هنگامی که بحث در مورد عادتهای آزارنده هنگام صحبت کردن است، چیزی که می گویید اهمیتی ندارد بلکه نحوه ای که حرفتان را بیان می کنید اهمیت پیدا می کند. در ادامه 6 مورد از این عادتهایی که باعث آزار دیگران می شود را برایتان شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

عادتهای آزارنده هنگام صحبت کردن

1.بدبین هستید!

بدبینی نوعی پیش گویی است: تحقیقات نشان می دهند اگر انتظار دارید که هنگام ملاقات با افراد آنها از شما خوششان نیاید، به احتمال زیاد پیش گویی تان درست از آب خواهد آمد. از سوی دیگر خوش بینی اجتماعی هم همین تاثیر را دارد. افرادی که انتظار دارند دیگران از آنها خوششان بیاید به طور مثبتی وارد مکالمه می شوند و احساس خوبی در دیگران به جا می گذارند.


همچنین بخوانید:عصب شناسی بدبینی؛ چرا بعضی افراد فقط جنبه ی منفی را می بینند؟


این به این معنا نیست که باید تمام روز احساسات خود را سرکوب کنید، اما در نظر بگیرید که خوش حالی و غم و اندوه همانند یک ویروس مسری هستند. همانطور که ویروس آنفلانزایتان را با عطسه کردن در صورت کسی به او منتقل نمی کنید، ویروس غم تان را هم با چهره ای درهم ریخته به او منتقل نکنید.

2. در مکالمه سلطه دارید!

وال استریت ژورنال در مورد مطالعه ای که در دانشگاه هاروارد در سال 2012 انجام شده است، نوشت: “صحبت کردن در مورد خودمان – چه در گفتگوی شخصی یا از طریق سایت ها و رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر – موجب ایجاد احساس لذت در مغز مثل دریافت غذا یا پول می شود.” پس اگر دوستتان را از شادی خود افشا سازی محروم کنید، مثل این است که او را از یک همبرگر آبدار محروم می کنید. در مکالمات خودشیفته نباشید؛ خودتان را متوقف کنید و به دوست تان شانس صحبت درباره ی خودش را بدهید.


همچنین بخوانید:۹ حقیقت روانشناسی جالب درباره ی رفتار انسانها !!!


3. اغلب حرف دیگران را اصلاح می کنید!

مذاکره کنندگان FBI معتقدند ابزار کلیدی برای برقراری توافق با کسی، متوقف کردن خود و یا آوردن میل فرد مقابل به مکالمه و گوش دادن بیشتر است. شما به سادگی نباید وسط حرف دیگران بپرید، کلمات و یا دستور زبان آنها را اصلاح نکنید و طوری رفتار کنید که آنها متوجه شوند شما فقط گوش می دهید و قضاوت نمی کنید. 

رابین دریک، تحلیلگر رفتاری FBI می گوید: “افرادی که بدون پریدن وسط حرف دیگران به آنها اجازه می دهند که به صحبت خود ادامه دهند، عموما به عنوان بهترین گفتگو کنندگان به شمار می روند.” وقتی خانواده و دوستان احتیاج به کسی دارند تا بدون قضاوت کردن به حرفهایشان گوش دهند، به سراغ این افراد می روند و آنها در ایجاد ارتباط سریع و پایدار بهترین هستند.

4. همیشه به جای “ما” می گویید “تو”

اگر مرتبا از ضمیر تو به جای “ما” استفاده کنید، شخص مقابل تان احساس می کند مورد قضاوت یا تهدید قرار گرفته است. در عوض زوج هایی که تمایل دارند از ضمیر “ما” استفاده کنند به احتمال بیشتری در روابط شان شادتر و خوشحال تر هستند و بیشتر از روابطشان راضی هستند. خوشبختانه اثر “ما” حتی در غریبه ها هم کار ساز است و باعث بروز احساسات فوری، مثبت و آشنایی می شود.


همچنین بخوانید:چطور با همکاری که از ما متنفر است برخورد کنیم؟


5. جملات تان را مانند سوال به پایان می رسانید!

آیا پایان دادن به جملات مانند سوال، واقعا آزار دهنده است؟ در یک مطالعه 85 درصد از افراد معتقد بودند که این مدل حرف زدن نشانی از نامطمئن بودن فرد است 70 درصد معتقد بودند که آزار دهنده است و 57 درصد معتقد بودند که این مدل حرف زدن می تواند مشکلی برای حرفه ی فرد ایجاد کند.

شما می توانید روی پایین آوردن تن صدای خود در پایان جملات تمرین کنید، تا با اعتماد به نفس تر و مطمئن تر به نظر برسید.

6. تند حرف می زنید!

ممکن است به این دلیل تند حرف بزنید که ایده های زیادی از ذهن تان گذر می کنند. اما تند حرف زدن می تواند شما را عصبی و متلاطم نشان دهد و یا اینطور به نظر بیاید که می خواهید به هر قیمتی که شده ایده تان را به فروش برسانید.  مطالعه ای در مورد 1380 تماس تلفنی Telemarketer نشان داد که نرخ صحبت ایده آل در حدود 3.5 کلمه در ثانیه (نه خیلی سریع و نه خیلی کند) با توقف های گاه به گاه است که ثابت می کند شما یک ربات نیستید.

در ادامه بخوانید: