با معرفی خطرات خطرات VPN یا فیلترشکن با ما همراه باشید. وی پی ان یا همان فیلترشکن عمدتا برای دور زدن سایت‌های فیلتر شده به کار گرفته می‌شوند و در واقع بدون وی پی ان نمی‌توان از سایتی که توسط کشوری مسدود شده، استفاده کرد. افراد بسیاری هستند که VPN را با چنین اهدافی به کار می‌گیرند و البته کار ساز هم است. اما باید بدانید وی پی ان‌ها صرف نظر از اینکه کاربردی هستند، می‌توانند خطراتی هم برای کاربر خود به دنبال داشته باشند.

اپلیکیشن‌های زیادی به صورت رایگان با هدف تغییر آی پی برای پلتفرم‌های مختلف موجود هستند که کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند. در این مطلب با ارائه چند دلیل به شما می‌گوییم که چرا باید همین امروز اپلیکیشن‌های فیلتر شکن در کامپیوتر و گوشی خود را کنار بگذارید.


همچنین بخوانید: چگونگی حذف اطلاعات از اینترنت ؛ چطور سابقه‌مان در اینترنت را پاک کنیم؟


در کشورمان اپلیکیشن و سایت‌های بسیاری فیلتر هستند و به لطف وی پی ان می‌توان این فیلترینگ را دور زده و به استفاده از سایت یا اپ موردنظر پرداخت. اگرچه برخی وی پی ان‌ها هزینه دارند اما برخی دیگر فاقد هزینه بوده و برای استفاده آنها نباید هزینه‌ای پرداخت کرد. بنابراین استفاده این نوع وی پی ان‌ها می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد که چندان جالب نیست.

ما در این مطلب قصد داریم برای شما شرح دهیم که چرا وی پی ان رایگان خطرات احتمالی را برای مخاطب خود به دنبال دارد.

خطرات VPN یا فیلترشکن

1- از دست رفتن امنیت و زیر نظر گرفتن کاربر و عملکرد آن در فضای اینترنت

یکی از اصلی‌ترین خطرات VPN یا فیلترشکن های رایگان زیر نظر گرفتن کاربر و عملکرد آن در فضای اینترنت است. نکته جالب اینجاست که یکی از اهداف اصلی افراد برای نصب این برنامه‌ها، جلوگیری از همین کنترل شدن توسط عوامل خارجی است که این بار توسط خود اپ صورت می‌گیرد. در واقع کاربر با استفاده از فیلتر شکن یک لایه امنیتی بین خودش و ISP‌ها ایجاد می‌کند و بدین ترتیب شرکت ارایه دهنده اینترنت، از فعالیت شخص و داده‌های اینترنتی‌اش مطلع نخواهد شد. در این وضعیت، کمپانی سازنده اپلیکیشن فیلتر شکن به اطلاعات شما مانند سایت‌هایی که مراجعه می‌کنید و دیگر داده‌های اینترنتی، دسترسی پیدا خواهد کرد.

فیلترشکن‌ها در عین اینکه کاربردی هستند اما گاهی خطراتی به دنبال دارند و یکی از آنها زیر نظر گرفته شدن توسط نوع رایگان آن است. بدون شک ارایه خدمات این چنینی در زمینه VPN برای کمپانی ارایه دهنده، هزینه‌بر بوده و موجود بودن این اپ‌ها به صوت رایگان آن هم برای پلتفرم‌های مختلف، کمی عجیب به نظر می‌رسد.


همچنین بخوانید:

محافظت از اطلاعات شخصی در فایرفاکس ؛ حریم خصوصی خود را حفظ کنید!

چگونه از یوتیوب ویدیو دانلود کنیم؟


2-افزایش مصرف اینترنت

فیلترشکن‌ها برای کسب درآمدی برای سازنده به ارائه تبلیغاتی می‌پردازند که هزینه اینترنت شما را هنگام استفاده آنها افزایش می‌دهد. بنابراین دیگر معایبی که فیلترشکن‌های رایگان دارند، تبلیغات است و قطعا سودی برای کاربر جز افزایش مصرف اینترنت نداشته و تنها خلاصی از این تبلیغات خرید نسخه پولی است.

بنابراین از دیگر خطرات VPN یا فیلترشکن رایگان، افزایش مصرف اینترنت است. بنابراین باید سعی کنید کمتر به استفاده از آنها بپردازید، زیرا در این زمینه صرفه اقتصادی ندارند. گذشته از آن علاوه بر این‌ها، برخی از آن‌ها بدون این که متوجه شوید، دانلود می‌شوند و شما را مجبور به کلیک بر روی بخش‌های خاص می‌کنند که در این حالت دوباره صفحات جدیدی بارگذاری خواهند شد.

3-سرعت آپلود و دانلود کمتر

متاسفانه فیلترشکن‌های رایگان سرعت آپلود و دانلود را به شدت کاهش می‌دهند. بنابراین علاوه بر اینکه معایبی چون زیر نظر گرفتن عملکرد اینترنتی کاربر و افزایش مصرف اینترنت دارند، دیگر جنبه منفی آن کاهش سرعت دانلود و آپلود است. در واقع برنامه‌های فیلتر شکن برای فعال سازی به سرورهای مختلف متصل شده و در حقیقت کیفیت اتصال شما به این موضوع بستگی دارد.

از آنجایی هم که بیشتر این برنامه‌هارایگان هستند و سازندگان برای داشتن سرورهای پرقدرت سعی کرده هزینه نکنند، کاربر معمولا با سرعت اینترنتی پایین نسبت به حالت معمولی رو به رو خواهد شد که چندان جالب نیست. البته همان دانلود فیلم‌ها و عکس‌هایی که در محیط برنامه به عنوان تبلیغ نمایش داده‌ می‌شوند هم بر سرعت اینترنت کاربر تاثیر منفی دارند و چندان جنبه مثبتی نمی‌توان مشاهده کرد.

بنابراین دیگر مورد منفی که فیلترشکن‌های رایگان دارند همین کاهش سرعت آپلود و دانلود است که چندان نمی‌تواند جالب باشد و برای افراد تجربه کاربری رنج آوری به دنبال دارند. شایان ذکر است که سرعت آپلود و دانلود در تجربه کاربری اینترنت امر غیرمهمی نیست و افراد همیشه به این موضوع توجه دارند.


همچنین بخوانید: 

دلایل کند شدن سرعت مرورگر اینترنت شما و راه های بالا بردن سرعتش 

بهترین گوشی های تا 3 میلیون بازار که همین حالا می توانید بخرید!


4-افزایش مصرف باتری

یکی دیگر از موارد منفی که فیلترشکن رایگان دارد، افزایش مصرف باتری گوشی هوشمند است. در واقع با اجرای فیلتر شکن در دستگاه، کانکشن VPN ایجاد می‌گردد که برای فعال بودن، انرژی زیادی از باتری را مصرف می‌کند. بنابراین با استفاده از یک برنامه فیلترشکن رایگان شاهد کاهش عمر باتری تلفن هوشمند خود خواهید بود.

این موضوع برای کاربران چندان خوشایند نیست، مخصوصا برای آنهایی که افزایش عمر باتری گوشی شان اهمیت می دهند. در هر صورت اگر به دنبال کاهش عمر باتری گوشی خود نیستید، بهتر از استفاده فیلترشکن رایگان دست بکشید.

نتیجه گیری

با وجود این که اپلیکیشن‌های فیلتر شکن شما را به صورت آزادانه به دنیای اینترنت متصل می‌کنند، اما تهدیدات جدی در پس آن‌ها وجود داشته که باید حتما زیر نظر بگیرید. با تمام این اوصاف بهتر است فیلترشکن را با پرداخت هزینه خریداری کنید تا این موارد را در پی نداشته باشد.

در ادامه بخوانید:

چگونه عمر باتری گوشی اندروید را بهبود دهیم؟