زبان بدن در محیط کار

دانستن راز های زبان بدن در محیط کار اهمیت بسیاری دارد. حقیقت این است که چیزی که می گویید تحت تاثیر وضعیت و ژست بدنی تان قرار دارد. افراد همیشه سرنخ های زیادی از حرکات بدن و یا چهره ی شما دریافت می کنند. این مسئله در محیط های کاری اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند. زیرا شما میخواهید که حرف هایتان دقیقا همان منظوری را برساند که می خواهید. در ادامه با راز های زبان بدن در محیط کار آشنا شوید.

دست به کمر ایستادن

افراد معمولا برای اینکه نشان دهند که مصمم و با اعتماد به نفس هستند، دست به سینه کمر می ایستند. اما باید مواظب باشید، زیرا ممکن است همکاران شما این ژست را به عنوان یک حالت تهاجمی و یا سلطه جو تعبیر کنند. به نحوه ی قرار گرفتن دست ها توجه کنید، شما فضای بیشتری را اشغال کرده و آرنج های خم شده ی تان، حس تهدید را القا می کند. همچنین به نظر می رسد که شما زیادی مصمم هستید و انتقاد و نظر مخالفی را قبول نخواهید کرد.


همچنین بخوانید: زبان بدن در اولین ملاقات در مورد شما چه می گوید ؟


لبخند زدن

لبخند زدن مزایای فراوانی دارد هم برای سلامتی هم برای برقراری روابط بهتر با دیگران. هنگام ارائه ی یک ایده اگر لبخند به لب داشته باشید، ایده ی تان بهتر پذیرفته می شود. اگر هنگام آموزش مطلبی، لبخند داشته باشید افراد بهتر متوجه نکته ای که مطرح می کنید، خواهند شد. توانایی خنداندن دیگران و یا خندیدن به حرف دیگران علاوه بر حفظ روابط و دوستی ها، در محیط های کاری هم اهمیت زیادی دارد. 

عبوس بودن یا خشک و غیرقابل انعطاف بودن، تاثیر منفی روی استخدام شدن شما و یا قبول ایده هایتان دارد. همچنین تاثیر منفی در عملکرد شما به عنوان یک رهبر یا مدیر خواهد داشت. پس سعی کنید لبخند بزنید.

تماس چشمی

اگر می خواهید به دیگران بفهمانید که به صحبت هایشان گوش می دهید، تماس چشمی برقرار کنید. این به این معنی نیست که به چشم های طرف مقابل خیره شوید و یا در کل مدت مکالمه سعی کنید به چشم هایش نگاه کنید. زیرا این کار باعث می شود که طرف مقابل تان احساس ناراحتی کند و یا خیره شدن شما را به نوعی تهدید تعبیر کنید. سعی کنید در 60درصد مکالمه تماس چشمی برقرار کنید. بیشتر از این مقدار حس بدی را در مخاطب تان ایجاد خواهد کرد.

پاهای روهم انداخته و یا ازهم فاصله گرفته

خانم ها اغلب با پاهای روی هم انداخته می نشینند. نشستن در این حالت به معنای داشتن اعتماد به نفس و تسلط است. اما برای اینکه به مخاطب تان بفهمانید که به صحبت هایش گوش می دهید، بهتر است که در حالتی باز و راحت با کمری صاف بنشینید.


همچنین بخوانید: ۹ لباسی که رئیس تان آرزو می کند از پوشیدن آنها در محل کار دست بردارید!


از طرفی آقایان با پاهای از هم فاصله گرفته می نشینند. و این حس را القا می کنند که انگار می خواهند قلمروی خود را مشخص کنند. و با اشغال فضای بیشتر سعی دارند قدرت خود را نشان دهند.

آداب دست دادن

دست دادن به کسی به معنای این است که شما از دیدار آن شخص خوشحال شده اید. کسی که در دست دادن پیش قدمی می کند این احساس را در مخاطبش ایجاد می کند که از دیدار با او و همنیشنی و هم فکری با او خوشحال خواهد شد. همچنین در انتهای جلسه هم دست دادن به کسی به معنای راضی بودن از محتوای مطرح شده در جلسه توسط آن شخص است.


همچنین بخوانید: چگونه نشاط و سرزندگی در محل کار شما را مولد تر و سازنده تر می کند؟


مهم است که آداب دست دادن را رعایت کنید. اینکه فقط انگشتان تان را در دست های فرد مقابل قرار دهید نشانه ی بی میلی و عدم علاقه ی شما به آن شخص است. همچنین دست دادن طولانی و یا محکم گرفتن دست های فرد مقابل، به او حس بدی درباره ی شما خواهد داد. اگر شما یک آقا هستید در محیط کاری از تقاضای دست دادن به خانم ها جدا خودداری کنید. 

دست زدن و یا خارش بینی یا پیشانی

دانشمندان در تحقیقی متوجه شده اند: زمانی که دروغ می گوییم مواد شیمیایی خاصی آزاد می شوند که باعث خارش بینی می شوند. همچنین افزایش فشار خون باعث می شود که به صورتمان دست بزنیم و یا سرخ شویم.

دست به سینه نشستن

دست به سینه نشستن باعث می شود که دیگران فکر کنند شما ترجیح می دهید فاصله بگیرید و یا از مسئله ای که درباره ی آن صحبت می شود مطمئن نیستید. همچنین ممکن است فکر کنند که مضطرب، تدافعی و یا لجوج هستید. اما دست به سینه نشستن مزایایی هم دارد. بزرگترین مزیت آن این است که با دست به سینه نشستن نیمکره ی چپ و راست مغز هر دو درگیر می شوند و به یادگیری بهتر کمک می کنند.

در ادامه بخوانید: