در ادامه به معرفی شش ویژگی پنهان اندروید پرداخته ایم که می‌توانید از آن ها استفاده خوبی داشته باشید. شرکت های مختلفی در صنعت تلفن هوشمند به تولید اسمارتفون می پردازند. برای مثال باید به سامسونگ، هوآوی، آنر یا برخی دیگر اشاره کرد که هر یک مدل های متعددی را در سبد محصول خود دارند.

اگرچه برندها متفاوت است اما در واقع تمامی گوشی های اندرویدی از ماهیت نرم افزاری مشابهی برخوردار هستند که تقریبا باید آنها را مدل های یکسانی دانست. برای مثال قابلیت اپ دوگانه ویژگی است که در آیفون تقریبا مشاهده نشده اما اندروید چند سالی است با این ویژگی همراه بوده و افراد می توانند همزمان دو اپ را داشته باشند.

یا ویژگی Smart Lock که به افراد اجازه می دهد در خانه گوشی قفل نشده و در خارج از خانه گوشی را قفل داشته باشند. لازم به ذکر است که همه ویژگی ها و ابزار هایی که در ادامه معرفی می کنیم، ممکن است در اسمارت فون های مختلف ظاهر یا کارایی دقیقا مشابه نداشته باشند، دلیل آن هم این است که همه سازندگان گوشی های اندرویدی، رابط کاربری مخصوص خود را در محصولات خود نصب می کنند تا با رقبا تفاوت داشته باشد.

در این مطلب قصد داریم شما را با شش ویژگی پنهان اندروید آشنا سازیم، با ما همراه باشید.

قابلیت کنترل اعلان

با لمس طولانی مدت روی اعلان، یک پنجره دیگر باز می‌شود که از آنجا می توانید انتخاب کنید که اعلان مورد نظر را با صدا یا بی صدا کنید. در این بخش دو گزینه Alert و Silent دیده می شود. گزینه Alert به اعلان های آن اپلیکیشن اجازه می دهد که با صدا اعلان را نمایش دهد و گزینه Silent هم آن را بی صدا می کند ولی در منوی اعلان ها به نمایش در می آید.


بیشتر بخوانید: نحوه فعال سازی دارک مود در دستگاه های مختلف


شش ویژگی پنهان اندروید

افزودن توضیحات به ویدئو یا تصویر

Live Caption یک ویژگی تقریبا جدید و تحسین برانگیز است که به آرامی راه خود را در دستگاه های مختلف باز می کند. وقتی این قابلیت فعال است، به طور خودکار به همه ویدیو ها، پادکست ها و فایل های صوتی گوشی شما، زیر نویس یا همان کپشن اضافه می کند. اهمیتی ندارد که ویدیو پخش شده در دستگاه بیصدا (mute) باشد یا خیر، Live Caption به هر حال می تواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

از آنجاییکه این ویژگی سال گذشته معرفی شده، گوگل قابلیت Live Caption خود را به دستگاه هایی غیر از Pixel مثل Galaxy S20 سامسونگ یا OnePlus 8 ها گسترش داده است. هنوز لیست مشخصی برای دستگاه های پشتیبانی کننده در دسترس نیست، اما اصلی ترین نکته این است که دستگاه باید سیستم عامل اندروید 10 داشته باشد.

در واقع برای روشن کردن Live Caption یا چک کردن وجود این قابلیت، اپلیکیشن Settings را باز کرده و عبارت Live Caption را جستجو کنید. لازم به ذکر است که محل قرارگیری این ویژگی در اسمارت فون های مختلف یکسان نیست، بنابراین بهترین راه برای پیدا کردن آن، جستجوی آن است.

استفاده یک زمان از دو اپ

یکی از ویژگی هایی که کاربران اندروید بدون شک از آن لذت خواهند برد، استفاده همزمان از دو اپ است. ویژگی که در آیفون مشاهده نخواهید کرد. برای مثال شما با این قابلیت همزمان می توانید به چک کردن ایمیل در جیمیل بپردازید و در سوی دیگر Google Doc را هم داشته باشید.


بیشتر بخوانید: 5 برنامه ضروری و رایگان Windows 10 


برای استفاده از این قابلیت کافی است دکمه تعویض اپ در نوار ناوبری را لمس کنید، اگر از ژست های حرکتی اندروید 10 استفاده می کنید، از پایین نمایشگر به سمت بالا سوایپ کرده و نگه دارید تا به بخش مولتی تسکینگ رفته و روی کارت اپ بالایی کلید کرده و گزینه Split Screen را انتخاب کنید. اولین اپلیکیشن به بخش بالایی نمایشگر کشیده می شود و پنجره مولتی تسکینگ در بخش پایینی به نمایش در می آید.

در مجموعه شما می توانید از دو اپ یک زمان استفاده کنید و بسیار کاربردیست، بخصوص هنگامی که نیاز دارید در زمانی علاوه بر اپ اولیه، یک اپ دیگر را هم در گوشی خود اجرا کنید.

ویژگی تصویر در تصویر

شش ویژگی پنهان اندروید

یکی دیگر از قابلیت های جالب این سیستم عامل تصویر در تصویر است. شبیه به  Split Screen بوده و اگر دستگاه اندرویدی شما به پشتیبانی آن بپردازد، فعال کردن ساده ای دارد.

به عنوان مثال، من دوست دارم همزمان با گشت و گذار در توییتر و یا چک کردن ایمیل ها، ویدیو های یوتیوبی را هم تماشا کنم. برای راه اندازی قابلیت تصویر در تصویر، تنها کافی است یک ویدیو رو پخش کرده و دکمه Home را فشار دهید. اگر دستگاه شما از این قابلیت پشتیبانی کند، وقتی اپ پخش ویدیو را ترک می کنید، آن ویدیو در پنجره ای کوچک در نمایشگر دستگاه پخش را ادامه می دهد. حالا می توانید مکان یا اندازه آن را تغییر دهید یا به کلی آن را ببندید.

البته برای فعال کردن ساده تر بهتر است دستورالعمل  Apps & Notifications > Special app access > Picture-in-picture را دنبال کنید.

ویژگی اسمارت لاک

یکی از ویژگی های جذابی که در اندروید می توان یافت، اسمارت لاک یا قفل هوشمند است. این ویژگی به افراد اجازه داده در خانه قفل گوشی را همیشه باز گذاشته و در بیرون از خانه قفل فعال می شود.


بیشتر بخوانید: 5 ترفند گوگل مپ که تا به حال نمی دانستید!!! از پیدا کردن آدرس گرفته تا سفارش غذا!!!


می توانید آن را طوری تنظیم کنید که وقتی در مکان خاصی قرار دارید، گوشی همیشه باز باشد. همچنین می توانید کاری کنی که هر زمان در حال کار با گوشی هستید، قفل گوشی باز باشد. مثلا وقتی در حال قدم زدن باشید و گوشی را کنار صورت خود نگه داشته اید و یا با بلوتوث به هدفون بیسیم وصل شده اید، قفل گوشی باز بماند.

برای اینکار ابتدا به آدرس Settings > Security > Smart Lock بروید و کد PIN خود را وارد کنید. از این بخش می توانید می توانید انتخاب کنید که این قابلیت در چه مواقعی به کار بیافتد.

شش ویژگی پنهان اندروید

قابلیت اشتراک گذاری وای فای

آخرین مورد از شش ویژگی پنهان اندروید ، اشتراک گذاری وای فای است.  شاید هم نخواهید رمز عبور خود را به کسی بگویید، چرا که آن را در جای دیگری هم استفاده کرده اید. البته با شیوع ویروس کرونا، مهمانی رفتن و یا مهمان آمدن کمتر شده ولی وقتی این بحران سپری شد، این قابلیت می تواند مفید و کارآمد باشد.


بیشتر بخوانید: چگونه در ویندوز 10 فولدر مخفی در دسکتاپ بسازیم!!!


خوشبختانه با اندروید 10، می توانید یک کد QR از اطلاعات شبکه Wi-Fi خود ایجاد کنید و با استفاده از آن به دیگران اجازه دسترسی به اینترنت خود را بدهید.

اگر می خواهید کد QR مخصوص به خود را بسازید و یا یک کد را اسکن کنید، باید به بخش تنظیمات و بعد از آن به آدرس Network > Wi-Fi بروید. اگر اطلاعات شبکه اینترنت خود را به اشتراک می گذارید، روی اسم شبکه کلیک کرده و بعد گزینه Share را انتخاب کنید. اگر هم می خواهید به یک شبکه اینترنتی وصل شوید، روی آیکون کد QR کنار Add Network کلید کنید.

بدون شک موارد فوق کمک می کنند تا در سیستم عامل اندروید تجربه کاربری بهتری داشته باشید.