عمل تغییر جنسیت چگونه انجام می‌شود؟ چگونه عمل تغییر جنسیت زن به مرد انجام می‌شود؟ چگونه عمل تغییر جنسیت مرد به زن انجام می‌شود؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد، با ما همراه باشید.

خوشبختانه عمل جراحی تغییر جنسیت در کشور ما به طور کاملا قانونی و طبق مجوز های سازمان های ذیربط انجام می پذیرد و افرادی که اختلال هویت جنسی دارند و به ترنسکشوال ها معروف اند میتوانند به راحتی بعد از عمل جراحی شناسنامه خود را نیز تغییر دهند.


همچنین بخوانید:

سکس تراپی چه کمکی به زوج ها می‌کند؟

عوارض جنسی داروهای ضدافسردگی ؛ چطور با آنها کنار بیایم؟


عمل جراحی تغییر جنسیت مرد به زن

تبدیل آناتومی مرد به آناتومی زن مستلزم برداشتن آلت تناسلی مرد و تغییر شکل بافت آلت تناسلی برای ساخت واژن است. 

در ابتدا برشی در کیسه بیضه‌ها ایجاد میشود و فلپ پوست به عقب کشیده شده و بیضه ها برداشته میشوند.

مجرای ادرار بریده شده و آلت تناسلی را برداشته و از پوست اضافی آن برای ایجاد واژن و لب(چین های داخلی و خارجی در اطراف واژن) استفاده میکنند.

افرادی که جراحی تغییر جنسیت مرد به زن را انجام میدهند پروستات خود را حفظ میکنند و بعد از جراحی، هورمون استروژن(هورمون جنسی زنانه) باعث تحریک افزایش سینه، پهن شدن باسن، جلوگیری از رشد موهای صورت و باعث کاهش تن صدای فرد میشود.


در ادامه بخوانید:

فواید رابطه جنسی در صبح برای سلامت روان، جسم و رابطه تان 


 عمل جراحی تغیر جنسیت زن به مرد

عمل جراحی تغییر جنسیت زن به مرد نسبت به بالعکس آن از موفقیت کمتری برخوردار است. دلیل این کار، عدم توانایی در ساخت آلت تناسلی عملکردی مردانه از بافت کلیتورال موجود در اندام جنسی زنان است.

مراحل عمل جراحی زنان برای تبدیل شدن به مرد

1-اولین مرحله در تغییر جنسیت زن به مرد برداشتن سینه‌ها است. برداشتن سینه‌ها به دو روش انجام می‌شود: روش اول عبارت از برداشتن دو طرفه سینه‌ها همراه با ترمیم مجدد نوک سینه و هاله اطراف آن. در روش دوم سینه‌ها از زیر پوست برداشته می‌شوند که در اصطلاح به آن برداشتن زیر جلدی سینه گفته می‌شود. روش دوم مناسب افرادی است که دارای سینه‌های کوچک هستند.

2-مرحله دوم برداشتن رحم، دهانه رحم، لوله‌های رحمی و تخمدان‌ها می‌باشد.

3-مرحله سوم برداشتن واژن است. در خانم‌هایی که می‌خواهند تغییر جنسیت بدهند، می‌توان به دو روش آلت تناسلی مردانه ایجاد کرد. در روش اول با استفاده از یک پیوند از عضلات و استخوانهای ساعد، آلت تناسلی درست می‌شود و در روش دوم خود کلیتوریس خانم تبدیل به آلت تناسلی مردانه می‌شود.

اگر از روش اول برای ایجاد آلت تناسلی استفاده شود، باید کل واژن و در روش دوم مقداری از واژن برداشته شود. از بافت واژن برداشته شده جهت ایجاد مجرای ادرار استفاده می شود.

4-در مرحله چهارم آلت تناسلی مردانه ایجاد می‌شود. معمولا روش مرسوم استفاده از کلیتوریس خود خانم می‌باشد چون کلیتوریس دارای حس و خاصیت نعوظ است. ابتدا کلیتوریس آزاد می‌شود و سپس با استفاده از لب‌های کوچک آلت تناسلی خانم، یک آلت تناسلی کوچک ایجاد می‌شود.

5-مرحله پنجم طولانی کردن مجرای ادرار و آوردن آن به نوک آلت تناسلی ایجاد شده است که بیمار بتواند حالت ادرار کردن مردانه داشته باشد.

ولی باید توجه داشت که علی رغم این عمل طولانی کردن مجرای ادرار، بیمار ممکن است باز نتواند در حالت ایستاده ادرار کند. در این مرحله از روی شکم یک سوند در داخل مثانه گذاشته می شود تا ادرار را خالی کند و مجرای ادرار طبیعی فرصت ترمیم داشته باشد. پس از ایجاد و ترمیم مجرای ادرار طبیعی سوند مثانه خارج می‌شود.

6-در مرحله ششم کیسه بیضه ایجاد می شود. برای اینکار داخل لب‌های بزرگ خالی و در داخل آنها پروتز بیضه گذاشته می‌شود. باید بخاطر داشته باشید که هر کدام از مراحل فوق دارای عوارض مخصوص به خود هستند و ممکن است نیاز باشد که بیمار بارها بستری و تحت عمل جراحی قرار گیرد.

هزینه جراحی تغییر جنسیت

در حالی که در حال حاضر برخی از بیمه ها بخشی از هزینه جراحی تغییر جنسیت در ترنس ها را برای بیماران تحت پوشش بیمه پوشش می دهند، اما تعداد این شرکت ها محدود هستند. برای اکثر افراد، روش های تأمین هزینه مالی، اصلی ترین مشکل در شروع مراحل درمان است. هزینه تغییر جنسیت در ایالات متحده بسته به شرایط می تواند تا 100000 دلار برسد.

در ادامه بخوانید: 

بازیگرانی که نقش ترنس جندرها را بازی کرده اند!

هر آن چیزی که باید درباره ترنس/ ترنسسکشوال یا تراجنسی بدانید !