در این مطلب در مورد دست زدن کودک به اندام تناسلی اش صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید. کودکان نو پا به طور طبیعی در مورد کشف کل بدنشان کنجکاو هستند، از جمله دستگاه تناسلی. در ادامه توضیح خواهیم داد که والدین چگونه می توانند این مرحله ی طبیعی از رشد کودک شان را بگذرانند.

وقتی کودکتان اندام تناسلی اش را لمس می کند، نیازی نیست نگران باشید، استرس بگیرید یا شرمنده شوید. کودک نو پای شما بخشی از بدنش را کشف کرده است، که ممکن است در دوران نوزادی تا حد زیادی ناشناخته مانده باشد. علاوه بر این، شاید او آموخته است که دست زدن به دستگاه تناسلی اش احساس خوبی ایجاد می کند.



چرا کودکان به اندام تناسلی شان دست می زنند؟

کشف جدید فرزند شما در مورد دستگاه تناسلی اش که به دلیل کنجکاوی متناسب با سن تقویت می شود، به اندازه ی کاوش انگشتان دست و پا معصومانه است. 

ممکن است زمانی که در حال عوض کردن شلوارش هستید، (دسترسی مهم است) یا هنگامی که لباس زیرش را عوض می کنید، (اکنون اندام خصوصی اش در کانون توجه است) ببینید که اندام تناسلی اش را لمس می کند. چرا همیشه این کار را می کند؟ زیرا احساس خوبی دارد، به همین سادگی.

آنچه باید بدانید!

کودک تان با لمس کردن دستگاه تناسلی اش خودارضایی نمی کند (و این در مورد پسران کوچکی که هنگام بازی با آلت تناسلی شان نعوظ می کنند نیز صادق است). بله، احساس خوبی و حتی راحتی ایجاد می کند، اما هیچ قصد یا احساس جنسی در کودک خردسال تان وجود ندارد.

چه باید بکنید؟

واکنشی که به این رفتار فرزندتان نشان می دهید، به مکانی که در آن حضور دارید بستگی دارد:

  • او را از این کار منع یا شرمسار نکنید، به او فحش ندهید یا سرزنشش نکنید. پاسخ منفی شما نه تنها باعث می شود این رفتار وسوسه‌انگیزتر شود، بلکه این پیام را نیز ارسال می کند که او باید از بدنش و احساسات مرتبط با آن شرمنده شود. بنابراین سعی کنید هیچ هیاهویی نکنید. در حقیقت، اگر در خانه هستید، رفتار را نادیده بگیرید.
  • در موقعیت های نیمه عمومی، مانند گروه های بازی یا اجتماعات گسترده خانوادگی، حواس کودک خود را با فعالیتی نظیر نون بیار کباب ببر، نقاشی با مداد رنگی یا ساختن بلوک، پرت کنید.
  • در مورد تفاوت بین مکان های “عمومی” و “خصوصی” با فرزندتان صحبت کنید. به او بگویید که انجام بعضی کارها در ملاء عام اصلا مناسب نیستند، مانند دست زدن به اندام تناسلی اش، زیرا این اندام ها خیلی خصوصی هستند. دست او را بگیرید، به آن یک فشار ملایم بدهید و حواسش را پرت کنید. فراموش نکنید که او را بخاطر این که در ملاء عام به اندام خصوصی اش دست نزده است تشویق کنید.
  • از او بپرسید که آیا می خواهد به دستشویی برود؟ بعضی از کودکان هنگامی که نیاز به ادرار کردن دارند، اندام تناسلی شان را می گیرند. 

اگر به نظر می رسد کودک تان نسبت به لمس اندام تناسلی اش وسواس پیدا کرده یا عادت کرده است، با یک متخصص اطفال در این باره صحبت کنید.  گاهی اوقات استرس زیربنایی می تواند علت این رفتار باشد.