دلیل دژاوو یا آشناپنداری ؛ شما ابر انسان یا مسافر زمان نیستید!

دلیل دژاوو یا آشناپنداری چیست؟ حتما برای شما هم پیش آمده است که احساس کنید یک لحظه ی خاص را قبلا تجربه کرده اید، یا صحنه ای که پیش رویتان رخ می دهد را قبلا دیده اید، پدیده ای که به آن آشناپنداری یا Deja vu می گویند. 

دلیل دژاوو یا آشناپنداری

شما با نیمرخ تان متناسب می شوید.

طبق گزارش نیویورک تایمز، افرادی که تخیلات برانگیخته ای دارند، بیشتر احتمال دارد که آشناپنداری را تجربه کنند. 70درصد از افراد این پدیده را تجربه می کنند و این درحالی است که افرادی که زیاد به سفر می روند، به دانشگاه رفته اند و تحصیل کرده اند، بیشتر این پدیده را تجربه می کنند. بیشترین دفعات تجربه ی آشناپنداری در اوایل بزرگسالی تجربه می شود و با افزایش سن تعداد دفعات تجربه ی آن کم می شود. و به دلایل عصبی که در ادامه آن را شرح خواهیم داد Deja vu در افرادی که خسته هستند یا تحت فشار عصبی هستند، بیشتر رخ می دهد.


همچنین بخوانید: تفاوت بین ترس و فوبیا در چیست؟ با این دو به طورکامل آشنا شوید. 


یک رادار در مغزتان وجود دارد.

این موضوع مربوط به حافظه ی دراز مدت و کوتاه مدت مغز است. مجله ی روانشناسی امروز می نویسد: محققان ادعا می کنند اطلاعاتی که از محیط می گیریم، ممکن است ریزش پیدا کنند و با کنار زدن مکانیسم های انتقالی ذخیره سازی، میانبری نادرست از حافظه ی کوتاه مدت به بلند مدت بزنند. و هنگامی که لحظه ی تازه ای تجربه می شود، که در حال حاضر در حافظه ی کوتاه مدت ما است، این احساس را در ما ایجاد می کند که خاطره ای از گذشته ی دورمان را دوباره تجربه کرده ایم. تعجب نکنید، محققان معتقدند این اتفاق در سلامت کامل هم اتفاق می افتد.


همچنین بخوانید:کارشناسان هشدار می دهند: مصرف مواد غذایی موثر در سلامت مغز را فراموش نکنید !


قبلا چیزی بسیار مشابه را تجربه کرده اید.

در یک آزمایش به دانشجویان لیستی از کلمات داده شد تا آنها را حفظ کنند. و بعد از آن در یک ثانیه مجموعه ای از کلمات در صفحه نمایش کامپیوتر ظاهر شد. از دانش آموزان خواسته شد تا کلماتی که در لیست حفظ شده ی آنها بود را از بین این کلمات مشخص کنند. محققان دریافتند که آنها می توانند یک کلمه ی نا آشنا را با ظاهر کردن سریع (فلاش زدن روی کلمه ی مورد نظر) برای چند میلی ثانیه، تبدیل به کلمه ای آشنا کنند. 


همچنین بخوانید:با ۳ روش سخت اما موثر برای حفظ سلامت مغز بعد از ۲۰ سالگی آشنا شوید


فلاش این کلمه با چشم غیر مسلح غیرقابل مشاهده است و به صورت ناهشیار ادراک می شود، به هرحال دانشجویان هنوز معتقد بودند که آن کلمه را در لیست اول دیده اند. درست است که تحقیق انجام شده از مسئله ی دژاوو کمی دور است، اما آزمایش انجام شده ثابت می کند که چقدر سریع مغز یک تجربه را به عنوان خاطرات گذشته ثبت می کند. اگر کلمه ای غیرقابل مشاهده بر روی صفحه ی نمایش می تواند آشنا به نظر برسد، پس فقط تصور کنید همه ی تجاربی که داشته اید واقعا چگونه می توانند باشند!

حواس شما برای نقاط خالی مغزتان پر شده است.

مجله ی روانشناسی امروز می نویسد: به دلیل اینکه مغز همواره با استفاده از کمترین ورودی، در حال فهم جهان است، بعضی از محققان معتقدند که آشناپنداری در اثر تداخل ورودی حسی و خروجی بازیابی حافظه اتفاق می افتد. این بدین معناست که حتی چیزی ساده مثل عطر و یا رایحه ای آشنا می تواند مغز را فریب دهد که تمام لحظه ی حاضر آشنا به نظر برسد.


همچنین بخوانید: نشانه ی خاموش که نشان می دهند استرس شما را بیمار کرده است


شما رویایی از سناریوی آینده می بینید!

همه ی ما با احساس رفتن به رخت خواب و خیال پردازی درباره ی آینده آشنا هستیم، فرقی ندارد که برای تجدید دیدار با دوستتان هیجان زده هستید یا در مورد امتحانی استرس دارید و یا یک سخنرانی را در ذهنتان تمرین می کنید، به هرحال شما سعی می کنید خود را با این لحظات آشنا کنید. دکتر کتلین مک درموت، پژوهشگر حافظه دانشگاه واشنگتن می گوید: این خوب است که بدانیم حتی اگر چیزی قبلا اتفاق نیوفتاده باشد، اگر بعدا اتفاق بیافتد احساسی آشنا را ایجاد خواهد کرد. برای ایجاد این موقعیت ها به اطلاعات بیرونی عینی نیاز ندارید.

ممکن است به خواندن این مطالب هم علاقمند باشید:

شناسایی افراد با اختلالات روانی از روی سلیقه موسیقی آنها

۹ حقیقت روانشناسی جالب درباره ی رفتار انسانها !!!