آیا جوک درست کردن درباره ی کرونا کار درستی است؟ جواب این سوال اصلا ساده نیست. جوک و طنز می تواند اضطراب را کاهش دهد، اما از طرفی می تواند تنش های نژادی ایجاد کند یا اطلاعات نادرست را گسترش دهد.

اپیدمی که جان هزاران نفر را در جهان گرفته و هزاران نفر را بیمار کرده است، به نظر اصلا موضوع خوبی برای طنز نیست، اما بازهم انگار اینترنت نمی تواند جلوی جوک درست کردن درباره ی کرونا را بگیرد.

از اواخر سال 2019 که چین در مورد کروناویروس هشدار داد، جوک ها و طنز های پیرامون این موضوع زودتر از اصل موضوع گسترش یافتند. در همه ی جای دنیا زمانی که سطح اضطراب بالا برود، شوخ طبعی مردم هم افزایش پیدا می کند.



شوخی ها و جوک ها درباره ی کرونا، به اندازه ی واکنش های جدی درباره این ویروس اجتناب ناپذیر هستند. این ویروس یک چیز ترسناک و اضطراب برانگیز است، پس طبیعی است که منتظر جوک های زیادی باشیم!

طنز “چوبه ی دار” به نوعی آخرین مکانیسم دفاعی مغز انسان سالم است. از آنجا که تقریبا یک سالی است که ملت ایران با اخبار بد در حال بمباران شدن هستند و این اواخر در همه ی اخبار در تلویزیون یا فضای مجازی موضوعی بجز کرونا وجود ندارد، نمی توان از جوک های آن اجتناب کرد. 

انسان ها درباره ی همه چیز جوک می سازند، اگر کمی چاشنی ترس، اضطراب یا خشم به موضوعی اضافه شود، این تمایل برای طنز و شوخ طبعی به عنوان راهی برای غلبه بر آن یا سرکوب آن موضوع بیشتر خواهد شد. به همین دلیل است که با طنز های مختلف با زمینه های مختلف رو به رو هستیم، بعضی طنز ها زمینه اجتماعی دارند، بعضی سیاسی و بعضی فقط خنده دار هستند!

نمی توان ادعا کرد کسانی که درباره ی کرونا طنز یا جوک می سازند، نگران این موضوع نیستند و هیچ چیز را جدی نگرفته اند. آنها یا سعی دارند اعتراضات سیاسی اجتماعی شان را در قالب طنز بیان کنند و یا سعی دارند اضطراب و ترس شان را از این طریق سرکوب کنند و کمی خود را آرام کنند!



بنابراین جوک درست کردن درباره ی کرونا ذاتا کار بد و اشتباهی نیست. البته تا زمانی که این شوخی ها و جوک ها مربوط به قوم و قبیله ی خاصی نباشند. جوک هایی که یک ملت یا یک قوم خاص را به سخره می گیرند و یا آنها را مقصر موضوع پیش آمده می دانند بسیار خطرناک هستند و می توانند خشونت های قبیله ای را افزایش داده و باعث احساس ناامنی در افرادی خاص شود. 

از طرفی جوک ها می توانند اطلاعات غلط بسیاری به مردم بدهند. تئوری های توطئه، اطلاعات غلط در مورد ماسک ها، خوردن الکل و … اطلاعات نادرست خطرناکی هستند که توسط جوک ها به سرعت پخش می شوند، تا جایی که سازمان بهداشت جهانی مجبور شد اطلاعات نادرست در مورد بعضی از این شوخی ها را اصلاح کند. در واقع اوضاع به گونه ای شده است که مرز بین اخبار واقعی و شوخی ها و طنز ها بسیار باریک و نامعلوم شده است و این خطرناک است. 

شوخی ها در فضای مجازی در مورد موضوعات نگران کننده باعث می شود احساس کنیم همه ی انسان ها در مورد این موضوع هم درد هستند. اما همانطور که گفته شد تا زمانی که این شوخی ها نژادی نباشند و باعث گسترش اطلاعات غلط شوند، می توانند به خوبی برای کاهش اضطراب مورد استقاده قرار بگیرند. 

در ادامه بخوانید: