عطر بدن شریک زندگی تان می تواند شما را آرام کند!

برخی رایحه ها بطور آشکار از برخی دیگر جذاب تر هستند و توجه شما را به خود جلب می کنند. اما با توجه به تحقیقات جدیدی که در دانشگاه British Columbia انجام شده است، عطر بدن شریک زندگی تان می تواند سطح استرس شما را پایین بیاورد. در این تحقیق هدف بررسی احتمال کاهش سطح استرس و ایجاد احساس آرامش در خانم ها با استشمام بوی آشنای شریک زندگی شان بوده است.

نتیجه تحقیقاتی که به تازگی در مجله روانشناسی اجتماعی و شخصیت توسط انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده است، نشان می دهد که خانم ها زمانیکه رایحه عطر پاتنرشان را از روی لباس او استشمام می کنند، احساس آرامش بیشتری می کنند.

برای ایجاد این تاثیر نیازی نیست که شریک عاطفی خانم حضور داشته باشد، تحقیقات نشان داده است رایحه تن شریک عاطفی می تواند بدون حضور او نیز ابزار قدرتمندی برای کاهش استرس خانم باشد.

عکس این قضیه نیز برقرار است، به این معنی که عطر بدن افراد غریبه، باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) در خانم ها می شود.


همچنین بخوانید : 7 ماده غذایی که باعث کاهش استرس می شوند


در این تحقیقات از هر زوج، خانم در دو موقعیت استشمام رایحه آشنای تن زوج خود و رایحه یک مرد غریبه مورد بررسی قرار می گرفت و سطح استرس و واکنش های بدن او ثبت میشد.

در این آزمایش مردان یک تی شرت تمیز را برای 24 ساعت می پوشیدند. در طی یک روز آزمایشی، مردان نباید از هیچ گونه عطر، دئودورانت یا هر محصول عطری برای تن خود استفاده می کردند. علاوه بر آن از سیگار کشیدن و خوردن غذاهایی که احتمال تاثیر بر بوی تنش شان داشت محروم شدند. برای اطمینان از باقی ماندن و حفظ رایحه بدن، بعد از 24 ساعت تی شرت ها فریز و در سرما رایحه ها تثبیت می شدند.

سپس خانم ها هدایت می شدند تا از بین تی شرت هایی که نشانه گذاری خاصی نشده بودند، تی شرت زوج عاطفی خود را از بین تی شرت غریبه ها بیابند. در کنار آن، خانم ها تحت آزمون هایی برای اندازه گیری سطح استرس قرار می گرفتند تا تفاوت های سطح کورتیزول در هر مرحله و کارکردهای ذهنی شان ثبت شود. نتیجه شگفت انگیز، کاهش سطح استرس خانم ها هنگام بوییدن رایحه آشنای بدن زوج عاطفی شان بود.


همچنین بخوانید : آسیب های استرس بر سلامت جسمانی و روانی ما چیست؟


محققان برای توضیح چرایی این اتفاق در بدن خانم ها معتقدند این موضوع می تواند یک عامل تحولی باشد که در طی تکامل انسان، در خانم ها ایجاد شده است. دختران در ابتدای جوانی، از غریبه ها می ترسند بویژه از مردان غریبه، پس پاسخ “جنگ یا گریز” واکنش طبیعی بدن بعد از شنیدن رایحه یک مرد غریبه برای آنها است. این پاسخ باعث افزایش سطح استرس در بدن می شود تا میزان هشیاری بدن افزایش یابد و آمادگی برای داشتن پاسخ مناسب موقعیت ایجاد شود.

این واکنش می تواند آگاهانه توسط خانم ها برانگیخته نشود، بلکه اتفاقی است که بطور طبیعی و در اثر طبیعت و تکامل ذهن و بدن خانم ها رخ می دهد.

در ادامه بخوانید :