SpaceX در سال 2002 راه اندازی شد، هنگامی که بنیانگذار آن، ایلان ماسک، اولین گام‌هایش را در راه جاه طلبانه بزرگ خود برای ارسال یک مأموریت به مریخ برداشت. شرکت Hawthorne، مستقر در کالیفرنیا، مرتباً از موشک‌ها استفاده می‌کند، ماموریت‌های حمل بار را با فضاپیمای uncrewed Dragon به ایستگاه فضایی بین المللی می‌فرستد و در آینده فضانوردان را برای ناسا آماده می‌کند. در سال 2018، SpaceX شلیک عظیم Falcon Heavy را انجام داد و حتی برنامه‌ای برای موشک بزرگ‌تر (Big Falcon Rocket BFR) برای رسیدن به مریخ دارد. اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه موشک‌ها و تکامل موشک‌های SpaceX را در ادامه بخوانید.


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید:


Falcon 1

 

Falcon 1 اولین موشکی بود که توسط SpaceX ساخته شد. این یک ظرفیت پیشنهادی برای حمل 670 کیلوگرم (1480 پوند) به مدار پایینی زمین بود و بین سال‌های 2006 تا 2009 پرواز کرد. پس از سه ناکامی در پرتاب، Falcon 1 در 29 سپتامبر 2008 یک محموله ساختگی را به فضا فرستاد. پنجمین و آخرین پرتاب آن، در 14 ژوئیه 2009، RazakSAT، یک ماهواره مشاهده زمین را به مدار فرستاد.
موشک‌های Falcon 1 از جزیره Omelek، بخشی از Atoll Kwajalein در اقیانوس آرام پرتاب شدند.


Falcon 9

SpaceX به سرعت مورد توجه بسیاری از شرکت‌ها قرار گرفت. این شرکت توسعه موشک واسطه‌ای به نام Falcon 5 را در نظر گرفته بود، اما در عوض پرش کرد و کار خود را روی Falcon 9 آغاز کرد. این موشک می‌توانست بار کمتری را به مدار زمین با وزن 28991 پوند (13150 کیلوگرم) ارسال کند. SpaceX برای اولین بار برنامه‌هایی را برای Falcon 9 در سال 2005 تبلیغ کرد و اولین Falcon 9 را در 7 ژوئن سال 2010 از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کانناورال در فلوریدا ارسال کرد.


Ground landings

اولین فرود موفق Falcon 9 SpaceX در منطقه Landing Zone 1، در تاریخ 21 دسامبر 2015، به عنوان نقطه عطفی برای استفاده مجدد موشک مورد استقبال قرار گرفت. با این حال، این شرکت هنوز هم سعی در دستیابی به موفقیت خود داشت. SpaceX در سال 2014 و 2015 ترکیبی از فرودهای موفق و شکست خورده در اقیانوس را تجربه کرد.

در سال 2015 ، SpaceX همچنین در تلاش بود تا روی کشتی‌های بدون سرنشین در اقیانوس فرود بیاید. در حالی که این فرودها با شکست پایان می‌یافتند، ماسک فیلم‌ها و تصاویر را در فید توییتر خود قرار می‌داد و اطمینان می‌داد که به زودی شاهد بهبود خواهند بود.


تکامل موشک‌های SpaceX : رویای اژدها 

تکامل موشک‌های SpaceX

در 18 ماه اول، SpaceX توسعه کشتی باری Dragon را تحت پوشش قرار داد. سپس، در مارس 2006، هنگامی که این شرکت پیشنهادی را برای برنامه نمایشی خدمات حمل و نقل مداری تجاری ناسا (COTS) ارائه داد، رسماً Dragon را معرفی کرد. هدف نهایی توسعه یک فضاپیمای خصوصی برای حمل و نقل محموله به ایستگاه فضایی بین المللی بود.

بعد از اینکه فضاپیما به نقطه عطف رسید، ناسا در ماه دسامبر سال 2008 اژدها SpaceX را به عنوان یک ارائه دهنده خدمات بازپرداخت تجاری به ایستگاه فضایی انتخاب کرد. ارزش قرارداد SpaceX در آن زمان حداقل 1.6 میلیارد دلار بود، و خب به 3.1 میلیارد دلار افزایش یافت. این شرکت از آن زمان قرارداد جدیدی را برای خدمات پرتاب محموله دریافت کرده است. ماسک تأیید کرده که وی اژدها را “Puff the Magic Dragon” نامگذاری کرده است.


Grasshopper

Grasshopper نمونه اولیه موشکی بود که در McGregor، واقع در SpaceX به پرواز در آمد و زمینه‌ای را برای تجربه بیشتر این شرکت در فرود بوستر به صورت عمودی فراهم کرد. در حالی که Grasshopper به اندازه سایر برنامه‌های SpaceX توجه رسانه‌ها را به خود جلب نکرد، اما کلید اصلی در پیشرفت استفاده مجدد از Falcon 9 بود.

موشک Grasshopper بین سال‌های 2012 تا 2013 هشت پرواز آزمایشی را انجام داد که پرواز نهایی با رسیدن به 2440 پا (744 متر) به پایان رسید. سپس برنامه Grasshopper بازنشسته شد تا SpaceX بتواند منابع بیشتری را برای توسعه Falcon 9 جمع کند.


مجددا Falcon 9 

SpaceX در سال 2012 Falcon 9 خودران و قابل استفاده مجدد را رونمایی کرد که بر اساس مرحله اول Falcon 9 ساخته شده بود. این شرکت پنج پرواز از این سیستم را در SpaceX McGregor بین آوریل و آگوست 2014 انجام داده که حداکثر ارتفاع در برخی پروازها بیشتر بوده‌اند. یعنی حدود 3280 پا (1000 متر). آخرین موشک، که در تاریخ 22 اوت 2014 پرتاب شد، به دلیل وجود یک سنسور مسدود منفجر شد.


اولین پد فرود موشک SpaceX

تکامل موشک‌های SpaceX

این تصویر Landing Zone 1، یک منطقه فرود زمینی برای مرحله اول Falcon 9 در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال را نشان می‌دهد. این جایی است که SpaceX در 21 دسامبر 2015 اولین فرود کنترل شده خود را انجام داد. این شرکت این پد را در زمین‌های اجاره شده از نیروی هوایی ایالات متحده در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال ساخته است. Landing Zone 1 در زمینی است که قبلاً میزبان مجتمع راه اندازی 13 بود. این فرود خیلی شیرین بود زیرا پرواز قبلی Falcon 9، در ژوئن 2015، با یک انفجار فاجعه بار به پایان رسید.


فرود بدون سرنشین

میزان موفقیت SpaceX با فرود هواپیماهای بدون سرنشین پس از پرواز آوریل 2016 به طرز چشمگیری بهبود یافت، اگرچه برخی از تقویت کننده‌ها هر از گاهی این ویژگی را نداشتند. میزان موفقیت پرواز Falcon 9 این شرکت نیز بسیار قوی است. آخرین شکست آن، در سپتامبر سال 2016، پیش از برخاستن موشک بود که منفجر شد. 


این هم از تکامل موشک‌های SpaceX ! امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.