هنگامی که حرف از ویروس کرونا می شود همه ی ما به یاد تنگی نفس، تب و سرفه می افتیم. اما علائم گوارشی کرونا چه؟ مولکولی که ویروس به آن حمله می کند – آنزیم 2 یا ACE2 مبدل آنژیوتانسین – نه تنها در ریه های ما بلکه در دستگاه گوارش نیز وجود دارد. همین می تواند توضیح دهنده ی تعداد قابل توجهی از مواردی باشد که در آن بیماران علائم گوارشی مانند اسهال، تهوع و استفراغ را نشان می دهند.

مطالعات نشان می دهد که بیش از یک چهارم بیمارانی که با مشکلات گوارشی مانند اسهال، حالت تهوع و استفراغ مواجه می شوند، ممکن است علائم تنفسی نداشته باشند. بر خلاف مطالعه قبلی، که نشان داده بود کمتر از 4 درصد بیماران مبتلا به COVID-19 علائم گوارشی دارند، این مطالعه میزان 11 درصد را نشان می دهد. برخی مطالعات دیگر اظهار داشته اند که این میزان ممکن است 60٪ باشد.

در این مطالعات کوچک، محققان همچنین بیمارانی که علائم دستگاه گوارش داشتند را به پیامدهای بدتر پیوند داده اند. افرادی که علائم گوارشی را گزارش کرده بودند دچار بیماری شدیدتر، تب بالاتر و خطر بیشتری از آسیب کبدی بودند.


همچنین بخوانید:

هر روز زنجبیل خوردن چه تاثیری در بدن خواهد داشت؟

پس از ورود ویروس کرونا به بدن ، چه اتفاقی برای بدن رخ می دهد ؟


در یک مطالعه جداگانه از کسانی که دچار نوع خفیف COVID-19 هستند، محققان کسانی که دچار علائم گوارشی کرونا بودند را با کسانی که فقط علائم تنفسی داشتند مقایسه کردند. آنها دریافتند که 23٪ از این بیماران فقط علائم دستگاه گوارش دارند، در حالی که 57٪ از بیماران دچار علائم دستگاه گوارش و تنفس بودند. همچنین کسانی که علائم گوارشی را تجربه می کردند، زمان بیشتری برای پاکسازی بدن شان از ویروس نیاز داشتند. 

مهاجمان روده

جالب است بدانید که اولین مورد کروناویروس که در آمریکا گزارش شد، علاوه بر علائم تنفسی، دو روز حالت تهوع و استفراغ و اپیزود اسهال نیز داشت. ویروس در نمونه هایی از بینی این بیمار، گلو و نمونه مدفوع او یافت شد. تجزیه و تحلیل نمونه های گرفته شده از دستگاه گوارش 95 بیمار مبتلا به COVID-19، ویروس را در مری، معده، اثنی عشر و رکتوم مشخص کرده است. ویروس همچنین در حدود نیمی از نمونه های مدفوع یافت شده است. 

فرض بر این است که علائم گوارشی در اثر تهاجم ویروس به سلولهای حاوی ACE2 که در روده وجود دارد، ایجاد می شود. این فرض همراه با وجود ویروس در مدفوع، دستگاه گوارش را به عنوان یکی دیگر از مسیرهای ممکن عفونت و انتقال نشان می دهد. به نظر می رسد که SARS-CoV-2 پس از پاک شدن از نمونه های دستگاه تنفسی، چند روز در مدفوع قابل تشخیص است. بنابراین بیمارانی که از COVID-19 بهبود یافته اند یا بدون علامت هستند می توانند بدون اطلاع از آن، احتمالاً خطر انتقال به دیگران را افزایش دهند.

چرا میکروبیوم های شما اهمیت دارند؟

چرا علائم مربوط به روده به معنای ابتلا به COVID-19 شدیدتر است؟ به احتمال زیاد ترکیب میکروبیوم ها – میلیون ها باکتری و ارگانیسم های دیگر که در دستگاه گوارش وجود دارند – بخش مهمی از نحوه پاسخگویی فرد به COVID-19 است.

یک گروه از محققان بر اساس نشانگرهای زیستی موجود در خون، یک نمره خطر در نظر گرفتند که بسته به ترکیب میکروبیوم شما می تواند افزایش یا کاهش یابد. آنها دریافتند که هرچه نمره بالاتر باشد، نتیجه COVID-19 بدتر خواهد بود. سلامت باکتری های روده ما می توانند نقش مهمی در نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن ما به بیماری داشته باشند.

بنابراین حفظ ترکیب میکروبیوم سالم برای مبارزه با COVID-19 مهم است.

اما چطور این کار را انجام دهیم؟ نکته اصلی این است که باید غذا بخورید تا میکروبیوم تان تغذیه شود. خوردن غذاهای گیاهی که خودتان طبخ می کنید و محدود کردن غذاهای فوق فرآوری شده و فست فود نکاتی کلیدی هستند. در حالی که رژیم غذایی خود را با پروبیوتیک های طبیعی مانند ماست طبیعی تکمیل می کنید. این میکروبیوم شما را نه تنها برای COVID-19 بلکه برای سلامتی طولانی مدت بهینه می کند.

در ادامه بخوانید:

کشنده ترین ویروس های جهان که کرونا در مقابل شان قاتلی کوچک است!

تاثیر ژنتیک بر کرونا؛ ژن های شما تعیین می کنند کرونا می گیرید یا نه!