با معرفی 10 حقیقت علمی درباره ی ایدز HIV در خدمت شما هستیم، با ما همراه باشید. کشورهای پیشرفته دیگر ایدز را با مرگ یکی نمی دانند، زیرا راه هایی برای کنترل آن پیدا کرده اند. اما هنوز میلیون ها نفر از افراد جهان داشتن ویرووس HIV را همراه با مرگ می دانند.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود 1.1 میلیون آمریکایی بالای 13 سال در اواخر سال 2014 مبتلا به HIV بودند.

دلایل زیادی وجود دارند که افراد باید انواع حقیقت علمی درباره ی ایدز HIV را بدانند، از تشخیص در خطر بودن یا نبودن خودشان تا حساسیت نحوه ی صحبت کردن با کسی که به این بیماری مبتلا است.

10 حقیقت علمی درباره ی ایدز HIV

1. هرکسی می تواند به ایدز مبتلا شود!

ایدز یا HIV در ابتدا به نامهای دیگر، از جمله “سرطان همجنسگرا” و GRID، که برای نقص ایمنی مرتبط با همجنسگرایی استفاده می شد، نامگذاری شد. امروزه دیگر این اسامی استفاده نمی شوند، زیرا مشخص شده است که هرکسی می تواند به این ویرووس مبتلا شود.

همجنس گراها و دوجنس گراها بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت HIV قرار دارند. اما گزارش های CDC نشان می دهد که مردان و زنان که گرایش های همجنسگرانه ندارند نیز آسیب پذیر هستند و 20 درصد از عفونت های جدید HIV را تشکیل می دهند.



ویروس از طریق به اشتراک گذاری وسایل دارویی (مانند سوزن) با افرادی که مبتلا به HIV هستند، نیز انتقال می یابد. برخی گروه های نژادی یا قومی در ایالات متحده بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند. با توجه به CDC، آفریقایی-آمریکایی ها تنها حدود 12 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، اما تقریبا نیمی از افرادی که در این کشور زندگی می کنند، مبتلا به اچ آی وی هستند. عمده تشخیص های جدید HIV در میان آفریقایی-آمریکایی ها مردانی هستند که همجنس گرا یا دوجنس گرا هستند.

2. تعداد مبتلایان ایدز، رو به کاهش است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و CDC از وقتی اپیدمی HIV / AIDS در سال 1981 آغاز شد، بیش از 70 میلیون نفر در سراسر جهان با این ویروس آلوده شده اند و حدود 35 میلیون نفر، از جمله بیش از 675000 نفر در ایالات متحده در اثر این بیماری جان خود را ازدست دادند. به گزارش ایسنا در آبان 97 آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیش از ۶۶ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

در سایر نقاط جهان افراد بیشتری تحت تأثیر قرار گرفتند؛ در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، تقریبا در هر 25 بزرگسال 1 نفر مبتلا به HIV شدند. با این حال، CDC گزارش کرده است که به طور کلی، میزان ابتلا به عفونتهای HIV و تشخیص های جدید در ایالات متحده با کمک تلاش های پیشگیرانه در حال کاهش است.اما پیشرفت ناهموار بوده است. گروه های خاصی مانند مردان همجنسگرا و دوجنسگرای اسپانیایی تبار و آمریکای لاتین، تعداد عفونت ها و تشخیص ها را افزایش داده اند.

3. ممکن است HIV داشته باشید و از آن مطلع نباشید!

هنگامی که ویروس HIV فرد را آلوده می کنند، ممکن است در طول دو تا چهار هفته ی اول علائمی مانند خستگی، تب، سردرد، زخم گلو و درد عضلانی و درد مفصلی را تجربه کند. (علائم دیگر می تواند شامل تورم و درد غده های لنفاوی و جوش های پوستی با برآمدگی های قرمز یا صورتی باشد).



اما CDC گزارش می دهد که بسیاری از افراد دیگر در طول مرحله اولیه (بحرانی) عفونت هیچ علائمی را تجربه نمی کنند و متوجه آن نمی شوند. تنها راه بدست آوردن اطمینان در مورد اینکه آیا شما یا شریک زندگی تان HIV مثبت دارید یا خیر، آزمایش دادن است. HIV در مرحله آخر – قبل از اینکه ایدز شود، نشانه ها را ایجاد می کند، اما بازهم می تواند با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود.

4. پیشگیری از HIV مهم است.

از آنجا که ویروس اچ آی وی توسط تبادل مایعات بدن منتقل می شود، بهترین راه برای جلوگیری از عفونت این است که همیشه رابطه جنسی سالم داشته باشید و از استفاده مشترک از لوازم دارویی مانند سوزن ها اجتناب کنید. CDC توصیه می کند که همه ی افراد بین سنین 13 تا 64 حداقل باید یک بار برای HIV آزمایش دهند همچنین کسانی که دارای شرکای جنسی متعدد هستند، رابطه جنسی خطرناک دارند یا از سوزن برای تزریق دارو استفاده می کنند، تقریبا هر 6 ماه باید آزمایش دهند.

CDC توصیه می کند: اگر شما در معرض خطر ابتلا به ویروس اچ آی وی هستید – مثلا اگر شریک جنسی شما در حال حاضر مبتلا به اچ آی وی است – داروهای پیشگیرانه قبل از مواجهه، یا PrEP، ممکن است به شما در حفظ امنیت کمک کند.



این درمان پیشگیرانه باعث کاهش احتمال ابتلا به ویروس می شود که منجر به توقف جاگرفتن ویروس در بدن می شود. نکته ی مهم این است که شما باید PREP را به طور مداوم – دقیقا همانطور که دکترتان آن را تجویز می کند استفاده کنید. CDC می گوید این پیشگیری می تواند خطر ابتلا به اچ آی وی از رابطه جنسی را 90 درصد و خطر انتقال آن را بیش از 70 درصد در میان تزریق کنندگان دارو کاهش دهد.

5. HIV یک حریف قدرتمند دارد.

قبل از سال 1996 ابتلا به اچ آی وی اساسا یک حکم مرگ بود. اما پس از آن، یعنی طی دو دهه، دسته ای از داروها که به عنوان درمان آنتی رتروویرال (ART) شناخته می شوند، به کار گرفته شده است. این دسته ی دارویی به جلوگیری از تکثیر ویروس کمک می کند و می تواند از عفونت ایدز جلوگیری کند و این بیماری کشنده را به بیماری قابل کنترلی تبدیل کند.

دکتر سانتیاگو می گوید: “این داروها یک پیشرفت علمی حیرت انگیز بوده اند.” “بسیاری از افرادی که امروزه از این بیماری می میرند، کسانی هستند که تا زمانی که علائم شدید شود از ابتلایشان آگاه نمی شوند”. حتی افرادی که فکر می کنند ممکن است در معرض ویروس اچ آی وی باشند، گزینه های مختلفی دارند – اگر خیلی سریع عمل کنند. CDC به آنها توصیه می کند که به پزشک خود اطلاع دهند و مصرف یک دسته از داروهای ART به نام پیشگیری پس از مواجهه (PEP) را ظرف 72 ساعت شروع کنند.

6. ابتلا به HIV از طریق هرگونه تماسی امکان پذیر نیست.

افسانه های مختلف هنوز هم در مورد HIV / ایدز فراوانند. به عنوان مثال، به گفته CDC، ویروس اچ آی وی از طریق نیش حشرات یا گزیدگی، آغوش گرفتن، دست دادن و یا به اشتراک گذاشتن توالت یا ظروف منتقل نمی شود. همچنین این ویروس از طریق بوسه با دهان بسته، یا تماس با اشک یا عرق فرد مبتلا منتقل نمی شود.



در سالهای قبل این ویروس بیشتر از طریق تزریغ و سرنگ مشترک منتقل می شد، امروزه بیشتر از طریق رابطه ی جنسی منتقل می شود. همچنین شما به سادگی از طریق کار کردن یا تعامل با فرد مبتلا، به این ویروس مبتلا نخواهید شد. CDC می گوید، انتقال HIV از یک زن به زن دیگر از طریق تماس جنسی نیز نادر است.

7. این فقط بیماری مردان نیست.

CDC گزارش می دهد تقریبا یک چهارم افراد مبتلا به HIV در ایالات متحده آمریکا زن هستند و بیشتر آنها از طریق رابطه ی جنسی با مردان به این ویروس مبتلا شده اند. یکی از 10 حقیقت علمی درباره ی ایدز HIV این است که آمار ابتلا به HIV در بین زنان و مردان در ایران تقریبا برابر است، دکتر مسعود مردانی در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: این وضعیت در حالی به وجود آمده است که در حدود ۲۰ سال پیش این آمار در مردان ۹۰ درصد و در زنان ۱۰ درصد بوده است.

همچنین زنانی که باردار هستند و مبتلا به HIV / ایدز میباشند، می توانند در دوران بارداری ویروس HIV را به فرزندان نوزادشان منتقل کنند؛ آنها همچنین می توانند ویروس را در طول زایمان و هنگام شیردهی به نوزادشان انتقال دهند.

8. HIV پیچیده تر از چیزی است شما فکر می کنید!

مقالات روزنامه ها و مجلات اغلب به اچ آی وی انگار که فقط یک نوع از آن وجود دارد اشاره می کنند، اما در واقع دو نوع ویروس وجود دارد: HIV-1 و HIV-2. بیشترین عفونت HIV در سراسر جهان HIV-1 است. CDC یادآور می شود که اگر HIV-1 درمان نشود باعث ایدز خواهد شد. نوع دیگر HIV-2 است که بیشتر در آفریقای غربی یافت می شود. این نوع در ایالات متحده نادر است و همچنین کمتر احتمال دارد که منجر به ایدز شود.



9. شما می توانید وجود اچ آی وی را در خود در حریم خصوصی خانه تان آزمایش کنید.

چندین آزمایش HIV در خانه توسط اداره غذا و دارو تایید شده است و می تواند به صورت آنلاین یا در داروخانه خریداری شود، فقط باید از تاییدیه آنها مطمئن شوید.

در بسیاری از این آزمایش ها فرد باید با یک سوزن به نوک انگشت خود بزند، چند قطره خون را روی یک پد مخصوص قرار داده و نمونه را به یک آزمایشگاه ارسال کند. CDC یادآوری می کند که اگر از تست در خانه نتیجه مثبت به دست آوردید، برای تأیید نتایج، باید آزمایش دیگری انجام دهید.

10. اچ آی وی / ایدز هنوز یک مشکل بزرگ (و گاه نادیده گرفته شده) است.

امروزه بیش از 1.1 میلیون نفر مبتلا به HIV در ایالات متحده زندگی می کنند، اما تعداد زیادی از آنها – تقریبا 1 در 7 نفر – نمی دانند که آلوده هستند.

طبق نوشته ی ویکی پدیا، براساس اعلام کمیته کشوری ایدز آمار مبتلایان به اچ آی وی/ایدز در ایران تا شهریور ۱۳۹۶ برابر ۳۶٬۵۷۱ نفر (افراد ثبت شده) گزارش شده‌است. از این شمار ۸٬۳۱۱ نفر فوت کرده و ۱۱٬۹۶۴ نفر نیز به مرحله آخر بیماری یعنی ایدز وارد شده‌اند. بر اساس این آمار که ۸۴ درصد مبتلایان مرد و ۱۶ درصد زن هستند و ۵۴ درصد موارد ثبت شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال قرار دارند. هم اکنون، آمیزش جنسی محافظت نشده عامل اصلی انتقال بیماری در ایران است.

به علت آگاهی کم مردم دربارهٔ ایدز و روش‌ های پیشگیری و درمان آن و با توجه به اینکه سیستم شناسایی فعال این بیماری بخصوص در بین روسپیان، آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بیانگر وضعیت واقعی این بیماری در کشور نیست. در ایران، بیش از ۹۰ درصد زنان بدون اینکه آگاه باشند از طریق همسرانشان مبتلا به اچ‌آی‌وی شده‌اند.

در ادامه بخوانید: