خانم های باردار و همسرشان معمولا نگران این هستند که داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است یا نه. بعضا این سوال در ذهن ها مطرح می شود که ممکن است رابطه جنسی در دوران بارداری منجر به سقط جنین شود؟ امکان دارد در رابطه جنسی حین بارداری بچه آسیبی ببیند؟ آیا در بارداری باید از یک سری پوزیشن های خاص اجتناب کرد؟ یادتان باشد که از این دست سوالات زیادند و این تنها شما نیستید که در ذهنتان این سوال ها را میپرسید. بارداری دوران خیلی پر دغدغه و عجیبی برای هر دو طرف یک رابطه است. به همین دلیل این حق شماست که سوال بپرسید و به جواب های درست و منطقی هم برسید. به همین دلیل اینبار تصمیم دارم در مورد رابطه جنسی در حین بارداری برایتان بنویسم. تا انتها با من و مجله وارونه همراه باشید.


لینک مرتبط: مهمترین نیازهای زنان پس از بارداری در زمان کرونا!


آیا رابطه جنسی در دوران بارداری بی خطر است؟

یادتان باشد که رابطه جنسی قسمتی طبیعی از دوران بارداری شماست. البته تنها در صورتی که بارداری شما طبیعی باشد. هیچ یک از قسمت های رابطه، از دخول گرفته تا ارگاسم، به بچه آسیب نمی رساند. چون عضلات شکمی و دیواره های موکوزی رحم از او مراقبت میکنند. این را هم در نظر داشته باشد که مایه آمنیوتیک مثل یک بالشت پر قو جنین را در امنیت و سلامت کامل نگه میدارد.

خیلی ها نگران انقباضات حین ارگاسم هستند. باید بگویم که انقباضات حین ارگاسم با انقباضات زایمان کاملا فرق دارند. البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که با وجود بی خطر بودن رابطه جنسی در دوران بارداری پزشکان توصیه میکنند در هفته های آخر از اینکار اجتناب کنید. چرا که هورمونهای پروستوگلانتین که در رابطه جنسی ترشح میشوند ممکن است در نهایت منجر به ایجاد انقباضات زودرس و زایمان شوند.

رابطه جنسی در دوران بارداری

در این مورد هم استثنا وجود دارد. زنانی که زایمان دیررس دارند و می خواهند هر چه زودتر انقباضاتشان شروع شود می توانند با داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری رحمشان را تحریک به انقباض کنند. اگر می پرسید چرا باید بگویم که پروستوگلانتین موجب تحریک انقباضات می شود. باید بگویم که ژل موجود در سرویکس که روند زایمان را راحت تر میکند از جنس همین ماده است. پس در کل بدن خانم ها وقتی زمان مناسب برسد این هورمون را ترشح میکند. خیلی از پزشکان هم معتقدند که رابطه جنسی حین بارداری حتی در هفته های آخر هیچ ربطی به ترشح این هورمون نداشته و هیچ تاثیری هم در بیشتر شدن انقباضات ندارد.


مرتبط: حقایقی درباره ی نوسانات خلقی و افسردگی و اضطراب در دوران بارداری 


چه زمانی رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟

یادتان باشد که پزشکان در این مورد بیشتر از هر کسی میدانند. پس حتما سوالاتتان را با آنها در میان بگذارید تا بدانید چه زمانی نباید در حین بارداری رابطه داشت. البته یک سری شرایط استاندارد هست که در آنها هیچ وقت نباید رابطه جنسی داشته باشید. اگر شرایط زیر را داشتید ریسک نکنید و در حین بارداری رابطه نداشته باشید.

  • تهدید به سقط یا در گذشته سابقه سقط داشته اید
  • تهدید به زایمان زودرس، یعنی قبل از 37 هفته، هستید
  • خونریزی و انقباض رحمی دارید، آنهم بدون هیچ دلیلی
  • مایع آمنیوتیک شما نشت کرده یا غشا مایه پاره شده و جنین به خشکی افتاده است
  • سرویکس تان خیلی زودتر از موقع باز شده
  • جفتتان خیلی پایین تشکیل شده است
  • دو قلو، سه قلو یا چند قلو باردار هستید

چرا رابطه جنسی در حین بارداری را ممنوع اعلام می کنند؟

این را هم حتما در نظر داشته باشید که وقتی دکترتان رابطه جنسی را ممنوع میکند یعنی هر گونه عملی که موجب ارگاسم و تحریک میشود خطرناک بوده. پس تنها عمل دخول رابطه محسوب نمی شود. در مورد جزییات با پزشکتان مشورت کنید تا همه چیز برایتان مشخص باشد. علاوه بر این اگر در پس از رابطه در حین بارداری علائم زیر را داشتید با پزشکتان تماس بگیرید. این علائم شامل:

  • درد
  • خونریزی
  • خالی شدن یا نشت مایع
  • احساس ناراحتی در شکم
  • انقباضات

مطلب پیشنهادی: بهترین ورزش های دوران بارداری که برای زایمان راحت تر مفید هستند! 


تجربه رابطه جنسی در حین بارداری

تجربه بارداری در هر کس با دیگری متفاوت است. این تفاوت شامل رابطه جنسی هم می شود. برای خیلی ها میل به داشتن رابطه از بین می رود و خیلی های دیگر نیاز جنسی شان در حین بارداری بیشتر و ارگاسم راحت تر می شود. البته نیاز جنسی در بارداری کم و زیاد می شود. ممکن است دوره ای نیاز جنسی تان بالا برود و دوره ای دیگر کمتر شود. چرا که بدنتان همراه با رشد جنین متحمل تغییرات بسیار زیادی می شود. با وجود تمام تفاوت ها و استثناها، در کل بدن خانم ها در بارداری از لحاظ جنسی تغییرات سیستماتیکی دارد. این تغییرات در سه دوره زیر نشان داده می شود:

  • در سه ماهه اول سفت شدن سینه ها، حالت تهوع و خستگی حسی برای رابطه جنسی باقی نمیگذارد. البته جای نگرانی نیست. چون تغییرات جدید در راهند!
  • سه ماهه دوم نیاز جنسی بیشتر می شود. افزایش گردش خون در اندام ها ارگاسم را برای خانم ها راحت تر و لذت بخش تر میکند.
  • سه ماهه سوم دوره افول نیاز جنسی است. چرا که زایمان نزدیک و بدن برای وضع حمل آماده می شود.

پوزیشن های رابطه جنسی در دوران بارداری

در مورد نیازهای جنسی و خواسته هایتان با پارتنرتان صحبت کنید. شاید لازم باشد پوزیشن های مختلفی را امتحان کنید. به خصوص در سه ماهه سوم که حرکت برایتان سخت است، تغییر پوزیشن در رسیدن به حالت راحت و تحریک کننده کمکتان میکند. البته یک سری پوزیشن ها هم پس از گذشت زمان خاصی ممنوعند. مثلا هرگز و هرگز و هرگز پس از ماه چهارم بارداری به پشت دراز نکشید. چرا که در این پوزیشن وزن بچه رگ های خونی اصلی را مسدود میکند و غذا رسانی به جنین انجام نمی شود.

به بغل دراز کشیدن و نشستن و قرار دادن دست ها بر روی زانوها پوزیشن های بسیار خوبی هستند. استفاده از لوبریکانت هم خیلی خوب است. ماساژ، بوسیدن، در آغوش کشیدن و حمام پر از حباب هم از دیگر کارهای لذت بخشی است که بارداری را شیرین تر میکند. ناگفته نماند که درست مانند زمانی که باردار نبودید باید از کاندوم استفاده کنید. چرا که بارداری از ابتلا به عفونت های مقاربتی مانند پاپیلوما، ایدز و زگیل جلوگیری نمیکند.

رابطه جنسی پس از بارداری

شش هفته اول پس از زایمان دوران بسیار سختی است. احتمالا در طول این دوران اصلا به فکر رابطه جنسی نمی افتید. البته دلایل موجهی هم برای این بی میلی هست. این دلایل شامل:

  • ترمیم زخم های درونی ناشی از وضع حمل طبیعی
  • ترمیم زخم های زایمان سزارین
  • خونریزی طبیعی پس از وضع حمل که از 4 تا 6 هفته طول می کشد
  • خستگی پس از بارداری و پروسه زایمان
  • نیازهای نوزادتان
  • تغییر در سطح هورمون ها
  • سوزش سینه ها آنهم به علت شیردهی
  • مشکلات روانشناختی پس از وضع حمل مانند اضطراب و مشکلات احتمالی در رابطه با پدر نوزاد

مرتبط: افسردگی بعد از زایمان ؛ نشانه ها، دلایل و درمان 

کلید طلایی آرامشِ پس از بارداری در صبور بودن است

این را هم بگویم که وجود تمام این علل موجب می شود حتی با داشتن رابطه جنسی هم لذت نبرید. پس بهترین کار این است که تا ترمیم خود به خودی زخم ها صبر کنید. نکته دیگر آمادگی روانی لازم برای داشتن رابطه است. پروسه ترمیم روانی و جسمی از 4 تا 6 هفته بیشتر طول نمی کشد. تا زمانی که کاملا آماده نبودید اقدام به رابطه نکنید.

نکته بسیار مهم دیگری هم هست. پس از وضع حمل خیلی از خانم ها با مشکل خشکی واژن رو به رو می شوند. در این صورت با استفاده از لوبریکانت مشکل به راحتی حل می شود. کلید طلایی رسیدن به آرامش و لذت پس از بارداری صبور بودن است. باید بدانید که تنها نیستید و مشکلات مربوط به دوران پس از زایمان برای همه وجود دارد. این مشکلات برای خانم ها و آقایان به یک میزان بوده و حداقل یکسال طول میکشد تا زندگی تان به روال عادی اش برگردد.

امکان دارد در حین شیردهی باردار شوم؟

خانمهای شیرده با تاخیر در تخمک گذاری رو به رو می شوند. یعنی تا تخمک برسد و از تخمدان ها رها شود مدت زمان زیادی طول میکشد. اما نکته این جاست که تخمک گذاری پیش از پریود شدن اتفاق می افتد. پس ممکن است خیلی از خانم ها پیش از اینکه به چرخه طبیعی پریودشان برگردند، در حالی که هنوز شیرده هستند، باردار شوند. روش های جلوگیری از بارداری در این شرایط کمکتان میکنند. با پزشکتان در این مورد مشورت کنید.

در ادامه بخوانید: فواید زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد