قبل از اینکه برای دریافت روان درمانی آنلاین اقدام کنید، باید نکاتی را در این مورد بدانید. حتی اگر قبلا اصلا طرفدار روان درمانی آنلاین نبوده اید، در این روزها مجبور هستید که از آن بهره ببرید. جلسات روان درمانی آنلاین اصلا شبیه چیزی نیست که در جلسات حضوری تجربه می کنیم، اما باید بدانید که قطعا این گفتوگوها شبیه صحبت با دوست تان در مورد مشکلات هم نیست!



اما چطور می توانیم از جلسات روان درمانی آنلاین بیشترین بهره را ببریم؟

برای حفظ حریم خصوصی تان تلاش کنید!

اگر در جلسه ای حضوری شرکت کنید، به جز شما و درمانگر کسی در جلسه حضور نخواهد داشت، مگر اینکه در یک روان درمانی گروهی یا زوج درمانی شرکت کرده باشید. درمانگر تمام تلاشش را خواهد کرد که حرف ها و رازهای شما مخفی باقی بماند.

اما این موضوع در جلسات آنلاین به میزان زیادی به شما بستگی دارد. شما باید حتما در اتاقی باشید که امکان شنیده شدن صحبت هایتان و یا وقفه افتادن در روند جلسه به حداقل برسد و سروصدا روند جلسه را مختل نکند. می توانید از اطرافیان تان بخواهید در اتاقی دیگر سرگرم شوند و یا با هدفون چیزی گوش کنند تا شما راحت باشید. 

موقعیتی شبیه به جلسات حضوری را ایجاد کنید!

اولین شرط در ایجاد موقعیت مناسب این است که راحت باشید، اما چقدر راحت؟ در جلسات حضوری شما با لباس خواب روی مبل لم نمی دهید! البته اگر دراز کشیدن روی کاناپه بخشی از روند جلسات نباشد! پس در جلسات آنلاین هم لباس مناسبی به تن کنید و سعی کنید جایی که بیشتر راحت هستید بنشینید. بهتر است از دراز کشیدن روی تخت یا کاناپه، نشستن روبه روی تلویزیون و یا راه رفتن بپرهیزید. 

پوشیدن لباس مناسب بسیار مهم است، حتی در صورتی که جلسه به طور تلفنی برگزار می شوند و یا لباس تان در تصویر مشخص نیست. درمانگر نمی داند شما چه پوشیده اید، اما شما می دانید و باید در جلسه ی روان درمانی به صورت حرفه ای ظاهر شوید، حتی اگر لباس تان دیده نشود.

از خوردن غذا یا میان وعده خودداری کنید. اگر بخواهید می توانید آب بنوشید. بهتر است یک جعبه دستمال کاغذی نزدیک خود بگذارید.

مکان اهمیت دارد!

جلسات حضوری همیشه در یک مکان برگزار می شوند، پس بهتر است در جلسات آنلاین هم تا جای ممکن همین اتفاق بیافتد. اگر کنجکاو هستید که بدانید درمانگر کجاست از او سوال کنید، او هم ممکن است همین کار را بکند تا بتواند درک و تصور درستی از موقعیت شما داشته باشد. 

از ایجاد مزاحمت جلوگیری کنید!

اگر تماس تان تلفنی است، سعی کنید از موقعیت هایی که حواستان را پرت می کند دوری کنید. مهم نیست که درمانگر تصویر شما را نمی بیند، خود را با کاری دیگر سرگرم نکنید. همه ی دستگاه ها به جز دستگاهی که با آن تماس برقرار کرده اید را خاموش یا سایلنت و دور از دسترس قرار دهید.  مهم است که در صورت برقراری تماس اینترنتی از اتصال اینترنت تان مطمئن باشید تا در میان جلسه ارتباط تان قطع نشود.

از طرفی اگر جلسه تان به صورت تصویری برگزار شده است مهم است که شما فقط تصویر درمانگر را ببنید، پس سعی کنید تصویر خود را از روی صفحه حذف کنید. شما نیازی ندارید خود را ببینید، این حواس تان را پرت می کند، شما باید درمانگر را ببینید و درمانگر شما را.

قبل و بعد از جلسه برای خود وقت بگذارید!

کافیست 15 دقیقه قبل و بعد از جلسه به خود زمان بدهید. شما نیاز دارید ذهن تان را جمع و جور و منسجم کنید تا برای جلسه آماده شوید. همچنین بعد از تمام شدن جلسه نیاز دارید که قبل از پرداختن به کارهای دیگرتان، 15 دقیقه وقت بگذارید تا گفتوگو را در ذهن خود پردازش کنید. این کار به عمیق تر شدن جلسه پیش از انجام دادن کار دیگر کمک می کند. 

در ادامه بخوانید: