نگاهی به بازی رامی مالک در فیلم حماسه ی کولی ! رامی مالک رو حتما می شناسید چون همین اواخر برنده ی جایزه ی بهترین بازیگر نقش اول اسکار برای فیلم حماسه ی کولی شد. داستان این فیلم از اوج شروع میشه. از اوج آدمی که داره میره جلوی هزاران نفر بزرگ ترین کنسرت تاریخ رو اجرا کنه. قدم قدم جلو رفتن، قدم هایی که شاید در ابتدای فیلم برامون بی معنی باشه، اما تکرار همون قدم ها در انتهای فیلم هر کدومش برامون پر از مفهومه.

آدمی که خونوادش طردش کردن، دنیا به خاطر خصوصیات ظاهریش به سخره گرفته بودش و کسی جدیش نمی گرفت، الان جلوی هزاران نفر که عاشقشن اجرا می کنه. آدمی که تاریک ترین لحظه ها رو تو زندگیش پشت سر گذاشت. ایدز، کنار گذاشته شدن توسط رفیق و عشقش و … حالا همه ی اونا رو کنار هم داره و این یعنی هر کسی می تونه قهرمان زندگی خودش باشه.

رامی مالک

داستان حماسه ی کولی بر اساس زندگی نامه ی “فردی مرکوری” ستاره ی گروه کویین که یک گروه در سبگ راک بوده روایت میشه.



حماسه ی کولی شاید از دید منتقدان کم لطفی های زیادی بهش شده، ولی حرف های زیادی رو برای گفتن داشت و اون حرف ها رو بهمون نشون داد. به نظرم حماسه ی کولی بیشتر از اون چه که یک فیلم باشه یک تجربه احساسیه که احساساتتون رو تو دستاش میگیره.

رامی مالک

نقطه ی قوت این فیلم بازی بی نظیر “رمی مالک” در نقش فردی مرکیوریه. مالک برای این فیلم برنده ی جایزه ی بهترین بازیگر نقش اول اسکار، جایزه ی بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم درام گلدن گلوب و جایزه ی بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.
رامی مالک برای تقلید حرکات فردی مرکوری از جمله نگاه کردن، حرکات بدن، حرکات روی صحنه، حتی نوع گرفتن میکروفون، مدتی پیش از فیلم برداری با “پولی بنت” طراح رقص و حرکات بدن بریتانیایی تمرین کرد.



رامی مالک در تمام سکانس های فیلم از کلاه گیس استفاده کرد. همچنین برای بینی مالک یک قطعه ی پروتزی مخصوص طراحی شد تا شباهت بیشتری بین مالک و مرکوری ایجاد شود.
مرکوری در دوران زندگی خود همیشه از پوشش خاصی استفاده می کرده و به همین دلیل رامی مالک باید زمان بسیار زیادی تقریبا حدود ۵۰ ساعت در اختیار طراحان لباس می بوده.
رامی مالک تا قبل از این فیلم آشنایی با گروه کویین نداشته و برای این فیلم به طور کامل روی مرکوری تحقیق کرده و تمام حرکات و تیک های اون رو زیر ذره بین برده و اون ها رو به بهترین شکل تقلید کرده.

 رامی مالک در فیلم حماسه ی کولی

رامی مالک در برخی از سکانس ها برای خوانندگی از صدای خودش استفاده کرده و در بعضی از سکانس ها صدای خودش به همراه صدای اصلی مرکوری ترکیب شده و برای این کار تمرین خوانندگی زیادی رو پشت سر گذاشته.



 رامی مالک در فیلم حماسه ی کولی به بهترین شکل ممکن این نقش رو ایفا کرد وقت و انرژی که صرف این فیلم کرد اون رو به این جایگاه رسوند.

 رامی مالک در فیلم حماسه ی کولی

مطمئنا اگرزندگی مرکوری همینقدر سیاه و تاریک و پر از فراز و نشیب دیده نمیشد، اگر ما از یک کارگر ساده ی فرودگاه به اوج زندگی هنری مرکیوری پرت نمی شدیم، این صحنه اینقدر برامون هیجان انگیز نبود. شنیدن جمله ی همه ی “ما قهرمان زندگی خودمان هستیم” تمام فریادهای روبه روی یک و نیم میلیون نفر اینقدر تا مغز و استخوانمون رسوخ نمیکرد…

جایی که مرکوری توسط پدرش طرد شد، چون مطابق اصول پدرش زندگی نمی کرد و انتهای فیلم جمله هایی که پدرش به عنوان سرکوفت تکرار می کرد رو به زبون آورد که “من هم مطابق همین اصول زندگی کردم ولی به شیوه ی خودم” و این مفهوم بی نظیریه.



حماسه ی کولی با همه ی ضعف ها و کم و کاستی هاش یک حماسه ی بزرگه … این که شاید کارگردانی و فیلم برداری اونقدر خاص و ویژه نبود یا این که شاید فیلم نامه میتونست عمیق تر و پر بار تر و کم عجله تر عمل کنه و … اهمیتی نداره. فارغ از این که گروه کویین یا مرکوری رو بشناسیم یا نه، طرفدار سبک راک باشیم یا نه، موافق یا مخالف همجنس گرایی باشیم یا نه، این حماسه یک حماسه ی بزرگه که از نظر احساسی به شدت باهاش احساس همزاد پنداری می کنیم.

در ادامه بخوانید: