صحبت درباره ی تروریسم با کودکان واقعا سخت است اما دانستن اینکه چگونه باید با کودکان درباره ی تروریسم صحبت کنیم به ما در این امر بسیار کمک خواهد کرد. زمانی که درک چنین اعمال خشونت آمیزی برای ما بزرگسالان سخت است چگونه می توانیم آن را برای کودکان توضیح دهیم؟

متأسفانه، تروریسم در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم یک واقعیت است و مهم است که این موضوع را با کودک خود در میان بگذاریم.

در ادامه بخوانید »

اضطراب یا استرس جنگ ؛ چگونه اضطراب جنگ را از خود دور کنیم؟

ما نباید کودکان را از مشکلات بزرگسالان محافظت کنیم؟

شما نباید کودکتان را درگیر مشکلات بزرگسالان کنید، به عنوان مثال لزومی ندارد که کودک کلاس اولی شما بداند مادربزرگش منتظر جواب آزمایش پاتولوژی برای تشخیص سرطان است! یا کودک کلاس سومی شما نیازی به دانستن مشکلات زناشویی همسایه ندارد!

اما، او حتما در مورد مسائل دنیای واقعی مانند تروریسم مطلع خواهد شد و فرقی نمی کند از کجا. ممکن است یک نگاه اجمالی به اخبار کند یا از بچه ها در سرویس مدرسه می شنود و در مورد آن صحبت می کند. اکثر بچه ها زمانی که این فاجعه رخ می دهد از آن مطلع می شوند.

پس بهتر است که موضوع را از زبان شما بشنوند. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که آنها اطلاعات دقیق و مناسب سن شان را دریافت می کنند. از طرفی آنها به حمایت عاطفی شما نیاز دارند و می توانید از این راه از تجربه هایتان به عنوان فرصتی برای کمک به فرزندتان در یادگیری نحوه مقابله با شرایط دشوار استفاده کنید.


همچنین بخوانید:توضیح مفهوم مرگ برای کودک ؛ 4 مفهومی که کودکان حتما باید آنها را بدانند!


حتی اگر فکر می کنید برای کودکتان شانسی وجود ندارد که در مورد یک حمله تروریستی بشنود، هنوز هم بحث در مورد آن مهم است. زیرا گفتگوهایی که شما با فرزندتان دارید بر باورهای اصلی او در مورد جهان تاثیر می گذارد.

بسیاری از والدین به اصطلاح قصد دارند بچه هایشان را قانع کنند که هیچ چیز بدی در دنیا اتفاق نمی افتد. اما اتفاقات بد رخ می دهند این بخشی از زندگی است. بنابراین رویکرد سالم تر برای کمک به بچه ها این است که یاد بگیرند در حالی که سختی ها اجتناب ناپذیرند، آنها به اندازه کافی قوی هستند تا بتوانند با هر چیزی که زندگی سر راه آنها قرار می دهد مقابله کنند. یادگیری چگونگی مقابله با درد مهارتی حیاتی در زندگی است.

به فرزندمان چه بگوییم؟

وقتی که زمان صحبت کردن با بچه ها در مورد موضوعات دشوار مانند تروریسم می رسد، معمولا بهترین سیاست ساده و کوتاه صحبت کردن است. چند نمونه از صحبت هایی برای فرزندانتان و مناسب با سن او باشد عبارتند از:

  • کودک پیش دبستانی: “یک فرد بد تصمیم گرفته که به دیگران آسیب برسونه. افراد زیادی برای کمک به کسانی که صدمه دیدن رفتن و ماموران پلیس سخت تلاش می کنن تا بقیه رو از خطر حفظ کنن. “
  • کودکان مدرسه ای:  “یک فرد بد به بعضی افراد آسیب رسونده و تعدادی از اونا درگذشتن. از این آدم های بد تو دنیا زیاد نیستن، ولی هرچند وقت یکبار یه آدم بد این کارهای وحشتناک رو انجام میده. خوشبختانه بسیاری از افسران پلیس، پزشکان و افراد دیگه هستن که به مراقبت از افرادی که دچار صدمه شدن کمک می کنن و به سختی تلاش می کنند تا ما رو از خطر دور نگه دارن. “
  • نوجوانان: “یک حمله تروریستی دیگه اتفاق افتاده. در موردش چی شنیدی؟ «اجازه بدهید نوجوان تان خیلی صحبت کند. اگر قصد صحبت در مورد انگیزه های مذهبی یا سیاسی دارید، مطمئن شوید که این کار را به گونه ای انجام می دهید که نوجوان تان را به این اعتقاد وا نمی دارید که همه ی مردم گروه یا کشور خاصی بد و شرور هستند.”

همچنین بخوانید: با 10 مورد از رایجترین اضطراب های کودکان و نوجوانان آشنا شوید! 


مهم نیست که فرزندتان در چه سنی است، گام های خاصی که برای امنیت ما برداشته می شود و کمک هایی که افراد به صدمه دیدگان می کنند را به او توضیح دهید. حتی می توانید فرزندتان را در کمک به قربانیان شریک کنید. می توانید به همراه او یک کارت پستال تشکر برای پلیس ها و یا یک نقاشی برای قربانیان بفرستید.به فرزندتان این قدرت و اختیار را بدهید تا ببیند چگونه می تواند به نوبه ی خود دنیا را جای زیباتری کند.

فرزندانتان را با واقعیت های زندگی آشنا سازید!

به جای اینکه فرزندانتان را در یک حباب محافظ نگه دارید، به آنها آموزش دهید که چگونه از جراحت های احساسی خود به نحو سالمی مراقبت کنند. بهترین راه برای شروع این فرآیند این است که درباره احساسات گفتوگو کنید.

با فرزندان خود در شناسایی استراتژی های خاص که به آنها کمک می کند تا با ناراحتی ها کنار بیایند، همکاری کنید. در حالی که یک کودک ممکن است از نوشتن در یک مجله لذت ببرد، ممکن است دیگری با راه رفتن احساسات خود را مدیریت کند.

برای فرزندتان مربی ای باشید که او را هدایت می کند نه محافظت. به مهارت های آنها پرو بال بدهید تا بتوانند رشد کنند و بزرگسالانی با اعتماد به نفس باشند که در خود توانایی مقابله با چالش ها را می بینند. اگر می خواهید قدرت ذهنی فرزندتان را افزایش دهید بر قدرت ذهنی خودتان سخت کار کنید زیرا والدین قوی فرزندانی قوی پرورش می دهند.

در ادامه بخوانید: