علت علاقه مردان به زنان بزرگتر از خودشان چیست؟ مردان بیش از آنکه انتظار می رود با زنان بزرگتر از خودشان قرار می گذارند و یا با آنها ازدواج می کنند. مخصوصا در هالیوود مثال های زیادی می توان در این مورد زد. مثل اشتون کوچر و همسرش دمی مور که 16 سال از خودش بزرگتر بود. 

رئیس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون با زنی 24 سال بزرگتر از خودش که معلم دبیرستانش بود ازدواج کرده است. آنها زمانی که او 15 ساله بود باهم ملاقات کرده بودند. اگرچه تا زمانی که او به بزرگسالی نرسیده بود به لحاظ عاشقانه وارد رابطه نشده بودند، اما بررسی های عمومی نشان می دهد که آنها سالها درگیر هم بوده اند.

با وجود کلیشه ها و لکه های ننگی که در جامعه های مختلف به ازدواج های مردان با زنان بزرگتر از خودشان زده می شود، اما این پدیده همنان رخ می دهد و حتی پیشرفت هم کرده است. اما واقعا علت علاقه مردان به زنان بزرگتر از خودشان چیست؟ علم به این سوال پاسخ داده است.



Today.com دلایل بیان شده از طرف مردان برای علاقه ی آنها به زنان مسن تر زا ذکر کرده است. مردانی که مورد مصاحبه قرار گرفته اند، برای اینکه زنان مسن تر پارتنرهای عالی هستند، دلایل بیشماری را ذکر کرده اند، مثل این حقیقت که آنها از خودشان مطمئن هستند و به خودشان اعتماد دارند و مکالمه کنندگان خوبی و عالی هستند که فقط روی تشکیل خانواده تمرکز نمی کنند.

بعضی دیگر ذکر کرده اند که توجه کردن یک زن سن بالا تر به آنها عزت نفس و اعتماد به نفس شان را افزایش می دهد. برخی دیگر تشخیص دادند که زنان مسن تجربه بیشتری در زندگی، ثبات عاطفی و زمینه سازی رابطه دارند و می توانند صداقت و دیدگاههای مختلفی را ارائه دهند.

مردانی که رابطه با زنان بزرگتر از خودشان را ترجیح می دهند، شکایت می کنند که رابطه با زنان کم سن و سالتر یا هم سن خودشان مستلزم کنارآمدن با رفتارهای نابالغ و بچگانه و بازیگوشی های آنها است.

چقدر فاصله ی سنی خیلی زیاد است؟

تحقیقات گلوریا کاوان (1984) نشان داد که به نظر می رسد روابطی که زن در آن بزرگتر است، در مقایسه با روابط بدون این فاصله ی سنی، کمتر موفق خواهند بود. کاوان با استفاده از ارزیابی های بزرگسالان و نوجوانان به آزمایش موضوع اختلاف سنی بین زوج ها پرداخت. او به این نتیجه رسید که هم در نوجوانان هم در بزرگسالان، روابطی که زنان در آنها بزرگتر بودند به احتمال بیشتری شکست می خوردند، حتی زمانی که فاصله ی سنی زیاد نبود.



نکته ی جالب اینجاست که مردی که زن های بزرگتر را ترجیح می داد ولی برای مدتی آشنایی با زنهای کوچکتر را امتحان کرده بود اظهار کرده است که حتی بودن با زنی که 5 سال از خودش بزرگ تر بوده هم نتوانسته آن بلوغ عاطفی و عمقی که در رابطه به دنبالش بوده را ارائه دهد. او زنی که یک دهه از خودش بزرگتر بود را ترجیح می داد و توضیح داده است که زنان بزرگتر دنیادیده تر هستند و اعتماد به نفس دارند و زنان کم سن یا هم سنم، مثل زنان بزرگتر از خودم، به من اجازه ی رشد نمی دهند.

در تعقیب پلنگ

در مقابل کلیشه ای که می گوید زنان سن بالاتر لباس پلنگی به تن کرده و به دنبال تور کردن مردان جوانتر هستند، بسیاری از زنان داستان های واقعی خودشان را در مورد نحوه ی آشنایی شان با مردان جوان تر و دنبال شدن از طرف این مردان می گویند.

محقق میلین آلاری، در مقاله ای با عنوان “آنها کسانی اند که به دنبال پلنگ هستند” (2019) دریافت که برخلاف کلیشه موجود، تعداد معدودی از زنان خود را “اغواگر” می دانستند و به دنبال مردان جوانی بودند که “منفعلانه منتظر تور شدن بودند”.



وی با استفاده از داده های 55 مصاحبه با زنان 30 تا 60 ساله که با مردان جوان تر در رابطه بودند، دریافت که زنان احتمالاً بعد از 40 سالگی نسبت یه 30 سالگی شان در شکل گیری رابطه کمتر نقش دارند. البته این بسیار به باورهای فرهنگی بستگی دارد. 

عشق واقعی سن نمی شناسد!

برین کولیسون و لوسیانا پونس د لئون (2018)، با بررسی منابع تعصب نسبت به روابط با فاصله سنی، تشخیص می دهند که این تئوری تکاملی معتقد است که زنان جوان تر باید مردان کمی پیرتر را برگزینند تا آمادگی باروری را به حداقل برسانند.
آنها خاطرنشان می کنند که روابط غیرعادی از لحاظ فاصله ی سنی، به ویژه هنگامی که زن بزرگتر است، به نظر می رسد که این تمایلات همسر را نقض می کند.
 
اما در واقعیت ، به نظر می رسد که برخی از مردان، زنان تا حدودی بزرگتر را انتخاب می کنند، زیرا اینگونه بیشتر در رابطه احساس برابری می کنند. چنین جفت گیری هایی از آنچه بیشتر مردم باور دارند متداول تر و موفق تر هستند.
 
نظر شما درباره ی اختلاف سنی بین زن و شوهر (بخصوص زن بزرگتر) چیست؟

در ادامه بخوانید: