در این مطلب قصد داریم شما را با دلایل و درمان اضطراب جنسی یا اضطراب عملکرد جنسی آشنا کنیم. انتظار میرود که رابطه جنسی لذت بخش باشد، اما اگر مدام نگران این باشید که خوب عمل میکنید یا نه، لذت بردن از آن سخت خواهد شد. اگر می خواهید در زندگی عاشقانه خود بدرخشید، باید یاد بگیرید که چرا اضطراب عملکرد جنسی ممکن است برای شما اتفاق بیفتد و راهنمایی هایی را برای درمان آن انجام دهید.

دلایل اضطراب عملکرد جنسی چیست؟

رابطه ی جنسی چیزی بیش از یک پاسخ فیزیکی است و احساسات هم به طور قوی در آن درگیر هستند. هنگامی که ذهن تان به قدری آشفته و درگیر است که نمی تواند بر خود رابطه ی جنسی متمرکز شود، بدن تان هم نمی تواند برانگیخته شود.


همچنین بخوانید:با کارهایی که هرگز نباید در رابطه ی جنسی انجام دهید آشنا شوید!!!


نگرانی های مختلفی که می توانند باعث ایجاد مشکل شوند به شرح زیر هستند:

  • نگرانی درباره ی اینکه در تخت خوب عمل نمی کنید یا همسرتان را به لحاظ جنسی خشنود نمی کنید.
  • داشتن تصویر بد بدنی، مثل نگرانی درباره ی وزن
  • مشکلات در رابطه
  • نگرانی درباره ی اندازه آلت تناسلی تان
  • نگرانی در مورد انزال زودرس یا طولانی کردن مدت رابطه برای رسیدن به ارگاسم
  • داشتن اضطراب نرسیدن به ارگاسم یا لذت نبردن از رابطه جنسی

اینها ممکن است باعث شوند بدن تان هورمون استرس مثل اپی نفرین و نوراپی نفرین آزاد کند. حالت ذهن می تواند تأثیر زیادی بر توانایی تان برای رسیدن به برانگیختگی داشته باشد. حتی اگر با کسی هستید که فکر می کنید از نظر جنسی جذاب است، نگرانی در مورد اینکه آیا می توانید او را خوشنود کنید یا نه، این کار را غیر ممکن می سازد.


همچنین بخوانید:دلیل عصبانیت، اضطراب و یا گریه بعد از رابطه ی جنسی چیست؟


یکی از اثرات هورمون استرس، تنگ شدن رگهای خونی است. هنگامی که خون کمتری به آلت تناسلی تان وارد می شود، نعوظ برایتان سخت تر خواهد شد. حتی افرادی که هیچ مشکلی با برانگیخته شدن ندارند، زمانی که دستخوش اضطراب عملکرد جنسی می شوند نعوظ برایشان سخت خواهد بود.

اضطراب عملکرد جنسی بیشتر در مردان شایع است و کمتر در زنان دیده می شود. اما در زنان هم این نگرانی و اضطراب می تواند مانع از برانگیختگی شود و در واقع از ترشح مایع و لیز شدن واژن برای داشتن رابطه جنسی جلوگیری کند.

اضطراب می تواند شما را از ذهنیت مناسب برای رابطه جنسی دور کند. وقتی روی اینکه عملکردتان خوب است یا نه تمرکز می کنید و نگران این مسئله هستید مطمئنا لذت کافی را نخواهید برد. حتی اگر برانگیخته شوید، پریشانی تان مانع از رسیدن به ارگاسم خواهد شد.

اضطراب عملکرد جنسی منجر به ایجاد یک چرخه معیوب می شود: شما نگران خوب بودن عملکردتان هستید در نتیجه نمی توانید عملکرد خوبی ارائه کنید، سرانجام اضطراب بیشتری را تجربه می کنید.

درمان اضطراب عملکرد جنسی

اگر دچار اضطراب عملکرد جنسی هستید، به پزشک مراجعه کنید – فردی که به اندازه کافی با او راحت هستید که درباره ی زندگی جنسی تان با او صحبت کنید. دکتر شما را مورد بررسی قرار می دهد و برخی آزمایش ها را انجام می دهد تا مطمئن شود که وضعیت سلامت یا داروی خاصی علت این مشکل نیست.

همچنین در مورد تاریخچه ی زندگی جنسی تان خواهد پرسید تا متوجه شود از چه زمانی دچار اضطراب عملکرد جنسی شده اید و چه نوع افکاری برای زندگی جنسی تان مزاحمت ایجاد می کنند.


همچنین بخوانید: نیازهای زنان در رابطه جنسی ؛ 6 مورد از بایدهای رضایت جنسی زنان 


دارو ها و درمان های دیگر می توانند ناتوانی نعوظ و دیگر مشکلات جنسی که زمینه ی فیزیکی دارند را برطرف کنند. اما اگر در اضطراب و مشکل تان زمینه ی پزشکی دخیل نبود، پزشک تان ممکن است یکی از روش های زیر را پیشنهاد کند:

با یک درمانگر صحبت کنید. یک قرار ملاقات با مشاور یا درمانگر بگذارید که در درمان مشکلات جنسی تجربه دارد. روان درمانی به شما کمک می کند مشکلاتی که باعث اضطراب عملکرد جنسی در شما می شوند را درک کنید و آنها را حل و فصل یا کاهش دهید. برای مثال اگر نگران انزال زودرس باشید، می توانید برخی از تکنیک هایی را که به شما در کنترل بیشتر کمک می کنند، امتحان کنید.

با همسر و پارتنرتان رو راست باشید. صحبت در مورد اضطرابی که تجربه می کنید می تواند به کاهش برخی نگرانی ها کمک کند. هنگامی که با هم سعی می کنید راه حلی پیدا کنید، به عنوان یک زوج به هم نزدیک تر می شوید و رابطه جنسی خود را بهبود می بخشید.

به روش های دیگر صمیمی شوید. یاد بگیرید چگونه بدون داشتن رابطه جنسی صمیمی باشید. شریک زندگی خود را با یک ماساژ عاطفی یا یک حمام گرم همراه کنید. 

ورزش کنید. ورزش کردن نه تنها باعث می شود که شما احساس خوبی در مورد بدن خود داشته باشید، بلکه بنیه تان را در رختخواب بهبود می بخشد.

ذهن تان را از افکار مزاحم منحرف کنید. یک فیلم یا موسیقی عاشقانه پخش کنید. در مورد چیزی که شما را برانگیخته می کند فکر کنید.

در ادامه بخوانید: سکس تراپی چه کمکی به زوج ها می‌کند؟