در سیتکام انیمیشنی ریک اند مورتی، لحظاتی وجود داشت که ذات پلید مورتی خودش را نشان می‌داد تا خرابی به بار بیاورد! با هم مروری داشته باشیم بر پلیدانه‌ترین اقدامات او. بررسی قسمت به قسمت فصل چهارم ریک و مورتی را هم می‌توانید از اینجا دنبال کنید.

در بیشتر سریال‌های مرسوم با پلات‌ها و داستان‌های نیمه‌جدی معمولاً یک شخصیت شیطانی یا درواقع، همان “آدم بده”ی سریال وجود دارد! قضیه درمورد ریک اند مورتی کمی فرق دارد اما با این وجود، شورانر [1] ها جوری برنامه‌ریزی کردند که توانستند شخصیت یکی از باورپذیرترین خبیثانی که سریال می‌توانست داشته باشد را طراحی کنند.


بیشتر بخوانید:

نگاهی به سه قسمت اول فصل 6 سریال ریک اند مورتی

بهترین سریال های شبیه به ریک و مورتی ؛ از Big Mouth تا Final Space ! 


این فرد خبیث، در قامت باهوش‌ترین مورتی‌ای که می‌توانست در جهان‌های موازی ریک و مورتی وجود داشته باشد ظاهر شد. شوخ‌طبعی و انگیزه‌ی او باعث شده بود حتی از ریک‌ترینِ ریک‌ها جلو بزند و این را هنگام تصاحب “سیتادلِ ریک‌ها” اثبات کرده است. او ممکن است گاهی ظاهر ساده و مرموزی داشته باشد اما حجم خرابی‌ای که به بار آورده بسیار زیاد است. اگر هواداران سریال هنوز قانع نشده‌اند، این‌جا با 10 تا از خبیثانه‌ترین کارهای مورتی، به شما ثابت می‌کنیم که یک مورتی می‌تواند از یک ریک هم خطرناک‌تر باشد!

10- ساختن یک ریک پلید جعلی!

ریک و مورتی

اولین اقدام پلیدانه اویل مورتی در ریک اند مورتی! شاید این اقدام پلیدانه، خیلی بزرگ به چشم نیاید آن هم در سریالی مثل ریک و مورتی اما تاثیرات آن غیرقابل چشم‌پوشی است. برای مثال، ظاهراً هیچکس هنوز از وجود مورتی پلید باخبر نیست فقط چون این شیطان کوچولو تمام اعمال شرورانه خود را گردن ریک انداخته است.

 از همین رو نتیجه می‌گیریم که او می‌تواند همان زیر میرها کار خودش را انجام دهد و در سیتادل یا هرجا که دلش خواست، خرابکاری کند. او کاملاً مطمئن بود که شورای ریک‌ها همه‌ی تقصیرها را گردن یکی از ریک‌ها می‌اندازد چون هیچکس باورش نمی‌شود یک مورتی بتواند اینهمه خرابی به بار آورده باشد.

9- دزدیدن و اسیر کردن مورتی‌ها

ریک اند مورتی

مورتی پلید به عنوان بخشی از استفاده‌ی او برای یک روبات ریک خبیث، باید تا می‌توانست مورتی‌های بیشتری جمع می‌کرد تا بتواند سوخت اسلحه‌ی نابودسازی‌اش را که برای سازمان سری خود استفاده می‌کرد، تامین کند. حتی به نسبتِ مورتیِ پلید هم، این دیوانه‌وارترین کاری بود که می‌توانست انجام دهد چرا که می‌دانست مورتی‌ها چقدر مظلوم هستند.


انیمه Samurai & Shogun ریک و مورتی در دنیای سامورایی ها را تماشا کنید!


حتی به نظر می‌رسد که او زندگی تعداد بی‌شماری از مورتی‌ها در بُعدهای دیگر را گرفته است تا بتواند زیر رادار بماند. اینکه یک ریک چنین کاری را با مورتی‌ها انجام دهد قابل قبول است، اما وقتی یک مورتی این کار را با دیگر مورتی‌ها می‌کند دیگر اوج خباثت است!

8 – کشتن تعداد زیادی از ریک‌ها

ریک و مورتی

زندگی زیر سایه‌ی بردگی از مرگ هم بدتر است اما به هر حال، مورتی خبیث همان میزان آسیب را نه تنها به مورتی‌ها، بلکه به ریک‌ها هم وارد کرد. این بار، مورتی خبیث تصمیم گرفت که بلافاصله زندگی بیشتر از ده-دوازده ریک را در سراسر جهان‌های چندگانه بگیرد.

به نظر می‌رسد مورتی خبیث این کار را انجام داد تا مورتی‌های ریک‌هایی که کشته است، بدون ریک بمانند و راحت‌تر بشود آن‌ها را دزدید و به بردگی گرفت. می‌شود اینجور برداشت کرد که مورتی‌های دزدیده شده گیر یکی بدتر افتاده‌اند اما حداقل شانس این را داشتند که نجات پیدا کنند، درحالی که ریک‌های مرده فقط نیست شده بودند و از خود یک بث، جری و سامر با کلی زخم‌های روانی به جا گذاشته بودند.

7- تبدیل کردن کاراکتر مثبتی به خبیث

ریک اند مورتی

جدیدترین حضور ریک خبیث در اپیزود 6 فصل 4 اتفاق افتاد، که یک نسخه‌ی کامل‌تر از داستان‌سرایی استعاره‌وار “و سپس آنان بیدار گشتند” بود. این بدان معناست که شاید نقش پلید مورتی در اینجا زیاد برجسته نباشد اما در آینده معلوم می‌شود.


بهترین سریال های انیمیشنی مناسب کودکان که میتوانید همراه خانواده ببینید!


در کمال تعجب، جدیدترین حضور مورتی پلید نشان داد یک نسخه‌ی تبهکار یا خبیث از آقای پوپی‌باتهل در کنارش با همراهی لشکری از ریک‌ها و گازورپازورپیایی‌های مذکر چگونه خواهد بود. اینکه چرا و چگونه مورتی پلید توانست چنین کاری با آن کاراکتر کند را شاید بعداً فهمیدیم… شاید هم نه.

6- مورتیِ مدیر کمپین را اخراج کرد

ریک و مورتی

ما معمولاً شخصیت رقابت‌طلب و هوشمندی از مورتی در سریال نمی‌بینیم. لعنتی! حتی می‌شود گفت مورتیِ “اصلی” خودمان هم کاملاً بی‌عرضه است البته اگر از خیر شیطنت‌های چندبعدی بی‌شمار او بگذریم. برای همین هم دیدن یک مورتی که مدیر کمپین باشد احترام‌برانگیز است.

او کارمندی خوب و با استدلال‌های بالغانه و دقیق نیز بود. احتمالا او تا اینجا باهوش‌ترین مورتی کار بوده است. جای تاسف دارد که مورتی پلید، چشم دیدن چنین مورتی‌ای را نداشت، برای همین او را اخراج کرد و در عوض، قبل از بازی دادن او در آخر کار، به یک مورتی الکلی تبدیلش کرد.

5 – طرح سازمان‌یافته‌ی ترور

ریک اند مورتی

عمل چنین شرورانه‌ای جای بحث دارد از این لحاظ که آیا مورتی پلید با برنامه‌ریزی این کار را انجام داده یا نه. با شناختی که از او داریم، احتمالا برنامه‌ریزی داشته و این جریان در طول انتخابات بعد از اخراج مورتی مدیر کمپین اتفاق افتاده است.


بهترین سریال‎ های انیمیشنی که حتما باید آنها را ببینید؛ از جک سامورایی تا بوجک هورسمن


یک ریک بازپرس ناشناس شواهد ظاهرا مشکوکی را به مورتی مدیر کمپینی که از کار بیکار شده بود، به قصد ترور مورتی پلید ارائه داده بود. مورتی مدیر کمپین شکست خورد و حتی باعث شد مورتی پلید با یک لغزش زمین، پیروز شود. دوباره می‌گوییم، احتمال زیادی وجود دارد که در تمام این مدت، مورتی پلید برای اطمینان از پیروزی‌اش در انتخابات در این شرارت دست داشته باشد.

4- به قتل رساندن یک مورتی صادق

ریک و مورتی

مورتی پلید بعد از وادار کردن مورتی مدیر کمپین به ترور او و اینکه اجازه دهد انتخابات را در همین حین ببرد، کارش با او تمام شده بود. بعد، به ریک‌های امنیتی‌اش دستور داد تا در طی یک اقدام بی‌رحمانه، از مورتی مدیر کمپین خلاص شوند.

مورتی مدیر کمپین را به همراه “مستندات” مورتی پلید به خلاءِ فضا پرتاب کردند. لحظه‌ی رقت‌انگیز و غمگینانه‌ای بود چرا که این مورتی، یک مورتی باهوش بود و در سرش نیت‌ها و اهداف بزرگ و خوبی داشت.

3- سیاست‌مدار دروغگو

ریک اند مورتی

شکی وجود ندارد که مورتی پلید، با توجه به میل شدیدش نسبت به طرح‌ها و توطئه‌ها و همچنین از بین بردن دشمنانش، خبیث‌تر از ریک همیشگی است. مورتی پلید در یک کشتار ماکیاولی سنگ‌دلانه، برنامه‌ریزی کرد که در انتخابات سیتادل پیروز شود و از هر روش دموکراتیک لازمی که می‌شد، بهره گرفت.

مورتی پلید ظاهراً از احساسات ضعیف جمعیت مورتی‌های سیتادل سوءاستفاده کرد و از سکوهای اقتصادی و اجتماعی جعلی استفاده کرد تا نظر رای‌دهندگان را به خود جلب کند و خود را پیششان عزیز کند! ظاهراً به نظر می‌رسد این کار در انتخابات امروزه امری کاملاً طبیعی باشد اما شالوده‌ی مورتی پلید برای این کار، تعداد زیادی از اجساد مرده بود.

2- کشتار اداری

ریک و مورتی

به محض اینکه مورتی پلید توانست در بالاترین مرتبه‌ی سیتادل قرار بگیرد، بلافاصله با سیاست‌مداران آن‌جا دیدار کرد. در آن‌جا، ریک کاپیتالیست همه‌کاره بود چرا که قدرت اقتصادی را در اختیار داشتند.


سریال های شبیه Rick and Morty ؛ از Bob’s Burgers تا Futurama (بخش دوم)


حالا راه حل مورتی پلید چه بود؟ با کشتن تمام ریک‌های تاجر که نمی‌خواستند سختی‌های اقتصادی خود را تسلیم مورتی پلید کنند!

1- قانون توتالیتر

ریک اند مورتی

و اما آخرین عمل پلیدانه اویل مورتی در سریال ریک اند مورتی! تمام برنامه‌های مورتی خبیث به اینجا می‌رسند که، سرسختی ریک‌های کاپیتالیست و تهدیدهای توطئه‌آمیزی که اختراع شده‌اند، به مورتی این امکان را می‌دهند که اقدامات متقابل خیلی شدیدی برای جامعه‌ی جدیدش انجام دهد.

مورتی پلید خیلی سریع دوره‌ی اوج خود درسیتادل را به یک دیکتاتوری تبدیل کرد که در آن هرکسی مخالف یا منتقد مدل موهای او بود را کشت. اینکه چقدر سریع این اتفاقات افتادند کمی مسخره و باورنکردنی است اما اگر از این چشم‌پوشی کنیم، او جایگاه خودش را به عنوان فرد خبیث اصلی سریال ریک و مورتی ثبت کرد.


[1] Showrunner شورانر – در صنعت تلویزیونی هالیوود، شورانر علاوه بر عنوان تهیه‌کننده اجرایی سریالهای تلویزیونی، سرپرستی نویسندگان را نیز بر عهده دارد. یک فرد به عنوان شورانر اغلب همان وظایف سرپرست نویسندگان، تهیه‌کننده اجرایی و ویراستاری اسکریپتهای باقی نویسندگان را بر عهده دارد. در دنیای فیلم کارگردان به عنوان کنترل نهایی محصول تولید شده نقش دارد ولی در سریالهای تلویزیونی شورانرها از کارگران نیز برتر و بالاتر قرار می‌گیرند. در سریالهای تولید شده شورانرها پس از پخش تلویزیونی چند اپیزود از سریال و سپس بررسی و تحلیل واکنشهای بینندگان، روال و روند وقوع حوادث بعدی سریال را به نحوی هدایت می‌کنند تا جذابیت حوادث برای بیننده بیشتر شود و تعداد بیننده بیشتری برای سریال جذب شوند. از این رو شورانر در این حیطه وظیفه جذب حمایتهای مالی سریال را نیز بر عهده دارد.


شما هم اگر اقدام پلیدانه دیگری از اویل مورتی در ریک اند مورتی به خاطر دارید، حتما آن را در کامنت ها بنویسید.