پیشگیری کنید تا خود و خانواده تان را سالم نگه دارید! 

3 راه اصلی انتقال کرونا را می دانید! این روز ها همه از ترس این ویروس ها در خانه هایشان پناه گرفته اند! آیا خانه ها مان امن هستند! 3 راه اصلی انتقال کرونا چیست که خانه ها را برایمان امن ترین مکان کرده است؟؟؟

کرونا ویروس، یا به عبارت دیگر کووید 19 بیماری فوق خطرناک و کشنده ای است که خیلی هم واگیر دار است! با سرعت بسیار بالایی از افراد ناقل به افراد سالم منتقل می شود! و با وجود اینکه به تازگی به وجود آمده تقریبا به تمام کشور های دنیا شیوع پیدا کرده!!!

در این کزارش هدف اصلی ، بررسی راه های انتفال اصلی ویروس است! چرا که همواره پیشگیری بهتر از درمان است! پس تا انتها با ما همراه باشید!


درس هایی که از کرونا یاد گرفتیم ؛ فاجعه ای بسیار آموزنده

اپلیکیشن های پلی استور بعد از کرونا ؛ اپ ها هم از کرونا در امان نیستند!!!! 

کفش ها میزبانی مهربان برای کرونا !!! با کفش های آلوده چه کنیم؟؟؟


چگونه شدت شیوع کووید 19 اندازه گیری می شود؟

وقتی ویروسی جدید و مرگبار به وجود می آید ، دولتمردان اعلام حالت اورژانسی میکنند! پس از آن باید محاسبه شود این ویروس تا چه حد واگیر دار است!

به عبارت دیگر باید بررسی شود این ویروس چه فاصله ای را با چه سرعتی طی میکند! در نهایت بر همین اساس میزان واگیر داری تعیین می شود!

یکی از مقیاس هایی که به این منظور در نظر گرفته می شود «ro» است! این مقیاس به معنی تعداد متوسط افرادی است که در یک جامعه بدون پوشش ایمنی خاص به این بیماری مبتلا می شوند!

«RO» بیماری باید از 1 بالاتر باشد تا بیماری واگیر دارد محسوب شود!

کووید 19 مقیاس «RO» به اندازه ی 2 تا 2.5 دارد! یعنی هر فرد بیمار به احتمال زیاد 2 تا 2.5 نفر را بیمار میکند! «RO» ی آنفولانزای ساده ،1.28  است. این در حالی است که سرخک 12 تا 18 «RO» دارد!

بر اساس اطلاعات به دست آمده از این مقیاس می توان فهمید که کووید 19 واگیر داری بیشتر از آنفولانزا و کمتر از سرخک دارد!

اما نکته ای که تمام مردم جهان ، از پزشکان و دولتمردان گرفته تا مردم عادی را نگران کرده سرعت گسترش این بیماری و میزان بالای مرگ و میر در آن است!

این را هم بگوییم که «RO» در این بیماری ثابت نمی ماند . وقتی مردم رعایت می کنند و فاصله ی اجتماعی را حفظ می کنند این مقدار پایین تر می آید!

پس کرونا چطور تا این حد فراگیر بوده است!

در پاسخ به این سوال باید به خودمان برگردیم! البته پاسخ این سوال روشن خواهد کرد که همیشه و همیشه پیشگیری بهتر از درمان است! ما باید راه های اصلی انتقال این ویروس را بدانیم.

و خودمان از این راه ها جلوگیری کنیم! در این صورت، که اقدامی پیشگیرنده محسوب میشود، شدت فراگیر بودن این بیماری هم کم می شود!

راه اول ؛ انتقال از فرد به فرد

این راه اصلی ترین راه انتقال است! وقتی فرد بیماری سرفه یا عطسه میکند و با دستمال جلوی دهانش را نگه نمی دارد چه اتفاقی می افتد؟؟ خیلی ساده است!!!

میلیون ها ویروس کووید 19 را به همه جا پخش میکند! این ویروس ها در هوا پخش می شوند! ذرات تنفسی ویروسی روی بدن و لباس شما فرود می آیند!

و از آنجا که چتر بازان ماهری هم هستند به احتمال زیاد راه خود را به درون دهان و بینی شما پیدا می کنند! خانه ی گرم و نرم برای لانه گزینی آماده است! شما از این به بعد ناقل هستید !!!!

البته ممکن است خودتان هم متوجه سرفه و عطسه دیگران نباشید! اما داستان از این قرار است! هر فرد عادی در طول روز 23 بار دست هایش را به صورتش می زند!

در بهترین حالت از 23 بار لمس صورت 12 بار دستان شما آلوده به ویروس است!!! پس از لمس صورت ویروس وارد سیستم تنفسی شما خواهد شد! در این صورت هم شما ناقل خواهید بود!

نکته ی جالب دیگری هم هست!!! حتی یک فرد ناقل هم با دست زدن به دهانش و سپس سایر قسمت های بدنش ممکن است آن قسمت ها را هم آلوده کند! پس به شدت از افراد بیمار فاصله بگیرید!!! حتی از لباس هایشان!!!

کووید 19 چند ساعت بر سطوح مختلف دوام دارد؟؟

همه ی ویروس ها بر سطوح قرار میگیرند و منتظر می مانند تا ما را آلوده کنند! وقتی می گویم سطوح ،منظور میز و در و دستگیره و قهوه ساز و هر سطحی است که ممکن است در دسترس یک ناقل قرار داشته باشد!

ساده بگویم ، هر چیزی که دور و برتان هست و استفاده عمومی دارد پر از ویروس است!

اگر می پرسید چگونه ؟باید بگویم خیلی ها علائم ندارند و اصلا نمی دانند بیمارند! یک عطسه ی ساده دست ها را آلوده میکند! بعد فرد دست آلوده را به قهوه ساز می زند!

شما هم با دست قهوه میریزید ! بعد هم احتمالا دست های خودتان را به دور دهانتان می کشید! و در نهایت … بله … شما هم یک بیمارید!!!

شاید برایتان خیلی خنده دار باشد! اینکه سطحی موجب انتقال ویروس باشد! اما تحقیقات همینی را ثابت میکند که در این گزارش گفته شده!!!

تحقیقات ثابت کرده در طول 2 تا 4 ساعت کاری ، یک ویروس کاملا بی خطر و غیر فعال روی سطح میز می تواند 40 تا 60 % از کارکنان یک شرکت را آلوده کند! مشتریان هم از این قاعده مستثنی نیستند! و این یعنی اوج فاجعه!!!!

راه دوم؛ انتقال مدفوع به دهان

راه دوم زمانی اتفاق می افتد که ذرات آلوده وارد دهان فرد سالم شوند! خیلی ترسناک به نظر می رسد اما برای بسیاری ازبیماری ها از جمله کووید 19 راه انتقال خوبی است!

خنده دار هم نیست! عدم رعایت بهداشت دست افراد را آلوده میکند! فرد بیمار دست آلوده ی خود را به جایی می زند! و سایرین را به همین راحتی بیمار میکند!

شاید هم غذای تان روی سطح آلوده ای بیافتد! برای برداشتن غذا اقدام کنید! دست ای آلوده را به دهانتان بزنید ! و در نهایت شما هم بیمار شوید!

این را هم بگویم که در نمونه های مدفوع افراد بهبود یافته تا هفته ها کووید 19 دیده شده است! مراقب بهبود یافته های دور و برتان هم باشید!!! و همیشه و همیشه بهداشت را رعایت کنید!!!

بارداری و شیر دهی در دوران کرونا

محققان هنوز نمی دانند که آیا کووید 19 از راه بند ناف یا در حین شیر دهی به نوزاد انتقال می یابد یا خیر!!!

در تحقیقاتی که در چین و بر روی 38 خانم باردار کرونا مثبت انجام شد به این نتیجه رسیدند که هیچ یک از اندام بارداری مانند جفت به ویروس آلوده نشده است!

اما از آنجاییکه که احتیاط شرط عقل است به مادران توصیه می شود که در صورت داشتن این بیماری از نوزادان تازه متولد شده ی خود فاصله بگیرند!

غذای ویروسی بیمارمان میکند؟؟؟

ویروس برخلاف باکتری عمل میکند! باکتری در غذاها با سرعت بالا تولید مثل می کند ! اما تا به حال نشانه ای از انتقال بیماری بر اثر خوردن غذای آلوده گزارش نشده است!

خون آلوده بیمارمان میکند؟

هزاران بیماری در دنیا از این طریق انتقال پیدا میکنند! اما خوشبختانه کووید 19 اینگونه نیست! حتی از پلاسمای افراد بیماری که پادتن این بیماری را در بدن خود دارند برای درمان سایر بیماران هم استفاده می شود!!!

حرف آخر

ما هنوز این مهمان ناخوانده را به خوبی نمی شناسیم! پس احتیاط کنید! احتیاط کنید! احتیاط کنید!