علت افسردگی در کودکی چیست؟ ریشه ی افسردگی در کودکی از کجاست؟ جان لوبی روانپزشک کودک از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، اخیراً درمورد افسردگی در دوران کودکی صحبت کرده است. اگرچه در DSM ذکر نشده است، اما علائم به طور کلی شبیه افسردگی است، مانند ناامیدی، اعتماد به نفس پایین و انرژی کم. اما نکته قابل توجه این است که لوبی این علائم را در کودکان پیش دبستانی 3 تا 6 سال مشاهده کرد.شاید بپرسید چطور ممکن است کودکان 3 یا 4 سال دچار افسردگی شوند؟



آیا این امر می تواند ناشی از ژنتیک باشد؟ لوبی، اپی ژنتیک یعنی تأثیر محیط اولیه بر روی ژن ها را یک احتمال محتمل تر می داند. پس آیا فقر را می توان علت افسردگی در کودکی دانست؟ اگرچه فقر و محرومیت بیش از دو دهه به عنوان عوامل ایجاد کننده ی افسردگی شناخته شده اند، اما لوبی افسردگی زودرس کودکی را در بین خانواده های با درآمد متوسط و بالا هم مشاهده کرد. به عقیده وی، رابطه ی اولیه، حمایت، گرمی و اطمینانی که یک کودک نو پا از مادرش دریافت می کند را می توان در ایجاد افسردگی زودرس کودکی مقصر دانست.

به گفته لوبی، تعامل بین مادر و نوزاد/کودک نوپا، رشد عصبی بعدی کودک را تعیین می کند. به عنوان مثال، مطالعات طولی از سال 2002 نشان داد که هیپوکامپ کسانی که علائم افسردگی دارند، حجم کمتری دارد و حجم قشر مغزشان هم به عنوان بزرگسال از حجم کمتری برخوردار است و بر تعاملات روانی- اجتماعی، تنظیم هیجانی و عملکرد شناختی آنها تأثیر می گذارد.

علت افسردگی در کودکی

لوبی افسردگی در اوایل کودکی را پیش بین مطمئنی از افسردگی در بزرگسالی، از جمله اختلال افسردگی اساسی می داند. او انواع مختلفی از درمان تعامل والدین با کودک و رشد هیجانی (PCIT-ED) را ارائه می دهد. درمانگر پشت پارتیشن شیشه ای می نشیند و مادر را مشاهده و راهنمایی می کند که چگونه احساس ناامیدی شدید فرزند خود از ناتوانایی در گرفتن یک شیء مطلوب که توسط خود درمانگر دستکاری می شود، را تسکین دهد.

بارزترین علائم افسردگی کودکی (زودرس)

  • تحریک پذیری شدید
  • عاطفه ی منفی
  • آنهدونیا (عدم توانایی در لذت بردن از چیزها)
  • شرکت نکردن در بازی
  • بی تفاوتی نسبت به پاداشهای رفتاری

میزان همبودی با اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) و (ODD) و اختلال سلوک در حدود 45 درصد است.



یک مسئله اساسی در ارزیابی اختلالات درونی در کودکان خردسال، به ویژه افسردگی، این است که مراقبان ممکن است در گزارش علائم (تغییر در بازی، علاقه اجتماعی، خواب و غیره) اشتباه کنند. همچنین ممکن است این علائم را انطباقی قلمداد کنند و به آنها به عنوان علائم هشدار دهنده توجه نکنند. (مانند: تشریفات اضطراب آور، انعطاف ناپذیری یا اجتناب اجتماعی)

تحریک پذیری شدید و رفتار مخرب احتمالاً شایع ترین علائمی است که والدین و معلمان کلاس اولی به آنها توجه می کنند. اگرچه تحریک پذیری نشانه ای غیر اختصاصی است و ممکن است نشانه انواع اختلالات اولیه کودکی دیگر نیز باشد، اما وقتی همراه با ترک اجتماع و آنهدونیا و / یا احساس گناه بیش از حد باشد، باید افسردگی زودرس در نظر گرفته شود.

شناسایی افسردگی پیش دبستانی در محیط بالینی چالش برانگیز است. علائم شایع مانند تحریک پذیری و حتی غم و اندوه، در صورت عدم وجود علائم افسردگی دیگر، نسبتاً غیر اختصاصی هستند و نمی توان از آنها برای تمایز افسردگی پیش دبستانی از سایر اختلالات استفاده کرد. برای آموزش والدین و پزشکان مراقبت های اولیه در مورد شناخت نشانه های اولیه و علائم افسردگی در کودکان خردسال، کار بیشتری لازم است.

تحقیقات Luby را می توان به عنوان یک موفقیت بزرگ در نظر گرفت که راه درک بهتر و جلوگیری از افسردگی را نشان می دهد. با این وجود این احتمال وجود دارد که علت اصلی بیشتر مادرزادی باشد و نه کمبود گرمی و پشتیبانی مادر.

در ادامه بخوانید: