در این مطلب شما را با رفتارهای ناشی از نوشیدن الکل که روابط را خراب می کنند آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید. نوشیدن الکل می تواند سلامت جسمی و روانی فرد را مختل کند و روابط فرد را از هم بپاشد. اما از طرفی کسانی که با این افراد در ارتباط هستند، معمولا آسیب می بینند و ممکن است مورد سوء استفاده نیز قرار بگیرند.

این نه فقط در مورد روابط صمیمی، بلکه برای خانواده و دوستان نیز صادق است. برخی از رفتارهای ناشی از نوشیدن الکل در هر رابطه ای نشان داده می شوند.



1. از دست رفتن اعتماد

همه روابط صمیمی بر پایه و اساس اعتماد هستند. اگر یک شخص به دیگری اعتماد نکند، آنها با حسادت، ناامنی، اضطراب و احساسات دیگری که می تواند یک رابطه را خراب کند، در مبارزه خواهند بود. از طرف دیگر فردی که مورد بی اعتمادی است، نسبت به این عدم اعتماد، احساس خشم خواهد کرد.

اما اعتماد به کسی که الکل مصرف می کند واقعا سخت است، زیرا ممکن است در نتیجه ی مصرف الکل دروغ بگوید، یا حتی دزدی کند و نتواند به تعهدات خود عمل کند و مدام باعث نا امیدی شریک زندگی اش شود.

اعتماد از بین می رود و هیچکس در رابطه احساس امنیت نمی کنند. به جای آن که رابطه یک پناهگاه امن باشد، جایی که هر یک از اعضا می توانند از حمایت عاطفی برخوردار شوند، تبدیل به منشأ مشکل می شود.

همسران کسانی که زیاد مشروبات الکی مصرف می کنند، شب هایی را تجربه کرده اند که با اضطراب منتظر برگشتن همسرشان به خانه بودند.

2. وابستگی متقابل

از بین رفتن اعتماد لزوماً باعث ایجاد فاصله بیشتر بین زوج ها نمی شود. برعکس. در بسیاری موارد، عضوی که سوءمصرف الکل دارد و عضو دیگر به یکدیگر وابسته می شوند. کسی که زیاد الکل مصرف می کند از حمایت شریک زندگی خود، برای امتناع از پذیرش مسئولیت زندگی استفاده می کند، در حالی که عضو سالم در نقش خود خوب عمل می کند  به یک حمایتگر بدل می شود.

در واقع گاهی، با سناریویی روبرو می شویم که انگار هیچ کس نمی خواهد فرد دچار سوءمصرف هوشیار شود. در واقع شاید همسرش (یا دیگر اعضای خانواده) می ترسد که اگر او هشیار شود و کنترل زندگی اش را به دست بگیرد دیگر به او و حمایتش نیازی نداشته باشد.

در خانواده های بزرگتر، این موضوع می تواند در مورد اعضایی که هرکدام به نقش خاصی در رابطه با فرد دچار سوءمصرف عادت کرده اند، گسترش یابد.

3. مشکلات مالی

امور مالی نقش مهمی در رفاه هر رابطه ای دارند. از این گذشته، شرایط مالی مطمئن، این امکان را فراهم می آورد که زوج ها برای آینده برنامه ریزی کنند. آنها با توجه به وضعیت مالی خود در مورد همه چیز – از مسافرت رفتن مرخصی گرفته تا اقدام برای داشتن فرزند – تصمیم می گیرند.

نوشیدن مشروبات الکلی منجر به بی ثباتی مالی خواهد شد. فرد دچار سوءمصرف الکل در نتیجه ی عادتش به مصرف، بیشتر از قبل پول خرج می کند و معمولا در این پروسه شغل خود را نیز از دست می دهد. آنها احتمال دارد از شریک زندگی خود یا سایر اعضای خانواده دزدی کنند. آنها حتی ممکن است مورد مجازات قضایی قرار بگیرند، زیرا اعتیاد آنها باعث می شود اشتباهاتی بی پروا انجام دهند. در نهایت حتی درمان نیز نیاز به هزینه و وقت دارد.

4. تأثیر بر کودکان

تأثیر والدین دچار سوءمصرف الکل بر فرزندانشان به راحتی قابل پیش بینی نیست، اما قطعاً قابل توجه خواهد بود. بعضی از کودکان با اعتماد به نفس کم رشد می کنند و در ضمن احتمال درگیر شدن آنها با اعتیاد در آِنده بیشتر خواهد بود. بعضی دیگر از کودکان بیشتر از ظرفیت شان مسئولیت بر عهده می گیرند، یا روابط آینده شان به ناچار تحت تأثیر قرار می گیرند.

والدینی که زیاد الکل مصرف می کنند نمی توانند مسئولیت های خود در قبال کودک شان را به درستی به جا بیاورند. آنها قول هایی که به فرزندشان داده اند را فراموش می کنند، از پیشرفت تحصیلی یا رفاه جسمی و روانی فرزندشان بی اطلاع خواهند بود و به احتمال زیاد زمان زیادی را بیرون از خانه و یا ناهشیار خواهند گذراند.

این باعث می شود نقش والدین و کودکان جابه جا شده و به جای اینکه والدین نگران کودک شان باشند، کودک نگران پدر یا مادرش باشد.

در بسیاری موارد، واقعیت بسیار فجیح تر است. کودکان هدف عصبانیت و خشم جابه جا شده ی والدینشان قرار می گیرند. آنها ممکن است مورد غفلت یا سوءاستفاده قرار بگیرند، از نظر جسمی، روحی یا جنسی.

5. آشفتگی

آشفتگی و هرج و مرج در روابطی که فردی که دچار سوءمصرف است در آن حضور دارد، امری معمول است. معمولا در این روابط تلاش های زیادی برای گذراندن یک روز بدون الکل به شکست منجر می شوند. این باعث می شود افراد احساس ناامیدی و درماندگی کنند.

آشفتگی حسی نیست که فقط یک یا دو نفر در این خانواده ها احساس کنند، همه ی افراد اعم از والدین و فرزندان به کمک احتیاج دارند تا به این آشفتگی های ذهن و رفتارشان سامان دهند.

درمان فردی و همچنین زوج درمانی یا خانواده درمانی منابع مهمی برای بازسازی روابط سالم و مثبت است که می توانند افراد را در این امر یاری دهند.