با معرفی 8 مورد از رایجترین نشانه های اعتیاد به غذا در خدمت شما هستیم، با ما همراه باشید. در حالی که اعتیاد به مواد غذایی در دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) ذکر نشده است، به طور معمول شامل رفتارهای پرخوری، هوس و عدم کنترل خود در برابر غذاها است. (1 منبع قابل اعتماد)

اگرچه کسی که تنها گاهی به طور قوی چیزی را هوس می کند و پرخوری می کند، معیارهای مربوط به این اختلال را ندارد، حداقل این نشانه های اعتیاد به غذا که در ادامه به آنها می پردازیم را داشته باشد.



1. ولع چیزی را داشتن، در صورتیکه کاملا سیر هستید!

بسیار عادی است که افراد بعد از خوردن غذت و سیر شدن گاهی هوس خوردن یک چیز شیرین برای دسر را داشته باشند. اما کسانی که به غذا اعتیاد دارند، نادیده گرفتن یا ارضای آن ولع برایشان سخت خواهد بود. (2) این هوس یا ولع در نتیجه ی نیاز به غذا یا انرژی برانگیخته نمی شود، بلکه این پیام مغز است تا بتواند دوپامین بیشتری ترشح کند. دوپامین مسئول احساس لذت و سرخوشی در انسان است. (3)

2. بیش از آنچه انتظارش را دارید می خورید!

برای بعضی افراد یک تکه شکلات یا یک تکه کیک معنایی ندارد، آنها وقتی به خودشان می آیند که 10 تکه شکلات یا نصف کیک را خورده اند. این رویکرد “همه یا هیچ” در تمام اعتیاد ها معمول است و برای این افراد اعتدال معنایی ندارد. (4

3. خورد تا جایی که احساس ترکیدن کنید!

هنگام تسلیم شدن به ولع، ممکن است کسی که اعتیاد به مواد غذایی دارد، تا اشتیاقش برآورده نشده، دست از غذا خوردن نکشد و سپس متوجه می شود که چقدر غذا خورده است که معده اش کاملاً پر شده است. این اتفاق به طور مکرر یا در بیشتر مواقع رخ می دهد. 

4. بعد از آن احساس گناه می کنید، ولی به زودی دوباره تکرارش می کنید!

تلاش برای اعمال کنترل بر مصرف غذاهای ناسالم ولی تسلیم شدن به ولع مصرف، باعث احساس گناه می شود. ممکن است فرد احساس کند که کار اشتباهی انجام داده یا حتی به خود خیانت می کند. با وجود این احساسات ناخوشایند، فرد مبتلا به اعتیاد به مواد غذایی این الگو را تکرار خواهد کرد.

5. دلیل یا بهانه می آورید!

مغز ما واقعا عجیب و غریب است، خصوصاً در مورد اعتیاد. تصمیم گیری برای دوری از غذاهای محرک می تواند باعث شود کسی برای خود قوانینی وضع کند. با این وجود، پیروی از این قوانین ممکن است سخت باشد.

هنگام مواجهه با ولع، فرد مبتلا به اعتیاد به مواد غذایی می تواند راه هایی برای استدلال و دور زدن قوانین پیدا کند و تسلیم هوس شود.

این خط فکری شبیه فرد است که در تلاش برای ترک سیگار است. آن شخص ممکن است فکر کند که اگر خود یک بسته سیگار نخرد، می تواند آن را کنار بگذارد. با این وجود، از بسته سیگار دوستش استفاده می کند. 

6. شکستهای مکرر در تنظیم قوانین

وقتی افراد با کنترل خود در چالش هستند، اغلب سعی می کنند برای خودشان قوانینی تنظیم کنند. برای مثال خوابیدن در ساعت مشخصی از شب، یا خودداری از نوشیدن قهوه بعد از ساعت مشخصی از بعدازظهر. برای اکثر مردم، این قوانین تقریباً همیشه با شکست مواجه هستند و قوانین پیرامون خوردن غذا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برای مثال قوانینی مثل: داشتن تنها یک روز در هفته برای غذاهای ناسالم (چیت دی) یا فقط در مهمانی ها و تعطیلات غذای ناسالم خوردن.

7. مخفی کردن غذا خوردن از دیگران

افرادی که سابقه تنظیم قوانین و شکست های مکرر در پیروی از آنها را دارند، اغلب مصرف غذای زیاد و ناسالم را از دیگران مخفی می کنند.

آنها ترجیح می دهند وقتی که هیچ کس در خانه نباشد، به تنهایی در ماشین باشد، یا دیر وقت بعد از اینکه همه به رختخواب رفته اند، غذا بخورند.

8- با وجود مشکلات جسمانی قادر به ترک نیستید!

غذاهایی را که برای خوردن انتخاب می کنید، می تواند به میزان قابل توجهی روی سلامت شما تأثیر بگذارد. در کوتاه مدت، غذاهای ناسالم می تواند منجر به افزایش وزن، آکنه، بوی بد دهان، خستگی، خراب شدن دندان و سایر مشکلات شایع شود.

کسی که هر یک از این مشکلات را در رابطه با مصرف غذاهای ناسالم تجربه می کند، اما قادر به تغییر عادات خود نیست احتمالاً به کمک نیاز دارد.

معمولاً برای غلبه بر اختلالات خوردن، یک برنامه درمانی که توسط متخصصان واجد شرایط طراحی شده باشد، توصیه می شود.