباره ی رمز خوشبختی شان سوال می کنم، معمولا پاسخ هایی از قبیل “باید به نیمه ی پر لیوان نگاه کنی” مواجه می شوم. انگار این افراد اصلا توجه نیستند که راضی به دنیا آمده اند و گویی حالا تمایل دارند نکات مثبت هر چیزی را ببینند. آن ها متوجه نیستند که طبق بسیاری از تحقیقات، مثل پژوهش دن گیلبرت از دانشگاه هاروارد، شادمانی به شدت به ویژگی های شخصیتی که در طول زندگی انسان ثابت می مانند، مربوط می شود. و یا آنگونه که لیکن و تلگن، دو دانشمند علوم اجتماعی عنوان می کنند” تلاش برای شادمان بودن درست مثل تلاش در جهت بلند قد شدن، بیهوده است.”


همچنین بخوانید: 9 حقیقت روانشناسی جالب درباره ی رفتار انسانها که بهتر است آنها را بدانید!


از این رو، توهم بدن شناگر نوعی خود فریبی است. وقتی این افراد مثبت نگر، کتاب های خود آموز را می نویسند، این توهم می تواند به آن ها خیانت کند. به همین علت مهم است از این پدیده ها و پند ها و توصیه های نویسندگان کتاب های خود آموزی دوری کنیم. برای میلیارد ها نفر، احتمالا این نصیحت ها سودمند نخواهد بود. اما از آنجا که افراد غمگین کتاب های خود آموزی نمی نویسند، این حقیقت همیشه مخفی می ماند.

در نتیجه هر وقت ترغیب می شوی توان خود را صرف برخی کار ها کنی، حواست را جمع کن. از شکم شش تکه و ظاهر آراسته و درآمد بالا گرفته تا عمر طولانی و یک رفتار بخصوص مثل شادمانی. ممکن است در دام توهم بدن شناگر بیفتی.قبل از اینکه تصمیم بگیری کاری را شروع کنی، به آینه نگاه کن و درباره ی چیزی که میبینی با خودت صادق باش.

رولف دوبلی– با اندکی کم و زیاد”