در مبارزه با اعتیاد خانواده ها باید خونسرد باشند!

نقش خانواده در مبارزه با اعتیاد چگونه است؟ خانواده چگونه می توانند به فردی که می خواهد ترک کند کمک کنند؟ رفتار خانواده بعد از ترک کردن باید چگونه باشد؟ اعتیاد جوانان به مواد مخدر، تصویری است که کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب نگرانی می شود. خانواده هایی که متوجه می شوند فرزندشان از مواد مخدر استفاده می کنند، احساسات زیادی مانند خشم، شرم، گناه، و اضطراب را تجربه می کنند. کارشناسان خاطر نشان می کنند که این احساسات اغلب در طول درمان اعتیاد اختلال ایجاد می کنند. به همین دلیل در مبارزه با اعتیاد خانواده ها باید خونسرد باشند.


همچنین بخوانید: چرا نباید کسی را الکلی یا معتاد خطاب کرد؟


متخصص روانپزشکی دکتر گل اریلماز اهمیت نگرش خانواده ها در مبارزه با اعتیاد را بسیار مهم تلقی می کند. اغلب سوالاتی که خانواده ها در زمان مبارزه با اعتیاد می پرسند این است که: نقش خانواده در مبارزه با اعتیاد چیست یا چگونه باید با فرد دچار اعتیاد رفتار کنیم؟ دکتر اریلماز پاسخ این سوال را در دو بخش مورد بررسی قرار می دهد:

1-چگونه باید با فرد معتاد رفتار کنیم ؟

زمانیکه خانواده ها متوجه می شوند نزدیکان آن ها به مواد یا الکل اعتیاد دارند، ممکن است فکر کنند: کجا اشتباه کرده ایم، او کسی نیست که این کار را انجام دهد، اگر کسی متوجه شود آبروی ما می رود و ….این افکار باعث می شود خانواده ها احساسات شدید و دشوار خشم، گناه، اضطراب و شرم را تجربه کنند. این احساسات بسیار طبیعی هستند و کنترل آن ها دشوار است.

خونسرد باشید.

در فرآیند اعتیاد اغلب خانواده ها به دلیل احساسات بیش از حد ممکن است آسیب های جبران ناپذیری وارد کنند. به همین دلیل خانواده ها باید بتوانند احساسات خود را کنترل کنند و خونسرد باشند.

قوانین و تحریم ها باید اعمال شود.

خونسردی و تعیین قانون و تحریم ها از سمت خانواده ممکن است به فرد دچار اعتیاد کمک کند. به همین دلیل، خانواده ها باید به جای  بحث های مکرر با افراد، قوانین روشن را تنظیم کنند و اگر این قوانین مورد احترام قرار نگیرند، تحریم های پیش بینی شده اعمال شود. زیرا اگر فردی مشکلی با مصرف ماده مخدر یا الکل نداشته باشد یعنی اگر دیگران با وی مخالفت نکنند، به مصرف آن ماده ادامه خواهد داد.


همچنین بخوانید: آیا ماری جوانا کشنده است؟


سعی نکنید نتایج را پنهان کنید.

اگر شما به دلیل آبرو یا ترس از واکنش اطرافیان سعی کنید موضوع و نتایج آن را پنهان کنید، باعث می شوید شرایط بسیار بدتر شود. افرادی که به شخص دچار اعتیاد در پنهان کردن اعتیادش چه در محیط خانوادگی و چه در محیط های کاری کمک می کنند، در واقع باعث تشویق فرد به ادامه مصرف می شوند. ما اغلب به خانواده هایی که اینگونه رفتار می کنند، می گوییم که اگر شخص تحت فشار قرار نگیرد، هیچ موقع تغییر نخواهد کرد. زیرا اگر فرد با اعتیاد مشکل نداشته باشد، هرگز آن را ترک نخواهد کرد.

2-بعد از ترک اعتیاد، چگونه باید رفتار کرد ؟

دکتر اریلماز می گوید: اعتیاد یک بیماری قابل برگشت است. او همچنین در ادامه می گوید: پس از ترک، حمایت خانواده بسیار مهم است. شخص ترک کننده ممکن است به دلایل مختلف دوباره به سمت مواد برود. تنها عامل موثر بر شروع دوباره انگیزه فرد است. انگیزه ثابت نیست. انگیزه ممکن است در طول زمان زیاد و یا کم شود. فردی که انگیزه زیادی برای ترک ماده مخدر یا الکل دارد، ماده را ترک می کند، اما در عین حال، انگیزه او ممکن است کاهش یابد و مصرف را دوباره شروع کند.

دلایلی مانند شکست عاطفی، شکست مالی، احساس تنهایی و… سبب می شود که انگیزه فرد تحت تاثیر قرار گیرد و دوباره به سمت مواد برود. بنابراین رویکرد خانواده و کیفیت روابط با فرد در فرآیند ترک، این انگیزه را بالا می برد. دوره بعد از ترک برای خانواده ها بسیار دشوار است. بعضی خانواده ها تصور می کنند که فرد دیگر هیچ وقت به سمت مواد مخدر یا الکل نمی رود، اما متاسفانه این یک باور غلط است.

ما همیشه به خانواده ها تاکید می کنیم نحوه صحبت و بیان شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سعی کنید فرد را حمایت کنید و احساسات وی را درک کنید. زیرا در این دوره حمایت عاطفی شما از اهمیت خاصی برخوردار است.

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید