دلیل بی نظمی پریود چیست؟

در این مطلب قصد داریم شما را با 8 دلیل بی نظمی پریود آشنا کنیم. به دلیل مشکلات مختلف سلامتی بسیاری از زنان ممکن است بی نظمی های قاعدگی را تجربه کنند. زنان اغلب در مورد مشکلات سلامتی خود با یکدیگر صحبت می کنند و در اکثر موارد با جمله معروف “من هم همین مشکل را دارم ” به بحث بیان می دهند. اما خطر دقیقا در این نقطه آغاز می شود.

بی نظمی های قاعدگی یکی از رایج ترین مشکلات زنان است که اغلب به دلیل توصیه های دوستان مانند اینکه من هم همین مشکل را دارم، زیاد جدی نگیر، من چندین سال است که اینگونه ام و… به فراموشی سپرده می شود. حال اینکه بی تظمی های پریود می تواند نشان دهنده بیماری های بسیار خطرناکی باشد. بر اساس آمار مشخص شده است که از هر 4 زن 1 نفر بی نظمی های قاعدگی را تجربه می کند.

یک دوره قاعدگی نرمال بین 21 تا 35 روز و به مدت 3 تا 7 روز است. در غیر این صورت شما دچار بی نظمی قاعدگی هستید. اما مهم ترین دلیل بی نظمی پریود چیست؟

علل فیزیولوژیکی

استرس در زندگی روزمره، کاهش و افزایش وزن، تغییرات در رژیم غذایی، ورزش های سنگین، تغییرات آب و هوا و محیط زیست، بیماری های مزمن، برخی داروها و… ممکن است سبب بی نظمی قاعدگی گردد.

علل هورمونی

بسیاری از هورمون ها در بدن برای داشتن یک قاعدگی منظم باید فعالیت کنند. این الگو عمدتا تحت تاثیر استروژن و پروژسترون است. عدم تخمک گذاری یکی از مهم ترین دلایل بی نظمی های قاعدگی است. کمبود پروژسترون در مواردی اتفاق می افتد که تخمک گذاری رخ نمی دهد و این باعث افزایش مقدار استروژن و خونریزی می شود.


در ادامه بخوانید: تغذیه مناسب زنان در گروه های سنی مختلف باید چگونه باشد؟


سندرم تخمدان پلی کیستیک

این شایع ترین علت بی نظمی قاعدگی است. این اختلال در مراحل اولیه سبب بی نظمی های قاعدگی، مشکل در حاملگی، آکنه و جوش و در مراحل پیشرفته سبب دیابت، فشار خون وابسته به وزن، بیماری های قلبی ناشی از کلسترول، ضخیم شدن دیواره رحم و سرطان رحم می گردد.

بیماری های تیروئید

در مواردی که هورمون های تیروئید کم ترشح می شوند (کم کاری تیروئید ) و در موارد ترشح بیش از حد (پرکاری تیروئید)، چرخه قاعدگی دچار اختلال می گردد. هورمون پرولاکتین از غده هیپوفیز آزاد می شود و بر قاعدگی تاثیر می گذارد. با افزایش هورمون پرولاکتین هم چرخه قاعدگی دچار اختلال می شود و هم مقدار خونریزی .

دیابت 

چه دلایل بیماری دیابت و هم عوارض بیماری دیابت هردو ممکن است سبب بی نظمی های قاعدگی گردد و در مرحله اول مشکل اضافه وزن است. رابطه مستقیمی میان چرخه قاعدگی و وزن وجود دارد. هر چقدر وزن یک زن بالاتر باشد، میزان ناهنجاری های قاعدگی افزایش پیدا می کند.

عوارض بارداری

زنانی که دچار بی نظمی های قاعدگی هستند، دارای ریسک سقط جنین اند. به خصوص اگر لکه بینی با درد پریشی بعد از تاخیر قاعدگی یا خونریزی بیشتری وجود داشته باشد باید در نظر داشت که ممکن است حاملگی خارج از رحم باشد و باید آزمایش بارداری انجام شود.

کیست تخمدان

اگر چه اثرات این کیست ها در زنان با سن باروری متفاوت است، اما معمولا با بی نظمی های قاعدگی مواجه می شوند. کیست تخمدان، بر چرخه قاعدگی ناشی از عدم تعادل هورمون تاثیر می گذارد.

علل مربوط به رحم

فیبروئیدهای موجود در رحم اغلب باعث خونریزی شدید می شوند. با افزایش خونریزی قاعدگی، کم خونی فقر آهن موجب ضربان قلب و ضعف می شود. پولیپ های گردن رحم باعث خونریزی می شوند، به خصوص بعد از رابطه جنسی. سرطان دهانه رحم، سرطان رحم و سرطان تخمدان نیز با خونریزی و قاعدگی نامنظم رخ می دهد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم اگر شما نیز دچار بی نظمی های قاعدگی هستید، در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید.