این فرهنگ های پر جنب و جوش مدت ها قبل از پی ریزی نمایش های مد، سبک های مد خود را راه اندازی کردند.

با بررسی سبک های مختلف فرهنگی در مد در خدمت شما هستم. بسیاری از سبک های جهانی زود گذر نیستند.این سبک ها حاصل سنتی چند صد ساله هستند و با تغییر فصول از مد خارج نمی شوند: مهره بافی های چشمگیر ماسایی در سرنگتی(دشتی پهناور در شرق آفریقا)، تا های بی شمار سربند آبی رنگ تَوارِقی در صحرا، تارتان اسکاتلندی( پارچه های چهارخانه پشمی). در اینجا بعضی از مدل های دیدنی و مردمی که آنها را می پوشند، وجود دارد.

مهره ها……………………………………………………. ماسایی    

                                                               برجسته ترین تصاویر از سبک های مختلف فرهنگی در مد که باید ببینید

ماسایی ها مردمانی نیمه عشایر هستند که در چمنزار های سرنگتی به گاوداری مشغولند، به همین خاطر برای یافتن چراگاهی بهتر از مکانی به مکان دیگر در حال حرکت هستند. ماسایی ها سَبُک اما همراه با شیوه ای خاص سفر می کنند. آنها خودشان را با مهره بافی های که به طرز استادانه ای ساخته اند، می آرایند. گردبند هایی بلند و پهن، گوشواره هایی که همچون آبشارهایی آویزان هستند و دستبند ها .طراحی و سایز هر یک از اینها نشان دهنده سن، هویت و موقعیت اجتماعی است.

برجسته ترین تصاویر از سبک های مختلف فرهنگی در مد که باید ببینید

عناصر سبک، سر زنده و متمایز مهره بافی ماسایی در هر دوره ای طراحان را به خود جذب کرده است . به طوری که در دهه ی گذشته، ماسایی برای حفظ هویت فرهنگی خود و مقابله با اخذ بی اجازه طرح هایشان توسط بعضی از خانه های مد مارک تجاری خودشان را دارند.

قبل از استفاده ی این مهره بافی ها توجه داشته باشید که: رنگ نقش کلیدی دارد. مهره سفید رنگ نماد شیر ; قرمز، خون ; سیاه، پوست ; و نارنجی، سخاوت. رنگ آبی هم به خاطر رنگ آبی آسمان،نماد خداست. گفته می شود رنگ سبز نشان دهنده رشد گیاهان بعد از بارش باران است، که نماد صلح ماسایی می باشد.

مهره ها………………………………………………………….یوروبا

یوروبا

امروزه بیش از بیست میلیون، یوروبایی ـ مردمی که گفته می شوند نخستین پیروان voodoo می باشندـ دارای یک سنت مهره بافی هستند که از قرن ششم می آید. تاج های مهره سازی شده که اغلب بر روی آنها پرندگانی تجسم شده اند که به نظر در حال پرواز هستند، این تاج ها معیاری برای فرهنگ محسوب می شوند. اما در طی بالماسکه های سالانه ی Egungun است که مهره بافی واقعا به چشم می آید، با هنرمندانی تماماً مخفی شده در پارچه هایی پوشیده از مهره ها، به طوری که به عنوان انسان غیر قابل تشخیص می شوند.

یوروبا

برای یوروبای ها که اکثر آنها در نیجریه زندگی می کنند، مهره بافی مقدس است هم پوشیدن آن (پاتریشیا جیکوبز محققی است که یاداور می شود منجوقها به عنوان سفیران آسمان عمل می کنند) و هم پدید آوردن( صنعت گران می توانند وارد حالتی خلسه وار شوند ،که ملهم از نیروی خاص مهره بافی است). بهترین راه برای تجربه ی این سبک باشکوه، زمان بازدید شما از یکی از این بالماسکه ها ست، که نمایانگر ملاقات اجداد مرده و ارواحی است که برای راهنمایی و نصیحت زنده ها آمده اند. این جشنها می توانند هفته ها طول بکشد با صدای طبل های پیاپی همراه با پایکوبی و جست و خیز بازیگران، ودستانی باز، به نحوی که تصور می شود بدون لحظه ای دریغ به آسمان باز خواهند گشت.

مهره ها………………………………………………….. بومیان آمریکایی

در آمریکای شمالی، جایی که کهن ترین مهره های یافت شده تاکنون، مربوط به یازده هزار سال قبل از میلاد است، تاریخچه ی مهره بافی شدیداً با قبایل بومیان آمریکایی که در دشتهای غربی رودخانه ی میسیسیپی زندگی می کنند، گره خورده است. نیاز به توانایی برای جابه جایی سریع در میان راه های غرب امریکاـ کوچ به خاطر خشکسالی، کمبود گاومیش، یا جنگ با قبایل دیگرـ باعث شده که بومیان آمریکایی تلاشهای خود را بر روی مواردی که دارای قابلیت حمل ساده تری هستند، متمرکز کنند.

در شرق برخی از قبایل از پوسته ی صدف های دریایی مهره هایی درست می کردند که wampum گفته می شد این مهره ها به عنوان ارز دارای ارزش بسیاری بودند، همچنین هم به عنوان پیشینه ی تاریخی و هم جواهر کاربرد داشتند. وقتی که این مهره ها به صورت کمربند به هم متصل می شدند مانند امضای سند، نشانه ای برای توافق بودند.

بهترین شرط شما برای خرید مطمئن مهره بافی های بومی آمریکایی یک powwow (گردهمایی بومیان آمریکای شمالی که با جشن و رقص و آواز همراه است) رسمی است، که هم بعنوان پیوند اجتماعی و هم نمایشی قبیله ای به کار می رود. چنین گردهمایی هایی شامل قبایل متعدد و بازیگرانی با حرکاتی پر جنب و جوش هستند.


همچنین بخوانید »

سنت و لباس عروس/ سفر به نقاط مختلف جهان برای درک رابطه سنت و لباس عروسی

نگاهی کوتاه به سوزن‌دوزی سنتی ایران

با نظریه های ترویج مد آشنا شوید


سربند ها………………………………………………………….. تَوارِق

تَوارِق

توارق نامی است که اعراب به قومی بزرگ در شمال آفریقا داده اند، آنها به دین اسلام در آمده اند و زبان ادبی و تحریری آنها عربی است.

خارجی ها به توارق مردان آبی می گویند، که بازتاب حجاب و دستار هایی هایی است که بر روی پوستشان کشیده شده است، یکپارچه شدن مرد وحجاب. نخستین حجاب(نقاب ) مرد جوان با آیات قران همراه است، بنابراین حجاب هم امری روحانی است ـ معتقدند پوشش صورت موجب دوری از شر است ـ و هم به عنوان فیلتری در مقابل وزش شن و ماسه بیابان کاربردی است

شما نمی توانید یک حجاب سنتی توارقی را از بازار خریداری کنید، زیرا این پوشش یکی از متعلقات مذهبی است و فقط توسط مردان پوشیده می شود. مرد توارق سرپیچش را فقط در مقابل اعضای نزدیک خانواده بر می دارد، او آشکار شدن دهان و بینی را در مقابل غریبه ها موجب شرمساری قلمداد می کند.

سربند ها…………………………………………………کوسا

کوسا

زن امروزی که با سربندی رنگارنگ در خیابان بروکلین در حال قدم زدن است مرهون سبکی عاریه ای از فرهنگ هایی مانند کوسا است، مردمی که بیش از چهارصد سال است در منطقه ای حفاظت نشده در شرق آفریقای جنوبی سکونت گزیده اند. آلیسیا لاما از انیستیتوی لباس هنری موزه میترو پولیتن ـ بخشی که سالانه Met Gala را برگزار میکند، نمایش سالیانه ی ماه مه از مد پیشروـ در مورد سربند های سنتی زنان آفریقایی می گوید”آن بخشی از یک مجموعه است. نماد به خصوصی نیست. آن یک تاکید ظریف است، یک آذین.”

با افزایش سن زن کوسایی اندازه سربند او هم تغییر می کند .اما در مناسبت های خاص پیچ و تابهای سربند در سطوح متغیری زده می شود ـ چنانچه نیم نگاهی به میان جمعیتی که در یک عروسی کوسایی شرکت کرده اند بیاندازید دریایی از شکلها و رنگها را می توانید مشاهده کنید.

برای اخذ تکه ای از سبک برجسته کوسایی، باید از بازار روستای Mgwali در دماغه ی شرقی دیدن کنید و پارچه ی ساخته شده توسط صنعتگران محلی را انتخاب کنید، که قوه تخیل شما را تسخیر می کند. هیچ شیوه ی مشخصی برای بستن سربند وجود ندارد، بنابراین مطمئن شوید که چشمان خودرا برای دیدن خریدران کوسایی با سرپیچ های خلاقانه ای که شما هم می توانید روی خودتان امتحان کنید، باز نگه داشته اید .

سربند……………………………………………………………… NIHANG

NIHANG

بزرگترین دستار ثبت شده NIHANG مربوط به یکی از سران سیک می باشد و در حدود چهار صد متر است، و دربردارنده ی بیش از یکصد گیره و پنجاه و یک نماد مذهبی از جنس فلز می باشد.

چهار صد سال قبل مغول ها به هند کنونی حمله کردند. NIHANG را وارد کنید ـ کروکودیل معنا می شود که نشان دهنده ی خشونت و بی باکی است ـ سیک فرقه ای است که به واسطه ی هنرهای رزمی و مهارت در شمشیر زنی شناخته می شوند . سرپیچ های آبی با پیچ خوردگی های طولانی، مو های کوتاه نشده، حجم زیادشان ،(دستار های بونگا به معنای واقعی کلمه سنگر های محکمی هستند) در اصل یک وسیله دفاعی در مقابل شمشیر مغول ها بود.

 

اگرچه در دنیای مدرن این آیین از نظامی گری به سمت معنویت تغییر مسیر داده است، هر سال بهار جنگجویان دستار به سر در منطقه ی پنجاب هند برای هولا موهالا که جشنی است برای ستایش نیرو های نظامی جمع می شوند. قدمت این جشن به قرن 18 میلادی می رسد. در سومین و آخرین روز این جشنواره، جنگجویان سوار بر اسب ایستاده به مبارزه ساختگی  با شمشیر می پردازند، گاهی اوقات یک جنگجو در مقابل ده نفر مخالف قرار می گیرد.

پارچه ی چهارخانه…………………………………………………….اسکاتلند

این اسکاتلندی ها بودند که پارچه چهارخانه را روی نقشه مد گذاشتند. امروزه ممکن است یک بازدید کننده از تپه های سر سبز اسکاتلند برای جستجوی مخفیانه طرح های کیلت تا حد زیادی نا امید شده باشد. اما خوانده شدن این طرح ها با عنوان کیلت های طرح چهار خانه (kilt pattern plaid، دامنهای پلیسه دار چهارخانه) عنوان اشتباهی است که در جزایر بریتانیا به این طرح پارچه داده اند. این طرح ها در اسکاتلند، رسماً با عنوان تارتان شناخته می شود.

اگر به دنبال طبقه خاصی از تارتان هستید، می توانید از اداره ثبت تارتان های اسکاتلندی(The Scottish Register of Tartans ) بگیرید، همینطور اداره مرجع تارتان های اسکاتلند(the Scottish Tartans Authority ) هم در پیدا کردن محل خرید آن به شما کمک می کند. بهترین راه برای دیدن یک تارتان در شکوه تمام آن تماشای مسابقات هایلند است، که در آخر هفته تابستان در اسکاتلند برگزار می شود. قوانین رسمی این مسابقات پوشیدن کیلت توسط شرکت کنندگان الزامی می داند تا شرایط مساعدی برای شرکت در رقابتی که دارای رویداد هایی چون پرتاب تنه درخت است، داشته باشند( نیم تنه ای را به اندازه یک پایه تلفن در نظر بگیرید). همچنین تعداد زیادی از نوازندگان تارتان پوشِ سازهای سنتی (bagpipe) وجود دارند و دختران جوانی که به رقص سنتی (Highland fling) مشغولند، رقصی هیجان انگیز که به نظر شبیه باله ای است که روی یک pogo stick انجام می شده است (یک چوب بلند با دسته هایی در بالا و پایه هایی در پایین، شخص با قرار گرفتن روی آن میتواند حرکاتی جهشی انجام دهد.)

پارچه ی چهارخانه………………………………………………………… پانک

پانک

تارتان حرکت خود را به عنوان یک ضد فرهنگ در قرن هجدهم میلادی آغاز کرد، زمانی که به عنوان اونیفورم نظامی برای گردان سیاه در طی تلاشهای جیمز فرانسیس ادوارد استوارت در سال 1715 برای تصاحب تخت پادشاهی، انتخاب شد. پس از شکست گردان در نبردی که در سال 1746 صورت گرفت، تارتان ها به مدت یک قرن در بریتانیای کبیر ممنوع بودند. بعد از آن پوشیدن تارتان باعث ایجاد یک بیانیه ی سیاسی شد. فرهنگ پانک در دهه ی 1970 متولد شده و اغلب در خیابانهای لندن دیده می شود، ملکه الیزابت دوم Royal Stewart را به عنوان تارتان شخصی خود انتخاب کرد.

طراحی به نام وایوین وستوود با معرفی پانک در مسیر اصلی مد، اعتبار زیادی کسب کرد. در استایل پانک خیابانی، تارتان در کنارگل میخ های فلزی، چرم و شکاف ها و پارگی ها قرار می گیرد.

پارچه چهارخانه……………………………………………..وسترن های آمریکایی

وسترن های آمریکایی

اگر چه در ابتدا پارچه های چهارخانه به حوضه ی استعمار، گره خورده است ـ گزارشها مبتنی است که ریشه های buffalo plaid’s (پارچه های چهارخانه قرمز و سیاه) با نام یک تاجر اسکاتلندی به نام Jock McCluskey ظاهر می گردد، کسی که تارتانهایش را در میان بومیان آمریکایی معامله می کرد، پارچه هایی که برای آنها به خوبی چرم بوفالو بودند ـ آمریکایی ها یک پارچه چهارخانه ی با کیفیت را تولید کردند، که در غرب آمریکا ایجاد شد و مورد علاقه چوب بُرها و گاو چرانها قرار گرفت. یکی از مشهورترین طرفداران این پارچه های چهار خانه پل بونیان بود که در سال 1914 در یک بروشور تبلیغاتی شرکت چوب بُری آن را پوشید.

امروزه پارچه ی چهارخانه انتخاب پارچه معیار ایالات متحده است، مهیا ساختن گرانج راکر ها، اسکیت باز ها، هیپستر ها و نو صنعتگر ها .(حتی با آلن بونئوسِ فضانورد به فضا رفت).