کنار آمدن با خیانت و دروغ اصلا کار راحتی نیست، این اتفاق حداقل یکبار برای همه ی ما افتاده است. همه ی ما تا به حال به کسی اعتماد کرده ایم که لیاقت آن را نداشته است و فقط زمانی که فریب خوردیم متوجه این موضوع شدیم. فرقی ندارد این فریب از طرف همسر، پارتنر، اعضای خانواده، دوست، شریک یا کارمند بوده باشد. به هرحال بسیار رنجیده ایم و احساس کردیم به ما خیانت شده است. 

اما حتی بدتر از آن، در برابر این فریب و خیانت احساس مسئولیت می کنیم و از خود می پرسیم: مشکل من چیست که اجازه دادم کسی مرا فریب بدهد؟ اما در پاسخ این سوال باید به خودتان بگویید که شما هیچ مشکلی ندارید و این مشکل شما نیست که ندانسته با یک فرد دروغگو یا خیانت کار همراه شده اید.

تحقیقات نشان می دهند هرچه افراد صادق تر و نجیب تر باشند بیشتر احتمال دارد که به بازی گرفته شوند یا مورد خیانت قرار بگیرند. Ph.D آنیتا کلی در مجله ی  Psychology Today می نویسد: شواهد اخیر نشان می دهد افراد صادق تمایل دارند دیگران را مخصوصا نزدیکان شان را صادق تر از چیزی که هستند ببینند.

کنار آمدن با خیانت و دروغ

این ادراک که دیگران هم مثل ما هستند و مثل ما فکر می کنند، به آنها فرصت می دهد که دروغهایشان را به خوردمان بدهند. و البته دروغگویان هم فکر می کنند که دیگران مانند آنها رو راست و صادق نیستند.، بدین ترتیب حتی افراد صادق را نیز سزاوار بهره برداری و فریب می بینند.



باید این نکته را نیز در نظر گرفت که اکثر افراد فریبکار خودشیفته هستند. خودشیفته ها کل عمرشان را صرف این کردند که یادبگیرند چطور جذاب و قابل اطمینان باشند. اگر شما فرد صادقی هستید احتمال اینکه توسط فرد خوشیفته و فریب کاری به بازی گرفته شوید بسیار خواهد بود. اما برای کنار آمدن با خیانت و دروغ چه باید کرد؟ چه راهکارهای موثری برای کنار آمدن با خیانت و دروغ وجود دارد؟ 

1. خودتان را برای اینکه ساده بودید و فریب خوردید ببخشید!

خیانت و دروغ از طرف هرکسی که باشد تبعات گسترده ای خواهد داشت. و یکی از آزرنده ترین این تبعات سرزنش خود است که البته غیرمنطقی ترین آنها هم محسوب می شود. برای کنار آمدن با خیانت و دروغ باید بدانید تمام مسئولیت فریب و دروغی که شما متمحل آن شده اید به عهده ی کسی است که شما را به بازی گرفته است. صرفه نظر از اینکه آن فرد را می بخشید یا نه، ابتدا نیاز دارید خودتان را ببخشید و از خود بخاطر این اتفاق عصبانی نباشید. 

2. به یک دروغگوی شناخته شده فرصت ندهید!

کسی که “مدام” به شما دروغ می گوید، احتمالا فقط به دلیل اینکه یکی از دروغ هایش فاش شده و یا خودش شخصا به آن اعتراف کرده است به فردی صادق و قابل اعتماد تبدیل نخواهد شد. زمانیکه می خواهید درباره ی اعتماد دوباره به این فرد تصمیم گیری کنید، این را در نظر داشته باشید.



3. اصول تشخیص دروغ را یاد بگیرید!

باید این را بدانید که اگر همه ی اصول را هم یاد بگیرید بازهم از فریب خوردن دوباره در امان نخواهید بود و این ممکن است هر زمان برای هر کسی رخ دهد. اما اگر رفتارها، جملات و یا حالات چهره ای که سیگنال امکان دروغ را می فرستند را بشناسید، حداقل یک قدم جلوتر خواهید بود.  می توانید مطلب زیر را برای این هدف مطالعه کنید:

4. از درخواست اثبات قابلیت اعتماد نترسید!

بسیاری از افراد فریب می خورند به دلیل اینکه به شکی که داشته اند اهمیتی نداده اند. خیلی از افراد می ترسند از دوست یا همسرشان بخواهند که حقیقت را به آنها ثابت کند به این دلیل که نمی خواهند فردی شکاک به نظر برسند و دوست یا همسرشان را رنجیده کنند.

5. خودتان را تغییر ندهید!

بعد از اینکه با خیانت و فریب مواجه شدید، بسیار برایتان سخت خواهد بود که به دیگران اعتماد کنید و معمولا در شروع روابط جدید دچار مشکل خواهید شد. اما سوءظن داشتن نسبت به دگران بیش از آن که کمک کننده باشد به شما آسیب خواهد زد. کمی محتاط بودن مشکلی ایجاد نمی کند ولی سعی نکنید صداقت و اعتماد را درون خود از بین ببرید.



برای کنار آمدن با خیانت و دروغ نیازی نیست در خود تغییری ایجاد کنید. اگر این فریب و خیانت شما را از دیگران دور نگه داشته است باید بگویم شما به آنها قدرتی بیش از آنچه لایقش هستند را داده اید و به فردی که فریب تان داده اجازه داده اید که شما ونحوه ی نگاه تان به زندگی را تغییر دهد. بهتر است اصلا اجازه ی این را ندهید اطراف ما پر از انسانهای خوب و بد است. شانس روبه رو شدن و اعتماد به انسان های خوب را از خود نگیرید.

در ادامه بخوانید: