بله، خب همه ما این عبارات رو هر از گاهی می‌گیم، اما اگر خود یا شخصی رو دوست دارید که مرتباً از این جملات استفاده می‌کنند، ممکنه زمان کمک باشد. با ما همراه باشید تا با جملاتی که نشانه افسردگی هستند یا می‌تونن نشانه افسردگی باشند آشنا بشید.


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید »


۱- “من”، “خودم”

افسردگی

افسردگی می‌تونه تمرکز یک فرد رو به سمت داخل معطوف کنه. براساس مطالعه‌ای در انجمن‌های آنلاین، که در علوم روانشناسی بالینی منتشر شده، افراد مبتلا به افسردگی تمایل دارند از ضمایر اول شخص بیشتری استفاده کنند که افزایش توجه به خود شخص رو آشکار می‌کنه.

Deborah Serani، روانشناس، می‌گه: “تجربه افسردگی جایی است که شما اوضاع سختی را احساس می‌کنید، بنابراین صحبت کردن در اول شخص، استفاده از من و خودم یک تجربه متداول هست.” وی گفت: “کودکان و بزرگسالان افسرده، درون نگر هستند زیرا این بیماری خودآگاهی ذهن و بدن رو به روش‌هایی افزایش می‌ده. با این حال، این خودآگاهی مثبت نیست؛ در عوض، منفی و فاسد هست.”

۲- “همیشه” و “هرگز”

نشانه افسردگی

این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که علائم افسردگی دارند تمایل دارند به زبان مطلق گرایانه صحبت کنند. افسردگی غالباً منجر به تحریف در الگوهای تفکر (موسوم به تحریفات شناختی) می‌شه که بر احساس ما تأثیر می‌ذاره. تفکر سیاه و سفید یک الگوی تفکر تحریف شده مشترک در افسردگی هست. یعنی چی؟ یعنی مسائل، افراد و… تنها دو رنگ دارند. یا خوب هستند و کاملا سفید. یا بد هستند و کاملا سیاه.

بنابراین، اگر از یک دوست می‌شنوید که مرتباً مواردی مانند، “این همیشه اتفاق می‌افته” یا “من هرگز نمی‌تونم این کار رو انجام دهم” رو می‌گه، توجه داشته باشید. همه افراد هر از گاهی از این نوع عبارات استفاده می‌کنند اما افراد مبتلا به افسردگی بیشتر از آن‌ها به عنوان الگویی از زبان استفاده می‌کنند.

Serani می‌گه: “لوب‌های جلویی مغز هنگام بروز افسردگی تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرند، بنابراین قضاوت، تفکر و استدلال دچار اختلال می‌شه، که می‌تونه به تفکر همه یا هیچ منجر بشه.”

۳- “من باید…”

اختلال افسردگی

یکی از انواع جملاتی که نشانه افسردگی هستند ، اون جملاتی هستند که من باید شروع می‌شن. تمرکز بر آنچه باید “انجام دهید” بخشی از تفکر سیاه و سفید هست که هنگام تأمل بر خود و زندگی، با افسردگی همراه هست.

Serani می‌گه: “افکار خودباختگی و یک تصویر منفی اغلب در افسردگی اتفاق می‌افتند، بنابراین” بایدها”نشانه‌ای از این نوع تفکرات باریک و سفت و سخت هست.” براساس تحقیقات منتشر شده از سوی انجمن علوم روانشناسی، افراد مبتلا به افسردگی به افکار منفی گیر می‌کنند و رها شدن از این افکار براشون کار بسیار دشواری هست!

۴- کلمات عاطفی منفی

تشخیص افسردگی

افراد مبتلا به افسردگی ممکن هست نتونند این مشکل رو با نام شناسایی کنند – یک مطالعه از نوجوانان دریافت که به ندرت از کلمه “افسرده” هنگام توصیف احساسات خود استفاده می‌کنند، اما در عوض از کلمات عاطفی منفی دیگر مانند “غمگین” ، “استرس” یا ” ناراحت” استفاده می‌کنند.

اگرچه ممکنه این کلمات یک پرچم قرمز آشکار به نظر برسند، اما همه ما گاهی اوقات از این کلمات استفاده می‌کنیم. بنابراین مهم هست که الگو رو با گذشت زمان تشخیص بدیم.

Serani گفت: “من از کودکان و بزرگسالان کلمات زیادی شنیدم که شامل افسردگی می‌شن، از جمله: بد، ناراحت، درمانده، ناامید، احساس درد، گم شدن، بی فایده، احمق، بی تدبیری، بزرگسالی، صدمه دیده، تنهایی، ترس، مردد، ناامن و…”. اغلب این کلمات در مورد خودشان یا در مورد اینکه چه احساسی دارند بیان می‌شه.

۵- “من نمی‌تونم …”

جملاتی که نشانه افسردگی هستند

این یکی واقعا مشکل هست زیرا افراد مبتلا به افسردگی اغلب به معنای واقعی کلمه نمی‌تونند از رختخواب بیرون برن یا نمی‌تونند لباس مناسبی بپوشند – و مطمئناً آن‌ها نمی‌تونند به راحتی از این حالت خارج بشن. براساس آمار انستیتوی ملی بهداشت روان (NIMH) عدم توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه یکی از علائم کلاسیک افسردگی هست، بنابراین استفاده از “نمی‌تونم” فقط بیانگر آنچه اتفاق می‌افتد هست.

“بسیاری از افراد افسرده از کلمه” نمی‌تونم “استفاده می‌کنند، مثلا می‌گن: زیرا نمی‌تونم این کار رو انجام بدم، من هرگز نمی‌تونم این کار رو انجام بدم، از انجام این کار احساس خوبی نمی‌کنم، من نمی‌تونم از رختخواب خارج بشم، نمی‌تونم آدم خوبی باشم. “

۶- “همه‌اش تقصیر من هست”

افسردگی

افسردگی مقادیر عظیمی از گناه و سرزنش خود شخص رو به همراه داره. “افسردگی الگوی تفکر منفی رو ایجاد می‌کنه، زیرا این بیماری عملکرد لوب فرونتال رو مختل می‌کنه، جایی که استدلال و قضاوت در آن صورت می‌گیره، بنابراین بسیاری از افراد افسرده نسبت به نوع احساسی که دارند، احساس گناه می‌کنند.”

در یک مطالعه، که در آرشیو روانپزشکی عمومی منتشر شده، از اسکن‌های MRI استفاده شده تا نشون بده چگونه احساس گناه در افراد مبتلا به افسردگی در واقع در اثر اختلال مغز ایجاد می‌شه.

دکتر Serani: “چنین سرزنشی می‌تونه خطرناک باشه زیرا اگر فکر کنند که مسئولیت سنگینی برای خانواده و عزیزان دارند، فکر کردن به خودکشی می‌تونه صورت بگیره. با خود می‌گن اگه من نباشم کسی هم اذیت نمی‌شه و سختی نمی‌کشه.”

۷- “من خوبم”

نشانه‌های افسردگی

شما در حال مقابله با خود هستید – فکر می‌کنید که خوبید – اما می‌تونه یکی از نشانه‌هایی از افسردگی با عملکرد بالا باشه. تحقیقات نشون داده که ننگ آگاه شدن دیگران از این مشکل در ایالات متحده هنوز هم مانع از کمک به افراد افسرده می‌شه. 

Serani می‌گه: “داوری خودش اختلال افسردگی هست، بنابراین ممکنه هیچ‌گاه درخواست کمک یا به اشتراک گذاری آنچه واقعاً احساس می‌کنند رخ نده.” 

برخی ممکن است ننگ داشتن بیماری روانی رو بسیار شرم آور برای مقابله با خود بدونند، و بسیاری از آن‌ها به جای اینکه درد عظیم‌شون رو نشان بدن، لبخند بر لب دارند. 

۸- “من خسته‌ام”

جملاتی که نشانه افسردگی هستند

در افسردگی علائم عاطفی و جسمی همزمان بروز پیدا می‌کنند. دکتر سرانی می‌گه: “خستگی، تیر کشیدن و درد مربوط به التهابی هست که با افسردگی همراهه. زیرا بر روی مسیرهای عصبی و مواد شیمیایی عصبی تأثیر می‌ذاره.” 

سرانی می‌گه: “به یاد میارم وقتی اولین افسردگی بزرگم رو در 19 سالگی تجربه کردم، خیلی احساس خستگی داشتم.” این برای من هم اتفاق افتاده که از یک طرف تخت به طرف دیگر بچرخم، دوش بگیرم و با هر ترفندی از زیر غذا خوردن در برم، تمایلی به انجام کارهای روزمره نداشته باشم و باز به تختم برگردم. 

احساس خستگی به معنای واقعی کلمه و به صورت تصویری با افسردگی احساس می‌شه، بنابراین افرادی که از اون رنج می‌برند ممکنه احساس خستگی عاطفی رو نیز ابراز کنند، مانند “من از برخورد با این موضوع خسته شده‌ام.”

۹- “می‌خوام تنها باشم”

انزوا و افسردگی

سرانی می‌گه، افراد مبتلا به افسردگی ممکنه شروع به عقب نشینی و انزوا کنند. زیرا این احساسات منفی باعث می‌شه تا در مغزشون تلفات جنگی زیادی به وجود بیاد. عصب شناسی افسردگی میزان عظیمی از فعالیت‌های مغز رو کاهش می‌ده، بنابراین یک فرد افسرده احتمالاً به اتاق‌های تاریک‌تر، مکان‌های ساکت و دوری از دیگران، تمایل داره. 

جالب است که این‌ها دقیقا همان چیزهایی هستند که افراد افسرده برای خوب شدن به دوری‌شون نیاز دارند. اینکه در آفتاب و نور باشند و با دوری نکردن از دیگران حواس‌شون رو پرت کنند. 

۱۰- “هیچکس اهمیت نمی‌ده”

جملاتی که نشانه افسردگی هستند

تحقیقات فقط خود انزوا را مضر نمی‌دونند بلکه احساس تنهایی رو هم بسیار مضر می‌شمارند. درک کردن ترک شدن از سوی اجتماع می‌تونه منجر به تفکراتی بشه که دیگران برای شما ارزش قائل نیستند و براشون اهمیتی نداره که شما اصلا وجود دارید که احساس خود بی‌ارزشی شما را تأیید می‌کنه. 

به علاوه، احساس تنهایی می‌تونه باعث بشه شما فکر کنید که هیچ‌کس برای کمک به شما وجود نداره. سرانی می‌گه: “درماندگی یکی دیگر از علائم دیگر افسردگی هست.”

 

با برخی از جملاتی که نشانه افسردگی هستند آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظر یا حرفی دارید ما با اشتیاق منتظر شنیدن اون‌ها هستیم.