بررسی قسمت دوم فصل دوم انیمه The promised neverland ناکجا آباد موعود- امیدها به واقعیت تبدیل میشوند!

سلام به همه شما دوستان عزیز علی الخصوص طرفداران انیمه ناکجا آباد موعود! بررسی قسمت دوم فصل دوم انیمه The promised neverland از مجموع مطالب بررسی انیمه در خدمت شما هستم. قسمت چهاردهم انیمه پرامیسید نورلند اطلاعات مهمی برای ارائه کردن داشت و به یه سری از سوالات پاسخ داد. همچنین، تمرکز اصلی این قسمت، بر روی روابط اعضای خانواده گریس فیلد با همدیگه بود.

شما می‌توانید بررسی تمام قسمت‌های The Promised Neverland رو در مجله وارونه مطالعه کنید!

در ادامه با بررسی قسمت دوم فصل دوم انیمه The promised neverland همراه ما باشید تا نگاهی به وقایع و اطلاعات مهم این قسمت داشته باشیم و همچنین، قسمت چهاردهم رو مورد بررسی قرار بدیم.


همچنین بخوانید: مقایسه مانگا و انیمه قسمت سیزدهم The Promised Neverland


بررسی قسمت دوم فصل دوم انیمه The promised neverland

بیگانگان؛ این بار به نفع انسان ها

معلوم شد که موجیکا و سونجو، برخلاف هیولاهای دیگه ای که تا به حال دیده بودیم، برضد بچه ها نیستن؛ و از انسان ها هم تغذیه نمیکنن. جالب اینجاست که دلیل این کارشون، اعتقادات مذهبی هستش!

بررسی قسمت دوم فصل دوم انیمه The promised neverland

عهد و پیمان

سونجو، با تعریف کردن ماجرای اینکه چرا دنیا در حال حاضر اینطور شده، اطلاعات مهمی رو به ما داد. طبق گفته اون، ۱۰۰۰ سال پیش، شیاطین و انسان ها به جون هم افتاده بودن. که البته، هنوز معلوم نشده که اصلا منشا شیاطین کجاست؟ ممکنه که اصلا منشا خاصی نداشته باشن، و صرفا یه موجود خیالی باشن که در دنیای نورلند، وجودشون منطقیه.

برگردیم به ادامه داستان. این ماجرا ادامه پیدا میکنه تا اینکه انسان ها از این وضعیت خسته میشن (وحشت دائمی که خیلی از انسان ها مجبور به تحملش بودن قابل درکه.) و به شیاطین پیشنهاد یه قول و قرار رو میدن. اینکه نه انسان ها، و نه شیاطین، دیگه حق ندارن همدیگه رو شکار کنن و هرکدوم از افراد این دو گروه، باید در دنیای جدای خود زندگی کنن. هیچ کس هم نمیتونه از این طرف بره اون طرف.

برای بسته شدن قرارداد، یه سری از انسان ها پیشکش میشن تا شیاطین اونها رو پرورش بدن و نوش جان کنن. ممکنه که انسان ها هم در ازای این قرارداد، چیزی از شیاطین دریافت کرده باشن که حرفی ازش آورده نشده؛ با این حال، حتی اگه چیزی هم دریافت نکرده باشن، با توجه به شرایط بدی که در اون قرار داشتن، منطقیه که بخوان هرکاری کنن تا از شر این وضعیت خلاص بشن.


همچنین بخوانید: نگاهی به فصل اول انیمه Kengan Ashura ؛ یکی از بهترین انیمه های رزمی چند سال اخیر !


جالب اینجاست که این خبر برای ری و اما خوشحال کننده بوده، چون اونا فکر میکنن هرچقدر هم سخت، ولی میشه به دنیای انسان ها دست پیدا کرد. خب، بله. هرچقدر هم سخت، در هر صورت شدنیه. اما ماجرا وقتی عجیب میشه که اما میگه باید مینروا سان رو ملاقات کنیم و یه راه حل پیدا کنیم؛ بعد میتونیم همه بچه های یتیم خونه ها رو فراری بدیم!

خب، این یه مقدار زیادی خوش بینانه ست. به حدسیاتی که در ادامه مطرح میکنم توجه کنید:

بررسی قسمت دوم فصل دوم انیمه The promised neverland ؛ زندگی متمدنانه شیاطین!

بررسی قسمت دوم فصل دوم انیمه The promised neverland
ایتاداکیماس!

احتمالا که نه، قطعا شیاطین هم تمدن خودشون رو دارن. و خیلی بعیده که یه مشت ادم فضایی باشن که یهو از ناکجا آباد میریزن رو زمین! اونا هم مثل انسان ها، تاریخ منحصر به فرد خودشون، تمدن خودشون، و ارزش های اخلاقی خاص خودشون رو دارن. دلیلی که موجیکا و سونجو برای آدم نخوردن خودشون مطرح کردن، مربوط به عقاید مذهبیشون میشد. همچنین، اونا مجالس و نشست های خاصی دارن که در اون مجالس، انسان ها به عنوان غذا سرو میشن. همه اینها، نشون میدن که شیاطین متمدن هستن.

دست پشت پرده ای که قرارداد را نقض می کند!

در ادامه حدس قبلیم. خب، اگه شیاطین تمدن دارن، میشه گفت که فناوری های مخصوص خودشون رو ابداع کردن. در فصل ۱، یادتونه بچه ها با استفاده از چه تکنولوژی پیشرفته ای آزمون میدادن؟ همچنین، به بچه ها دستگاه ردیاب متصل بود. انسان ها که فقط تعدادی دیگه از انسان ها رو پیشکش کردن. در این صورت، منطقیه که احتمال داد اون امکانات رو خود شیاطین میسازن.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه هایی که حتما باید آنها را تماشا کنید ! بخش ششم


اما اگه اونا به تکنولوژی دست یاقتن، پس چرا تا الان هیچ اثری ازش وجود نداره؟ سونجو و موجیکا هیچ اشاره ای بهش نکردن (ممکنه که در آینده بکنن.) و شیاطینی هم که تا الان دیدیم، طوری نبودن که به نظر بیان اونا هم از تکنولوژی استفاده میکنن. (اگه شیاطین فناوری خاص خودشون رو دارن، واقعا باید بهشون یه خسته نباشید گفت. اونا از فناوری استفاده میکنن بدون اینکه به طبیعت آسیب برسونن. جنگلشون اینقدر سالم بود که آدم کیف میکرد!)

اگه کسی که راس حکومت شیاطین هستش، از تعدادی از انسان های خود دفتر مرکزی استفاده میکنه تا این وسایل رو بسازه، احتمالا یا خودش و یا کسانی که ازش استفاده میکرده خیلی خلاق بودن و تفکری نزدیک به تفکر انسان ها در اون یکی دنیا داشتن. اما ممکن هم هست که تعدادی از انسان ها، یا شیاطین، قوانین قرارداد رو نقض کرده باشن!

ممکنه که حکومت شیاطین، تعدادی از انسان ها رو برای جاسوسی- با هر بدبختی ای که شده- بیرون فرستاده باشه تا از وسایل اونها الهام بگیرن و بتونن چیزهایی که افراد دفتر مرکزی میخوان رو براشون بسازن.

ممکن هم هست که انسان هایی باشن که با پیشرفت نسل به نسل تکنولوژی، به شیاطین تقلب میرسونن و کمکشون میکنن. اما چرا؟ معلوم نیست.

یادمه قبلا یه داستانی خونده بودم که راجع به یه شیر ظالم بوده که در جنگل، همه ازش میترسیدن. چون خیلی زیاد و بی رحمانه شکار میکرده. حیوانات جنگل، باهاش یه قول و قراری میذارن؛ هر روز یکی از حیوانات که به قید قرعه انتخاب میشه، خودش رو پیشکش شیر میکنه و در عوض، شیر دیگه به حیوانات جنگل حمله نمیکنه. تا اینکه یه روز یه خرگوش میره پیش شیر، اما با کلک، اون رو تا دم چاه اب میکشونه. به بهونه اینکه یه شیر دیگه در جنگل هست که ادعا میکنه از تو قوی تره. خرگوش، عکس خود شیر که در اب چاه افتاده رو نشونش میده و شیر هم به عکس حمله میکنه؛ اما در واقع در چاه میفته و جان به جان آفرین تسلیم میکنه.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه‌های سریالی تابستان ۲۰۲۰ که حتماً باید آن‌ها را تماشا کنید!


امکانش هست که وقتی انسان ها اول کار داشتن تعدادی از همنوعانشون رو تقدیم شیاطین میکردن، با خودشون فکر کرده باشن که میتونن یه کاری کنن و اونا رو نجات بدن. اما خب این هدف، با وجود بدبختی ها و مشکلات، فراموش شده باشه. تا اینکه در حال حاضر- یا حتی خیلی خیلی قبل تر- تعدادی از انسان های مجزا از دنیای شیاطین، نقشه ای برای نجات دادن انسان هایی که در اون یکی دنیا گیر افتادن، کشیده باشن.

اما خب اگه اینجوری باشه، همین موضوع نشون میده که ردیاب ها از همون اول در کار نبودن و کم کم به سیستم اضافه شدن.

اگه رویای اما به واقعیت تبدیل بشه، دوباره یه جنگ بزرگ اتفاق میفته.

اما و سایر بچه ها، دوست دارن کل بچه های واحدها رو نجات بدن. اگه شانس بیارن و بتونن یه نقشه فوق هوشمندانه بکشن-البته فکر نکنم تنهایی بشه و برای همین به یه حامی نیاز دارن- میتونن کم کم کار تخلیه یتیم خونه ها رو انجام بدن. اما در این صورت، مشخص میشه که قرارداد نقض شده. اگه حامی بچه ها، در خود دنیای شیاطین باشه، نقض قرارداد تقصیر خودشونه و به دنیای انسان ها ربطی نداره. یعنی در این صورت اما اینا بازی رو تا حدودی میبرن. ولی اگه حامی بچه ها، در دنیای شیاطین نباشه، داستان فرق میکنه.

و بله، بعد از ۱۰۰۰ سال دوباره داستان شکار و شکارچی، و نبرد انسان ها و شیاطین تکرار میشه.

بررسی قسمت دوم فصل دوم انیمه The promised neverland ؛ ممکنه که ری به زودی تحملش رو از دست بده!


همچنین بخوانید: بهترین انیمه‌های خون‌آشامی که حتماً باید آن‌ها را تماشا کنید! بخش اول


در بررسی قسمت قبلی، راجع به تغییر ری صحبت کردم. این تغییر، در این قسمت بیشتر به چشم میومد. احساس میکنم ری داره سعی میکنه جای خالی نورمن رو پر کنه. (اشتباه نکنید، منظورم این نبود که داره تقلید میکنه.) اما از اون طرف، احساس میکنم که قراره تحملش رو از دست بده! ممکنه که یه دردسر یا مشکل در آینده پیش بیاد که به خاطر اون، با اما یا بقیه بچه ها دعواش بشه. اگه یادتون باشه، خواهر کرونه به این موضوع اشاره کرده بود که ری زود تسلیم میشه.

بررسی قسمت دوم فصل دوم انیمه The promised neverland

گل های ویدا!

بررسی قسمت دوم فصل دوم انیمه The promised neverland
گل ادریسی

مشخص شد که اسم گل هایی که گوپنا باهاشون انجام میگیره، ویدا یا به عبارتی دیگه ویدار هست. جالبه بدونید گلی مشابه همین گل در دنیای واقعی وجود داره، که بهش گل ادریسی میگن.

غذای خوب، چقدر میتونه با خودش خوشحالی بیاره!

یکی از پیام هایی که این قسمت داشت، پرداختن به موضوع این بود که درست خوردن، چقدر در تغییر شرایط تاثیرگذاره. فکرش رو بکنین که بچه ها، در حالی که در آوارگی به سر میبردن، گرسنگی هم میکشیدن. مسلما بچه های کوچکتر شروع به آه و ناله میکردن و مدام اما رو سرزنش میکردن؛ حتی با وجود اینکه از وضع موجود باخبر بودن.

اما الان، به دلیل اینکه بچه ها میدونن حامی دارن، خیالشون راحته و خوشحال هستن. یادآوری این موضوع ناراحت کننده ست، اما همین حالا، در دنیا خیلی از افراد نمیتونن غذای کافی یا خوب بخورن. شاید اگه اونا میتونستن یه وعده غذای گرم و خوب بخورن، برای چند لحظه میتونستن احساس خوشحالی کنن. متاسفانه خیلیا هستن که بدون سرپناه، به دلایلی مثل جنگ یا حوادث طبیعی، یا کلی دلیل دیگه، در بدترین شرایط به سر میبرن.

دنیای ناکجا آباد موعود؛ دنیایی سرشار از کنایه به دنیای ما

چقدر زیبا

این قسمت هم مثل قسمت های قبلی، راجع به زنجیره غذایی صحبت میکرد. اما در این قسمت، پیام های مربوط به این موضوع، خیلی مفصل تر به تصویر کشیده شده بود.


همچنین بخوانید: بهترین شخصیت ‌های منفی انیمه‌ای که شما را میخ‌کوب می‌کنند! بخش اول


“غذای خوب، حال آدم رو خوب میکنه.” این جمله، موقعی که بچه ها کنار همدیگه شام میخوردن، به تصویر کشیده شده بود. خب اصولا، فکرش رو بکنید که ری و اما، که از باکیفیت ترین محصولات گریس فیلد هستن، چقدر میتونن حال دیوها رو خوب کنن!

سونجو گفت که اکثر شیاطین، وقتی یک انسان رو میبینن، آب از لب و لوچه شون آویزون میشه. این هوس برای خوردن انسان، چیزیه که سونجو و موجیکا ازش بیزار هستن. و برای همین، از خوردن انسان خودداری میکنن. موجیکا و سونجو، من رو به یاد کاهنانی میندازن که به خاطر پاکی روح و… خودشون رو از خوردن گوشت منع کردن.

از اونطرف، ما فهمیدیم که دنیایی جداگانه برای انسان ها وجود داره که رفتن انسان های هاوس ها بهش ممنوعه. بچه ها هیچ چیزی راجع به ماهیت اون دنیا نمیدونن، اما میدونن که اون دنیا براشون حکم یه آرمان شهر رویایی رو داره. شیاطین وابسته به دفتر مرکزی، از بچه ها به عنوان “محصولات” یاد میکنن، و اونا رو در “مزرعه” پرورش میدن. درست مثل دیدگاهی که انسان ها به دام هاشون دارن. هیچ دامی، اجازه فرار از مزرعه رو نداره؛ حق نداره به حیات وحش بپیونده. خب این برای ما، یه موضوع طبیعیه. همونطور که پرورش انسان ها برای خورده شدن توسط دیوها یه موضوع طبیعیه.

حیات وحش، که حیوانات توی دامداری هیچ تصوری راجع بهش ندارن، مثل ناکجا آبادی برای بچه های یتیم خونه ست که در اون میتونن احساس آرامش کنن.

بررسی قسمت دوم فصل دوم انیمه The promised neverland

نکته جالب دیگه، اشاره ری در قسمت ۱۱ به حق آزادی بود. برای اون فرقی نمیکرد که شیاطین اون رو به عنوان غذاشون قبول دارن؛ 《من انسانم، حالا اگه دوست دارید بیاین سراغم!》که فکر میکنم بعدا بیشتر به موضوع آزادی پرداخته میشه.


همچنین بخوانید:

بهترین انیمه‌های مکا Mecha که حتماً باید آن‌ها را تماشا کنید! بخش اول

10 انیمه شبیه Promised Neverland ناکجا آباد موعود

بهترین انیمه‌های ایسکای Isekai که حتماً باید آن‌ها را تماشا کنید! بخش اول


همینطور در فصل اول، وقتی که اما و نورمن تازه به حقیقت پی برده بودن، متوجه شده بودن که لباس های تمیز، غذای خوب، و مامان مهربون، به خاطر خوش شانسیشون نبوده، بلکه طبق عقیده ایزابل، فقط خواسته شده بوده که بچه ها در همون چند سال زندگیشون، خوشحال باشن. یا بهتره بگیم، اگه بچه ها دچار ترس و احساسات منفی میشدن، کیفیتشون میومد پایین! خب اینم منطقیه، چون اصولا وقتی شما از دامتون نگه داری میکنید، حواستون هست که غذای با کیفیت بخوره، مریض نشه، دزدیده نشه و… .

تا اینجا که خیلی چیزا شبیه همین موضوع پیش رفته. البته اگه در این شورش دام های شیاطین، شاهد خیانتی از طرف خودی ها باشیم، مثل همون حدسی که در بررسی قبلی مطرح کردم، داستان مزرعه حیوانات اتفاق میفته.

نگاهی کلی به قسمت دوم فصل دوم انیمه پرامیسد نورلند

انیمیشن و طراحی های این قسمت، واقعا خوب بودن. من که حسابی کیف کردم. موسیقی متن هم میتونست به خوبی حال و هوا رو توصیف کنه.

از لحاظ داستانی، این قسمت با اینکه اطلاعات مهمی رو ارائه میداد، اما من احساس کردم که فعلا داستان داره یه مقدار کند پیش میره. اگه مقدار پیشروی داستان رو در این دو قسمت با دو قسمت اول فصل ۱ مقایسه کنید، متوجه منظورم میشین. و جالب اینجاست که از قرار معلوم، خلاصه سازی مانگا هم انجام میشه. البته خب بلاخره پرداخت به یه سری از جزئیات هم لازمه. اما ای کاش این پرداخت، پیشروی داستان رو به تعویق نمی انداخت. 

در کل، این قسمت بد نبود. امیدوارم که در ادامه، نورلند حتی خفن تر از این حرفا پیش بره!

نظرتون رو درباره بررسی قسمت دوم فصل دوم انیمه The promised neverland با ما در میون بذارید. 

بررسی قسمت دوم فصل دوم انیمه The promised neverland
بیشتر تمرکز این قسمت بر روی خانواده گریس فیلد بود.

برای دیدن ویدیوهای باحال انیمه می تونید، کانال نماشا، یوتوب و اینستاگرام انیمه مجله وارونه رو دنبال کنید.


در ادامه بخوانید: بررسی قسمت سوم فصل دوم The promised neverland- گوشه هایی تاریک از دنیا